Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8216
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorПлечелюк, Ганна-
dc.date.accessioned2017-10-10T06:56:57Z-
dc.date.available2017-10-10T06:56:57Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationПлечелюк, Г. Образ ниви як символ архетипу переродження у кантаті Мирослава Скорика "Весна" / Ганна Плечелюк // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. – 2017. – № 1 (Вип. 36). – С. 55–61. – Бібліогр. наприкінці ст.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8216-
dc.description.abstractУ статті проаналізовано кантату М. Скорика “Весна” як зразок втілення архетипу Переродження, котре обґрунтував К. Г. Юнґ. Закцентовано, що подолання зимових пут, поступове оживання природи, весняне оновлення землі, процвітання та родючість ниви автори прирівняли до поетапного духовно-соціального переродження нації, трактуючи його як вищий, духовно-соціальний рівень вияву архетипу. Визначено кульмінаційні точки драматургічного розвитку для показу процесу суспільного оновлення: соло баритона “Встань, орачу, встань!” у третій частині та контрастні епізоди фіналу – від натхненного розспіву “Дай теплоти”, рішучої теми “Дай і огню”, грізного фугато “Сили рукам дай” до коди-апофеозу “Пута ламать”.uk_UA
dc.description.abstractВ статье проанализировано кантату М. Скорика “Весна” как образец воплощения архетипа Перерождения, обоснованного К. Г. Юнгом. Подчёркнуто, что преодоление зимних оков, постепенное оживание природы, весеннее обновление земли, процветание и плодородие нивы приравнены авторами к поэтапному духовно-социальному перерождению нации, которое трактуется как высший, духовно-социальный уровень проявления архетипа. Определено кульминационные точки драматургического развития для показа процесса общественного обновления: соло баритона “Встань, пахарь, встань!” в третьей части и контрастные эпизоды финала – от вдохновенного распева “Дай теплоты”, решительной темы “Дай и огня”, грозного фугато “Силы рукам дай” до коды-апофеоза “Узы ломать”.uk_UA
dc.description.abstractThe cantata “Spring” by M. Skoryk as an example embodiment of the Rebirth archetype reasonable by C. G. Jung is analysed in the article. Stated that overcome of winter shackles, gradually coming to life nature, spring renewal of land, prosperity and fertility of fields are equated to the gradual spiritual and social rebirth of the nation, which is treated as a higher, spiritual and social level expression of archetype. The article states that modern society tired of technological progress in the search for spiritual foundations are increasingly drawn to original natural religion concepts. Therefore actual humanities problem, including musicology, is to create a modern understanding of the phenomena of religion that will allow our contemporary see themselves on a continuum of eternal values. An important concept of the collective consciousness of all time is the rebirth archetype is embodied in a series of images of world religions and folk traditions, including dying and resurrected gods of nature and others. Ukrainian people as farmers have preserved a significant part of folk tradition in religious thought, combining in the collective consciousness and Christian religious primary basis. For example, Christ is the “Red Sun”, Mother Earth is “resurrected” every year in spring to new life, not only to its virgin beauty bloom and to become a covered field and give a rich harvest. Thus, land-cornfield is one of the cornerstones of character of Rebirth archetype in Ukrainian traditions and its modern interpretation study, its traditional fullness and modifications, is the purpose of the present study, carried out by the example of the cantata “Spring” by M. Skoryk. The field image as a symbol of Rebirth archetype founded in Ukrainian national consciousness was the source of the vast artistic heritage, which includes well-known writings by I. Franko. The idea of spiritual and social rebirth of the people embodied in poetry for example update (“coming to life”) of nature. The Ukrainian nation is encoded in the field image as a semantic unit. The author is embodies of the arrival of spring, the awakening of the world around us and “coming to life” of the earth in the each verse. M. Skoryk choosing five poems from the cycle consistently emphasized the social aspect of the degeneration of the people that are in bondage, which in turn is associated with winter. The study concluded that the cantata “Spring” clearly shown the images of earth-field, field, mother which rise to the level of a strong magical character of the Ukrainian people. Overcoming the shackles of winter, gradually coming to life nature, spring renewal land, prosperity and fertility fields equal to the authors of gradual spiritual and social rebirth of the nation, which is treated as a higher, spiritual and social level expression of the Rebirth archetype reasonable by Carl Gustav Jung.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesМистецтвознавство;-
dc.subjectкантатаuk_UA
dc.subjectархетип Переродженняuk_UA
dc.subjectукраїнська традиціяuk_UA
dc.subjectмузичне вираженняuk_UA
dc.subjectзасоби музичної виразовостіuk_UA
dc.titleОбраз ниви як символ архетипу переродження у кантаті Мирослава Скорика "Весна"uk_UA
dc.title.alternativeОбраз нивы как символ архетипа перерождения в кантате Мирослава Скорика “Весна”uk_UA
dc.title.alternativeThe field image as a symbol of the rebirth archetype in the cantata “Spring” by Myroslav Skorykuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2017. № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Plecheliuk.pdf688,14 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.