Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7766
Назва: Щоденник Докії Гуменної: типологія жанру, історико-літературний контекст
Інші назви: Дневник Евдокии Гуменной: типология жанра, историко-литературный контекст
Diary of Dokiya Humenna: Typology of Genre, Historic-Literary Context
Автори: Швець, Тетяна Валентинівна
Бібліографічний опис: Швець, Т. В. Щоденник Докії Гуменної: типологія жанру, історико-літературний контекст : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук : 10.01.01 - українська література / Швець Тетяна Валентинівна ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2017. – 19 с.
Дата публікації: 4-тра-2017
Видавництво: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: щоденник
стиль
жанрові модифікації
суб'єктивність
нефікційна проза
наратор
оніричні візії
метажанр
саморефлексії
Короткий огляд (реферат): У дисертації аналізується й систематизується функціональність художньо-документального твору під оглядом творчо-психологічного феномену, виявлення через текст основної світоглядної позиції автора, аналітичного осмислення типологічної та жанрової своєрідності прози non-fiction Д. Гуменної. Щоденник належить до поліжанрової системи, є тим простором, в якому узагальнюється художньо-документальне осмислення зовнішнього світу, відображаються події та факти у момент їх реалізації, занотовується життя наратора в просторово-хронологічному вимірі. На конкретних ілюстративних матеріалах щоденника простежено суб’єктивно-психологічну оцінку розвитку еміграційного літературного процесу. Досліджено творчі постаті українських письменників й образ автора в щоденнику як синкретичне явище. Доведено, що інтерпретація Д. Гуменної історико-літературного розвитку української літератури відповідає науковим принципам, базується на сформованому власному світогляді і розумінні світобудови.
В диссертации анализируется и систематизируется функциональность художественно-документального произведения с точки зрения творчески-психологического феномена, выявление через текст основной мировоззренческой позиции автора, аналитического осмысления типологического и жанрового своеобразия прозы non-fiction Е. Гуменной. Дневник относится к полижанровой системе, является тем пространством, в котором обобщается художественно-документальное осмысление внешнего мира, отражаются события и факты в момент их реализации, фиксируется жизнь нарратора в пространственно-хронологическом измерении. На конкретных иллюстративных материалах дневника прослежена субъективно-психологическая оценка писательницы развития эмиграционного литературного процесса. Исследованы творческие силуэты украинских писателей и образ автора в дневнике как синкретическое явление. Доказано, что интерпретация Е. Гуменной историко-литературного развития украинской литературы отвечает научным принципам, базируется на сформированном собственном мировоззрении и понимании мироздания.
The dissertation analyzes and systematizes functionality of artistic- documentary work from the point of view of creative-psychological phenomenon, identifying through the text of the basic world-view position of the author, analytical comprehending of typological and genre originality of the non-fiction prose of D. Humenna. The diary belongs to multi-genre system, it is that space, in which artistic-documentary understanding of the outside world is generalized, the events and facts at the moment of their realization are reflected, the narrator’s life in the space-chronological dimension is registered. By the specific illustrated materials of the diary subjective-psychological evaluation of the writer regarding the development of emigration literary process has been shown. The image of Ukrainian writers and the image of the author in the diary as a syncretic phenomenon have been grounded. It is proved that D. Humenna’s interpretation of historic-literary development of Ukrainian literature was directed towards the democratic principles, it is based on the completely formed worldview, the universe. It is proved that in the beforehand planned aestheticism of some fragments of the diary of D. Humenna subconsciously can be read her talent, artistic text in the non-artistic context (self-portrait, portraits of literary men, landscape sketches) has been shown. When modeling the moment of observation, the author instinctively creates artistic text, thus the diary for D. Humenna becomes additional space, in which she realizes her creative potential. The notes in the author’s diary reflect contextual speciality, they determine diversity, arbitrary and summary of artistic forms and are realized by the recipient as a subjective modification (option) of the meta-genre. The central composites by perception are apprehended as interchangeable, they merge or turn into one another and are reduced, depending on the artistic accents. In the mentioned shapeless structure coherent text can be traced. To the main components of the poetics of non-fictional writing of D. Humenna refer quotation intertextuality, which is manifested due to the inter-text varieties – collage, allusion, application, paraphrase, reminiscence – the source of creating of artistic-documentary «text in the text» Subjective-psychological evaluation of the literary process in the diary prose the author models in the communicative aspect, through the apperception of social groups, creative work of some writers. Apperception for D. Humenna becomes the lifestyle. She apprehends her image through the comparative matrix, understanding of the material takes place under the influence of previous knowledge and experience. Her behavior in the society was motivated by the inner mental strength, attitude of «I» to «Other». The thoughts, noted in the diary specify the inner world of the author, make clearer her world outlook, world perception, reveal the «the secrets» of the artist's creative laboratory. The binary relations subject / object, that is subjective statements (true or false) interact in the text, the author's thoughts turned into the text and together with the narrator became the object for the reader.
Опис: Захист відбувся 4 травня 2017 р. об 11.00 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради К 58.053.02 із захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027. З дисертацією можна ознайомитися на сайті http://www.tnpu.edu.ua та в бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7766
Власник авторського права: © Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Розташовується у зібраннях:10.01.01 – Українська література

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Shvets.pdf319,66 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.