Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7176
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМамчур, Ольга-
dc.contributor.authorВанда, Ірина-
dc.contributor.authorКотик, Любов-
dc.date.accessioned2017-02-14T13:24:07Z-
dc.date.available2017-02-14T13:24:07Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationМамчур, О. Суспільно-географічні дисципліни: роль у формуванні професійних компетентностей / Ольга Мамчур, Ірина Ванда, Любов Котик // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. – 2015. – Вип. 2 (39). – С. 73–81. – Бібліогр. в кінці ст.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7176-
dc.description.abstractРозглянуто головні особливості формування суспільно-географічних знань у вищій школі. Досягнення ряду компетентностей у процесі виконання навчальних програм з суспільної географії є основою модернізації географічної освіти. Трактування компонентів географічної грамотності розглянуто у руслі європейського досвіду (мережі “Геродот” і проекту Тюнінг). Проаналізовано формування компетентностей, знань і вмінь у процесі вивчення окремих вибіркових навчальних курсів, що викладаються на кафедрі економічної і соціальної географії Львівського національного університету імені Івана Франка. Розвиток базових, загальних і професійних компетентностей в освітньому процесі студентів-географів має на меті вдосконалення географічної грамотності.uk_UA
dc.description.abstractРассматриваются основные особенности формирования общественно-географических знаний в высшей школе. Достижение системы компетентностей в процессе обучения общественно-географических дисциплин является основой для модернизации географического высшего образования. Понимание географической грамотности и ее компонентов заимствованоиз европейских разработок, в частности проекта Тюнинг и сети Геродот. Проанализировано формирование компетентностей, навыков и знаний на примере отдельных выборочных общественно-географическихучебных дисциплин ("Социальная география", "География мирового хозяйства" и "Территориально-производственныекомплексы"), которые преподаются на кафедре экономической и социальной географии Львовского национального университета имени Ивана Франко. Сравнение разработок приводит к выводу о соответствии разработок преподавателей кафедры рекомендациям и требованиям к компонентам географической грамотности. Общественно-географические учебные программы требуют рассматривать как основополагающие для географии такие составляющие: пространственные навыки студентов; геопространственная организация как основной термины; понимание процессов и систем; отношения между человеком, обществом и окружающей средой. Визуальная, информационная и численная, личностная, социальная и культурнаякоммуникация как средства достижения географической грамотности являются основными для каждого из ее компонентов. Разработка общих и профессиональных компетентностей в рамках общественно-географических курсов направлена на улучшение географической грамотности студентов. Комплексность и междисциплинарность общественно-географических навыков и знаний увеличивают их значительность в подготовке бакалавра географии.uk_UA
dc.description.abstractThe main features of human-geographical knowledge formation in higher school are regarded. The basis for the modernization of geographical higher education is to achieve a system of competences in the process of learning of programs on human geography. Understanding of geographical literacy components through the European experience of the Tuning project and Herodot network are examined. Formulated competencies, skills and knowledge on the example of selected human-geographical educational disciplines ("Social Geography", "Geography of World Economy" and "Territorial-productional Complexes") that teached at the Department of Economic and Social Geography in Ivan Franko National University of Lviv are regarded. Their correspondences with stated geographical literacy components are enlighten. Human geography in the curriculum requires consideration of spatial skills, spatial relationships and distributions as essential descriptive terms, understanding of processes and systems, relationships between people and their environment, that are fundamental to the subject. Visual, information and numerical, and personal, social and cultural communication as the issues of geographical literacy are basic for each of its components. Development of generic and subject-specific competences under human geographical courses aims to improve geographical literacy of students. Complexity and interdisciplinarity of human-geographical skills and knowledge arise its role in preparing Bachelor of Geography.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesГеографія;-
dc.subjectсуспільно-географічні навчальні дисципліниuk_UA
dc.subjectвибіркові дисципліниuk_UA
dc.subjectкомпетентностіuk_UA
dc.subjectзнання і вмінняuk_UA
dc.subjectзагальні компетентностіuk_UA
dc.subjectпрофесійні компетентностіuk_UA
dc.subjectгеографічна грамотністьuk_UA
dc.titleСуспільно-географічні дисципліни: роль у формуванні професійних компетентностейuk_UA
dc.title.alternativeОбщественно-географические дисциплины: роль в формировании профессиональных компетентностейuk_UA
dc.title.alternativeHuman-geographical disciplines: role in subject specific competencies formationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. 2015. № 2(39)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mamchur, Kotyk, Vanda.pdf258,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.