Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8211
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorВерещагіна-Білявська, Олена-
dc.date.accessioned2017-10-09T13:10:29Z-
dc.date.available2017-10-09T13:10:29Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationВерещагіна-Білявська, О. Функціонування старовинних духовних жанрів в інструментальній музиці Альфреда Шнітке / Олена Верещагіна-Білявська // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. – 2017. – № 1 (Вип. 36). – С. 25–32. – Бібліогр. наприкінці ст.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8211-
dc.description.abstractУ статті досліджено специфіку функціонування на стильовому рівні старовинних жанрових моделей духовної музики в інструментальній творчості композитора. Особливості проникнення стилю старовинних духовних жанрів розглянуто на основі вивчення тематичного наповнення Першої симфонії, Фортепіанного квінтету і Третього скрипкового концерту А. Шнітке. В результаті комплексного аналізу інструментального циклу “Гімни” охарактеризовано специфіку роботи композитора з інтонаційним матеріалом старовинних духовних піснеспівів.uk_UA
dc.description.abstractВ статье исследована специфика функционирования на стилевом уровне старинных жанровых моделей духовной музыки в инструментальном творчестве композитора. Особенности проникновения стиля старинных духовных жанров рассмотрены на основе изучения тематического наполнения Первой симфонии, Фортепианного квинтета и Третьего скрипичного концерта А. Шнитке. В результате комплексного анализа инструментального цикла “Гимны” охарактеризована специфика работы композитора с интонационным материалом старинных духовных песнопений.uk_UA
dc.description.abstractThe article explores specificity of functioning ancient spiritual genre models on stylistic level in instrumental art of the composer. The peculiarities of style ancient spiritual genre penetration are shown on the base of studying the thematic filling of the First symphony, Piano quintet, the Third violin concert by A. Schnittke. Basing on the complex analyzing of instrumental cycle “Hymns” (Anthems) the author characterizes the specificity of composer’s work with intonation material of ancient spiritual song singing. Appealing to the traditions of XX century music often becomes one of the ways to comprehend current reality by composers. A. Schnittke’s special attitude is observed in different genres of spiritual music. In the Second symphony the composer appeals to a genres model mass that is an esthetic guide in the awareness of the symphonic conception. Choir Concerto on Grigor Narekatsy’s verses combines the features of ancient Armenian mono performance, Protestant chorals and orthodox singing, that help to reveal the deep content of Middle Age monk’s poetry. Requiem to F. Shiller’s drama “Don Carlos” became the reason for composer’s deep thoughts about the sense of human existence. The traditions of spiritual music function on a genre style level in lots of instrumental works by A. Schnittke. The culminant part of the final in the First symphony by A. Schnittkе is based on fourteen Gregorian tunes Sanctus which stop the pictures of apocalyptic catastrophe. The intonation sphere of the Fourth symphony appeals to the traditions of Jewish singing and the peculiarities of composing music by all Christian confessions that helps the composer to embody the ideas of oecumenicity. The usage of sequence Dies irae in Piano quintet helps to formulate imaginative content of these works. Complex analyzing of “Hymns” allows to reveal the specificity of functioning the old genre models of spiritual music. The peculiarities of penetration into ancient spiritual genre style in “Hymns” occur on the level of genre style as a way of intonation. The melodic of ancient song singing in quotable and quasiquotable form influences the structure of the instrumental work giving it variant verses form which is typical for ancient vocal choral music.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesМистецтвознавство;-
dc.subjectАльфред Шніткеuk_UA
dc.subjectSanctusuk_UA
dc.subjectDies iraeuk_UA
dc.subjectгімниuk_UA
dc.subjectцитуванняuk_UA
dc.subjectалюзіяuk_UA
dc.subjectтехніка адаптаціїuk_UA
dc.titleФункціонування старовинних духовних жанрів в інструментальній музиці Альфреда Шніткеuk_UA
dc.title.alternativeФункционирование старинных духовных жанров в инструментальной музыке Альфреда Шниткеuk_UA
dc.title.alternativeFunctioning of ancient spiritual genres in Alfred Schnittke’s instrumental musicuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2017. № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Vereshchahina-Bіliavska.pdf329,93 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.