Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7762
Название: Навчання усної розмовної англійської мови з використанням проектної методики студентів старших курсів немовних спеціальностей
Другие названия: Навчання усної розмовної англійської мови з використанням проектної методики студентів старших курсів немовних спеціальностей
Teaching Oral Conversational English by Using Project Methodology to Senior Students of non-linguistic Specialties
Авторы: Мустафаєва, Едіє
Библиографическое описание: Мустафаєва, Е. Навчання усної розмовної англійської мови з використанням проектної методики студентів старших курсів немовних спеціальностей : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання (германські мови) / Мустафаєва Едіє ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2017. – 20 с.
Дата публикации: 28-апр-2017
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: усна розмовна англійська мова
проектна методика
структурно-логічна модель
система вправ
уміння
студенти старших курсів
немовна спеціальність
Краткий осмотр (реферат): У дисертації визначено суть поняття «проектна методика навчання усної розмовної англійської мови», виявлено психолінгвістичні, дидактичні та методичні передумови навчання усної розмовної англійської мови студентів старших курсів немовних спеціальностей. Розроблено систему вправ для навчання усної розмовної мови майбутніх фахівців та структурно-логічну модель навчання усної розмовної англійської мови студентів старших курсів немовних спеціальностей із використанням проектної методики. У дослідженні визначено критерії та показники оцінювання рівнів навченості усної розмовної англійської мови старшокурсників з використанням проектної методики. Ефективність розробленої експериментальної методики перевірено і підтверджено в ході експериментального навчання. Сформульовано методичні рекомендації з навчання усної розмовної англійської мови студентів старших курсів, які знайшли своє практичне застосування в навчальному процесі вищих навчальних закладів України.
The thesis deals with the problem of teaching oral conversational English by using project methodology to senior students of non-linguistic specialties. The paper defined the essence of the concept of «project methods of teaching oral conversational English». The analysis of modern research on the problem of the development of oral conversational English led to the conclusion that the formation of foreign language competence of senior students in teaching conversational English should be based on the personal, competency-based, professional approaches and incorporate didactic, psycholinguistic and methodological assumptions. Didactic bases of foreign language training in project activity are: the teacher control of the project work of students, monitoring steps in its organization, thorough preparation and implementation of all stages of the project, increasing cognitive activity of students, improving the efficiency of the educational process. The psycholinguistic factors of teaching oral conversational English speech using project methodology are the following: motivation, communicative intentions, emotional background accompanying the process of learning, communicative and meaningful speech situations. The methodological foundations are: planning, monitoring, analysis, adjustment of the project stages, fast paced study of educational material; students’ maximum activity and sufficient independence. The principles of teaching oral conversational English using project methodology have been highlighted: comprehensive motivation, autonomy, cooperation, problematic character, the dominance of group work, developing oral conversational skills in integration with other types of skills. On the basis of the conducted theoretical study a system of exercises for teaching oral conversational English by using project methodology to senior students of non-linguistic specialties has been worked out. The suggested system of exercises includes subsystems which correlate with the defined stages and comprise groups of exercises. Most of the exercises of the system are motivated as they contain tasks, the solution of which is personally interesting to students. The system provides non-communicative and communicative exercises, but communicative exercises dominate. The system of exercises also includes receptive, receptive-reproductive, and productive exercises. The analyzed scientific approaches and principles of teaching oral conversational English by using project methodology allowed to develop a structural and logical model of teaching oral conversational English to senior students. The model consists of four units: methodological, activity-creative, organizational-procedural and diagnostic. The model comprises interconnected components aimed at developing English speaking skills of senior students of non-linguistic specialities in the process of project activities. The criteria, evaluative indicators and levels of teaching oral conversational English using project methodology have been defined. The effectiveness of the developed methodology of teaching oral conversational English to senior students of non-linguistic specialties using project methodology has been tested by conducting a methodical experiment. The level of oral conversational English of senior students of non-linguistic specialties before and after the experiment has been tested and analysed. The results of the methodical experiment demonstrated the effectiveness of the suggested methodology, confirmed the effectiveness and appropriateness of the developed system of exercises and the efficiency of the model built. According to the results of the experiment guidelines for teachers on teaching oral conversational English with the use of project methodology have been developed. They reflect a set of interrelated methods, forms and means of monitoring, analysis, adjustment of the educational process to enhance the effectiveness of teaching oral conversational English to senior students of non-linguistic specialties.
В диссертации определена суть понятия «проектная методика обучения устной разговорной английской речи», выявлены психолингвистические, дидактические и методические предпосылки обучения устной разговорной английской речи студентов старших курсов неязыковых специальностей. Разработаны система упражнений для обучения устной разговорной английской речи будущих специалистов и структурно-логическая модель обучения устной разговорной английской речи студентов старших курсов неязыковых специальностей с использованием проектной методики. В исследовании определены критерии и показатели оценивания уровней обучености устной разговорной речи старшекурсников с использованием проектной методики. Эффективность разработанной экспериментальной методики была проверена и подтверждена в ходе экспериментального обучения. Сформулированы методические рекомендации по обучению устной разговорной английской речи студентов старших курсов, которые нашли своё применение в процессе обучения в высших учебных заведениях Украины.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7762
Располагается в коллекциях:13.00.02 - Теорія та методика навчання

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Mustafaeva.pdf440,73 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.