Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7786
Название: Постмодерністський дискурс художньої прози Володимира Даниленка
Другие названия: Postmodernist discourse of artistic prose of Volodymyr Danylenko
Постмодернистский дискурс художественной прозы Владимира Даниленко
Авторы: Яблонська, Наталія Мирославівна
Библиографическое описание: Яблонська, Н. М. Постмодерністський дискурс художньої прози Володимира Даниленка : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук : 10.01.01 - українська література / Яблонська Наталія Мирославівна ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2017. – 19 с.
Дата публикации: 3-апр-2017
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: постмодернізм
житомирська прозова школа
жанр
міфологізм
стильовий синтез
міфопоетика
іронічна новела
химерна новела
роман ініціації
роман-меніппея
Краткий осмотр (реферат): У дисертації досліджується постмодерністська проза В. Даниленка крізь призму складних зв’язків його творчої індивідуальності з літературними поколіннями, зокрема житомирською прозовою школою. Вперше аналізується жанрова і стильова специфіка новелістики В. Даниленка у прозових збірках «Місто Тіровиван» і «Сон із дзьоба стрижа», розглядаються тематичні, образні та індивідуально-авторські домінанти новелістичного жанру, оскільки прозаїк експериментує з жанровими різновидами химерної та іронічної новел. Особлива увага приділяється жанровим особливостям романної прози В. Даниленка в сучасному українському постмодерністському дискурсі: окреслюється міфологічна концепція в романі «Кохання в стилі бароко», осмислюються ґенеза і семантика міфопоетичних образів в індивідуально-авторській моделі світу; обґрунтовується меніппейна традиція у сатиричному романі «Газелі бідного Ремзі»; простежуються постмодерністські способи моделювання художньо-історичного життєпису, які засвідчують появу белетризованого роману ініціації «Капелюх Сікорського» у творчості В. Даниленка. У роботі визначаються місце і роль прозового доробку письменника в українському літературному процесі кінця ХХ – початку ХХІ ст.
In the dissertation V. Danylenko’s postmodern prose is researched through the prism of complex relationships of his creative personality with the literary generation, including Zhytomyr prose school, based on what creative artist phenomenon is justified in the context of modern Ukrainian literature. The comprehension of his prose heritage is impossible without understanding the so-called generational worldview and outlook of V. Danylenko as visimdesyatnyk. His artistic aesthetic strategy of generation defines the artistic consciousness of the artist (A. Andrukhovych, V. Dibrova, O. Zabuzhko, Y. Kononenko, S. Maidanska, H. Pahutiak, Y. Pashkovskyi, L. Ponomarenko etc.): irony, metaphor, game with historical realities at images, opposition to the colonial past, where is the deconstruction of narrative from, character models, complex association and others. On the other hand, the author's artistic practice formed under the influence of M. Hohol’s mysticism, V. Pidmohylnyi’s neorealism, V. Shevchuk’s newbarroque that caused his psychological and mental multilevel text within postmodern poetics. It is proved that the aesthetic principles of Volodymyr Danylenko’s works are outlined in a literary and cultural environment of Zhytomyr in the second half of the twentieth century – "intellectual coterie of Borys Ten", which the writer belonged to and which occupies a special place in his creative identity. He formulated the basic principles of artistic prose of Zhytomyr school as a kind of phenomenon in the Ukrainian literature of the late XX - early XXI centuries: the writer as a national prophet, localization of the art world, Polissia colorful speech, existential philosophy dominant, "stylistic complexity", abnormal consciousness of characters, psychology, irony, paradox and so on. The synthesis of traditional and innovative in their work allows to talk about the exclusivity of "Zhytomyr prose" in modern Ukrainian literature. The genre and stylistic specificity of short story of V. Danylenko is first analyzed in the prose collection "Tirovyvan City" and " The Dream from Martlet's Beak", subject, figurative and individual copyright dominant of novelistic genre are treated, so as the writer is experimenting with genre varieties of bizarre and ironic stories. The special attention is given to genre features of novelistic prose of V. Danylenko in modern Ukrainian postmodern discourse: the mythological concept is defined in the novel "Love in the Baroque Style" (eschatological motifs, dual antinomies, mythological beliefs, incorporated in multiplanar structure of postmodern text) the genesis and semantics of mythopoetic individual images are conceptualized in the author's model of the world; menippeah tradition is grounded in the satirical novel "Gazelles of Poor Ramsey" (ambivalence, carnivalization, taking masking, homodiyehetyc narration, complicated with plug microstructure hoax, parody, burlesque, grotesque etc.); postmodern ways of modeling artistic and historical biographies are traced (complications of narrative structure, "bizarre" poetics, movie editing, stylistic polyphony, combination of reality and dreams, etc.), which certify the appearance of a fictionalized novel of initiation "Sikorsky's Hat" in V. Danylenko’s works. The role and place of the prose works of the writer in Ukrainian literary process of late XX – XXI centuries is defined in the paper.
В диссертации исследуется постмодернистская проза В. Даниленко сквозь призму сложных связей его творческой индивидуальности с литературными поколениями, в частности житомирской прозаической школой. Впервые анализируется жанровая и стилевая специфика новеллистики В. Даниленко в прозаических сборниках «Місто Тіровиван» и «Сон із дзьоба стрижа», рассматриваются тематические, образные и индивидуально-авторские доминанты новеллистического жанра, поскольку прозаик экспериментирует с жанровыми разновидностями причудливой и ироничной новелл. Особенное внимание уделяется жанровым особенностям романной прозы В. Даниленко в современном украинском постмодернистском дискурсе: очерчивается мифологическая концепция в романе «Любовь в стиле барокко», осмысливаются генезис и семантика мифопоэтических образов в индивидуально-авторской модели мира; обосновывается мениппейная традиция в сатирическом романе «Газели бедного Ремзи»; прослеживаются постмодернистские способы моделирования художественно-исторического жизнеописания, которые удостоверяют появление беллетристического романа инициации «Капелюх Сікорського» в творчестве В. Даниленко. В работе определяются место и роль прозаического творчества писателя в украинском литературном процессе конца ХХ – начале ХХІ ст.
Описание: Захист відбувся 4 травня 2017 р. о 14.00 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради К 58.053.02 із захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027. З дисертацією можна ознайомитися на сайті http://www.tnpu.edu.ua та в бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7786
Владелец авторского права: © Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Располагается в коллекциях:10.01.01 – Українська література

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Yablonska.pdf250,61 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.