Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7758
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorШелестова, Людмила Володимирівна-
dc.date.accessioned2017-05-16T10:36:58Z-
dc.date.available2017-05-16T10:36:58Z-
dc.date.issued2017-03-09-
dc.identifier.citationШелестова, Л. В. Дидактичні засади формування картини світу у дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. д-ра пед. наук : 13.00.09 - теорія навчання / Шелестова Людмила Володимирівна ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2017. – 39 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7758-
dc.descriptionЗахист відбувся 10 квітня 2017 р. о 10 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 58.053.01 у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка (зала засідань, вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027). З дисертацією можна ознайомитися на офіційному сайті http://www.tnpu.edu.ua та в бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027.uk_UA
dc.description.abstractУ дисертації обґрунтовано дидактичні засади й розроблено відповідну модель формування картини світу у дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку, що цілісно відображає навчально-виховний процес. Сконструйовано зміст навчання на основі відображення сфер буття: природи, суспільства, людини (власного «Я»), культури. Дібрано комплекси методів для його ефективного засвоєння. Обґрунтовано концептуальні положення, якими є розуміння сутності буття та його складників; картини світу як системи уявлень про нього і результату його пізнання; процесу навчання як пізнання реальності, важливим завданням якого є формування картини світу зростаючої особистості. Обґрунтовано й експериментально перевірено методику діагностики сформованості картини світу у старших дошкільників і молодших школярів. Експериментально досліджено і схарактеризовано типи картини світу дітей за когнітивним, емоційно-ціннісним, діяльнісним компонентами. Дослідно-експериментальним шляхом перевірено й доведено ефективність розробленої дидактичної моделі системи формування картини світу у старших дошкільників і молодших школярів.uk_UA
dc.description.abstractВ диссертации обоснованы дидактические основы и разработана соответствующая модель формирования картины мира у детей старшего дошкольного и младшего школьного возраста, которая целостно отображает учебно-воспитательный процесс. Сконструировано содержание обучения на основе отображения сфер бытия: природы, общества, человека (собственного «Я»), культуры. Подобраны комплексы методов для его эффективного усвоения. Обоснованы концептуальные положения, которыми является понимание сущности бытия и его составляющих; картины мира как системы представлений о нем и результата его познания; процесса обучения как познания реальности, важной задачей которого есть формирование картины мира подрастающей личности. Обоснована и экспериментально проверена методика диагностики сформированности картины мира у старших дошкольников и младших школьников. Экспериментально исследованы и охарактеризованы типы картины мира детей в когнитивном, эмоционально-ценностном, деятельностном компонентах. Опытно-экспериментальным путем проверено и доказано эффективность разработанной дидактической модели системы формирования картины мира у старших дошкольников и младших школьников.uk_UA
dc.description.abstractThe thesis covers the process and the results of theoretical and experimental research of teaching principles of formation of senior preschool and midchildhood children’s picture of the world, based on a systematic approach; it reveals the essence of the picture of the world as a result of knowledge, the product of collective and individual consciousness, which is a subjective model that defines the values and behavioral guidelines; it includes cognitive, emotional, and activity-value components in its structure; it depends on the laws of the physical maturation of the body, psychological formations of consciousness and identity, values of the respected adults, social and cultural conditions of life; formed in the process of developing education through enriching life experiences gained knowledge systems. It explains conceptual research position, which is to understand the essence of life and its components (nature, society and man (his own «I»), culture); picture of the world as a result of knowledge; the process of learning as knowledge of reality, one of the important tasks of which is the formation of picture of the world. The formation of picture of the world is provided by the implementation of systematic, active, learner-oriented, cultural and axiological approaches to education of children. Based on the analysis of the research it has been found that underdeveloped aspects of the problem is the formation of a coherent picture of the world of senior preschoolers and midchildhood children, semantic, organizational and methodological support of the process. It has proved the importance of family and educational institution on the formation of the picture of the world of the above mentioned children age. It has proved, developed and tested the methods of diagnosis of the picture of the world of senior preschoolers and midchildhood children. The criteria (quality of ideas about the world, especially the emotional value attitude to the world, the nature of interaction with the world) and indicators of formation of the picture of the world of senior preschoolers and midchildhood children (balance, completeness, realism, awareness, systematic understanding of the world, the emotional reaction, content evaluation of judgments, reasons relating to the world, intention of actions, behavior, display of creativity). There have been determined the types of pictures of the world view according to cognitive (cognitive complex, relatively cognitive complex, cognitive simplified, cognitive simple), emotional and value-oriented (humanistic balanced and moral, humanistic contradictory and moral, indifferent (intermediate), self-centered) and activity (harmonious, relatively harmonious, transition, conflict) components. The thesis covers the didactic principles of the process of forming the picture of the world of senior preschoolers and midchildhood children, among which the most important are the provisions of the essence of the educational process as a process of learning the world; learning content as pedagogically adapted system of knowledge about the world and its components; general didactic principles as regulatory requirements for content and learning process of the world; teaching method as a tool of both teacher and a child’s way of world cognition; organizational form of a coherent external expression of the teacher and children in the process of world cognition; pedagogical conditions as determinants of the results of cognition. There has been developed a model of the cognition of the picture of the world of senior preschoolers and midchildhood children, reflecting a holistic educational process and provides targeted, semantic, procedural and resulting blocks. The model features the following: reflection in the content of education, methods and means all spheres of life; provision of teaching and learning process balance of intellectual, emotional value and activity components of sense and rational processes, theory and practice; activation of the cognitive process under its successive stages; implementing educational conditions. There has been developed the scientific methods of forming the picture of the world of senior preschoolers and midchildhood children, which included a course on teaching reading and integrated course “We cognize the world". By means of research and experimental way there has been tested and proven the efficiency of the didactic model of formation of the picture of the world of senior preschoolers and midchildhood children. This testified the accordance of the purpose and objective of the study; positive dynamics of cognitive, emotional value and activity components of the picture of the world; teachers’ and parents’ awareness of the importance of developing children's holistic understanding of the world, positive changes in their attitudes to the specified direction of operation. There has been determined the significance of the changes in the experimental and control groups.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.subjectдидактичні засадиuk_UA
dc.subjectсистемаuk_UA
dc.subjectцілісністьuk_UA
dc.subjectкартина світуuk_UA
dc.subjectбуттяuk_UA
dc.subjectпізнанняuk_UA
dc.subjectдидактичні принципиuk_UA
dc.subjectзміст освітиuk_UA
dc.subjectметоди навчанняuk_UA
dc.subjectдіагностикаuk_UA
dc.subjectкритерії та показникиuk_UA
dc.subjectтипологіяuk_UA
dc.subjectмодельuk_UA
dc.subjectстарші дошкільникиuk_UA
dc.subjectмолодші школяріuk_UA
dc.titleДидактичні засади формування картини світу у дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного вікуuk_UA
dc.title.alternativeДидактические основы формирования картины мира у детей старшего дошкольного и младшего школьного возрастаuk_UA
dc.title.alternativeDidactic bases of formation of senior preschool and midchildhood children’s picture of the worlduk_UA
Располагается в коллекциях:13.00.09 - Теорія навчання

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Shelestova.pdf396,42 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.