Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7199
Назва: Теоретичні та методичні основи підготовки майбутнього вчителя гуманітарних спеціальностей до професійної діяльності в полісуб'єктному навчальному середовищі
Інші назви: Теоретические и методические основы подготовки будущего учителя гуманитарных специальностей к профессиональной деятельности в полисубъектной учебной среде
Theoretical and methodical basis of training of humanitarian specialities’ future teacher to professional activity in polysubject learning environment
Автори: Співаковська, Євгенія Олександрівна
Бібліографічний опис: Співаковська, Є. О. Теоретичні та методичні основи підготовки майбутнього вчителя гуманітарних спеціальностей до професійної діяльності в полісуб'єктному навчальному середовищі : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. д-ра пед. наук : 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти / Співаковська Євгенія Олександрівна ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2016. – 37 с.
Дата публікації: 30-гру-2016
Видавництво: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: професійна компетентність
майбутній учитель гуманітарних спеціальностей
полісуб’єктне навчальне середовище
полісуб’єктна взаємодія
суб’єктність особистості
ІКТ-полісуб’єкт
педагогічна система підготовки
Короткий огляд (реферат): У дисертації з’ясовано сутність полісуб’єктного навчального середовища та діяльності майбутнього вчителя гуманітарних спеціальностей у ньому, а також визначальних для дослідження категорій «суб’єкт», «суб’єктність», «ІКТ-полісуб’єкт», «полісуб’єктна взаємодія» і «професійна компетентність». Проаналізовано зміст та структуру професійної компетентності майбутніх фахівців, схарактеризовано її критерії, показники й рівні сформованості. Досліджено філософські, психологічні та педагогічні засади формування готовності майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей до професійної діяльності в полісуб’єктному навчальному середовищі. З’ясовано структуру професійної діяльності майбутнього вчителя гуманітарних спеціальностей у полісуб’єктному навчальному середовищі та схарактеризовано її компоненти. Обґрунтовано структуру й специфіку полісуб’єктного навчального середовища. Змодельовано систему підготовки майбутнього вчителя гуманітарних спеціальностей до професійної діяльності в полісуб’єктному навчальному середовищі, обґрунтовано сутність його професійної компетентності та розроблено модель фахівця, готового до здійснення професійної діяльності в полісуб’єктному навчальному середовищі, досліджено їхню ефективність.
В диссертации выяснена сущность полисубъектной учебной среды и деятельности будущего учителя гуманитарных специальностей в ней, а также определяющих для исследования категорий "субъект", "субъектность", "ИКТ-полисубъект", "полисубъектное взаимодействие" и "профессиональная компетентность". Проанализированы содержание и структура профессиональной компетентности будущих специалистов, охарактеризированы ее критерии, показатели и уровни сформированности. Исследованы философские, психологические и педагогические принципы формирования готовности будущих учителей гуманитарных специальностей к профессиональной деятельности в полисубъектной учебной среде (ПУС). Выяснена структура профессиональной деятельности будущего учителя гуманитарных специальностей в ПУС и охарактеризованы ее компоненты. В ходе исследования обоснована структура и специфика полисубъектной учебной среды. Смоделирована система подготовки будущего учителя гуманитарных специальностей к профессиональной деятельности в ПУС, обоснована сущность его профессиональной компетентности и разработана модель специалиста, готового к осуществлению профессиональной деятельности в ПУС, доведена эффективность системы.
The thesis is focused on studying the problem of humanitarian specialities’ future teacher training to professional activity in polysubject learning environment basing and developing of pedagogical system. The attention has been concentrated on theoretical and methodical basis of the mentioned above problem, an experimental testing of the proposed pedagogical system of professional training and implementation of author’s technology to readiness formation of humanitarian specialities’ future teachers training to professional activity in polysubject learning environment. An essence of polysubject learning environment and activity of humanitarian specialities’ future teacher in it has been substantiated, the categories of “subject”, “subjectiveness”, “ICT-polysubject”, “polysubject interaction” and “professional competence”, which have been proved to be determining for the research, have been clarified. The content and the structure of professional competence of perspective specialists, characterized its criteria, indices and levels of formation has been analyzed. Philosophical, psychological and pedagogical basis of readiness formation of humanitarian specialities’ future teachers to professional activity in polysubject learning environment has been researched. The structure of professional activity of humanitarian specialities’ future teacher in polysubject learning environment has been clarified and its components have been characterized. The structure and specificity of polysubject learning environment has been substantiated in the process of the research. The system of humanitarian specialities’ future teacher training to professional activity in polysubject learning environment has been modeled. It’s been clarified an essence of its professional competence and developed a model of the specialist, ready to carry out professional activity in polysubject learning environment. The system consists of six components (conceptual, aim-defined, stimulating-motivational, content, processing-technological, corrective-resulting) and is realized in four consequent stages (diagnostic-analytical, structuring-motivational, formative-technological, evaluative-resulting). The developed system has been proved to be defined by certain factors. The most influential factors have been proved to be pedagogical conditions. The following pedagogical conditions of readiness formation of humanitarian specialities’ teachers-to-be to professional activity in polysubject learning environment have been determined: 1) the subject-oriented positioning of a future teacher of humanitarian specialities; 2) activisation of reflexive process in the learning interaction; 3) the use of methods of psychological and pedagogical influence on the effectiveness of the learning interaction in polysubject learning environment; 4) the use of active and interactive methods of teaching and studying in polysubject learning environment; 5) the use of means of web-services Web 2.0. The pedagogical system of humanitarian specialities’ future teacher training to professional activity in polysubject learning environment as a complex phenomenon has been developed and the author’s technology of the formation of professional competence of the mentioned above teacher, ready for professional activity in polysubject learning environment, has been elaborated on the basis of the mentioned above system. It has been carried out the experimental testing of the model of readiness formation of humanitarian specialities’ future teacher training to professional activity in polysubject learning environment that was developed on theoretical level and conceptually joint pedagogical system of professional training of the mentioned above specialists to suchlike activity, their effectiveness has been researched and proved.
Опис: Захист відбувся 31 січня 2017 року о 10 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 58.053.03 у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка (зала засідань, вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027). З дисертацією можна ознайомитись на офіційному сайті http://www.tnpu.edu.ua та в бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7199
Розташовується у зібраннях:13.00.04 - Теорія і методика професійної освіти

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Spivakovska.pdf391,54 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.