Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8536
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorШевчук, Сергій-
dc.date.accessioned2017-12-08T13:06:20Z-
dc.date.available2017-12-08T13:06:20Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationШевчук, С. Концептуальні підходи до вивчення наукових шкіл суспільної географії в Україні / Сергій Шевчук // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. – 2017. – Вип. 1 (42). – С. 9–18. – Бібліогр. в кінці ст.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8536-
dc.description.abstractДослідження присвячене цілісному аналізу процесу формування наукових шкіл в суспільній географії України з детальним розглядом пізнавальних можливостей і конкретних результатів функціонування наукових шкіл різних типів. У статті, реалізовуючи поставлену мету, розкрито сутність логічну модель наукової суспільно-географічної школи, обґрунтовано її теоретичний апарат та методичні засади дослідження; проаналізовано фактори формування наукових шкіл в суспільній географії України, проведено періодизацію цього процесу; описано типи наукових шкіл: школи-напрями, науково-освітні та школи як дослідницькі колективи; визначено їх місце, роль та здобутки у формуванні суспільної географії в Україні; наголошено на окремих типах наукових шкіл: районній (як школі-напрямку), школі Українського науково-дослідного інституту географії та картографії (як науково-освітній) та науковій школі акад. М. Паламарчука (як школі-дослідницькому колективі); визначено проблеми розвитку наукових шкіл в суспільній географії України та перспективні напрямки їх досліджень.uk_UA
dc.description.abstractИсследование посвящено целостному анализу процесса формирования научных школ в общественной географии Украины с подробным рассмотрением познавательных возможностей и конкретных результатов функционирования научных школ различных типов. В статье, реализуя поставленную цель, раскрыта сущность логической модели научной общественно-географической школы, обоснованно ее теоретический аппарат и методические основы исследования; проанализированы факторы формирования научных школ в общественной географии Украины, проведено периодизацию этого процесса; описано типы научных школ: школы-направления, научно-образовательные и школы как исследовательские коллективы; определено их место, роль и достижения в формировании общественной географии в Украине; отмечено на отдельных типах научных школ: районной (как школе-направления), школе Украинского научно-исследовательского института географии и картографии (как научно-образовательной) и научной школе акад. М. Паламарчука (как школе-исследовательском коллективе). Определены проблемы развития научных школ в общественной географии Украины и перспективные направления их исследований.uk_UA
dc.description.abstractThis research is devoted to the complex analysis of the process of forming scientific schools of Human Geography in Ukraine with a disquisition of cognitive abilities and specific results of functioning scientific schools of various types. Taking into account the aim of the research the essence of scientific logical model of a human-geographical school was considered, its theoretical units and methodological foundations for the study were determined; the factors of scientific schools of Human Geography in Ukraine were analyzed, the periodization of the process was defined; the types of scientific schools as following, trend schools and scientific, educational ones as well as schools as research teams were described; their place, role and achievements in the formation of Human Geography in Ukraine were determined; certain types of scientific schools as district (or trend schools) schools, School of Ukrainian Research Institute of Geography and Cartography (both research and education) and Acad. M. Palamarchuk scientific school (as a school as a research team) were highlighted; the problems of scientific schools in Human Geography in Ukraine and perspective areas of their development and research were figured out. The scientific school was considered as as a creative team of scientists who were united by common approaches to problems solving, to the style of theoretical work, to strategies for maintaining of professional scientific thinking, to ideas and methods of their implementation; as a team of scientists who together with their leader develop the perspective foundation of human geography and which are consequently recognized in the scientific community. The author of the research classifies the schools of human geography in Ukraine while highlighting the leading research schools as such that are recognized with their scientific fields, scientific and educational research schools and school groups. The author determined internal and external factors in the formation of scientific schools in the human geography of Ukraine. The author's approach made it possible to distinguish three phases of the respective periods: Phase 1 - late XIX - early XX century: 1873-1904; 1905-1917; 1918-1921; Phase 2 - mid. XX century: 1922-1933; 1934-1963; 1964-1990; Phase 3 - late XX - early XXI century: 1991-2015 . The most significant characteristics of each stage and period were defined. The typological characteristics of different types of scientific schools, school areas, scientific, educational schools and the schools as research groups were done; their place, role and achievements in the development of human geography of Ukraine were defined. The research subject was defined from the standpoint of schools areas: human geography and industry statistics, economic geography (district, district -complex) and human geography; the author determined the principles, evolution and composition of these schools.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesГеографія;-
dc.subjectсуспільна географія в Україніuk_UA
dc.subjectнаукові школиuk_UA
dc.subjectфактори формуванняuk_UA
dc.subjectшколи-напрямиuk_UA
dc.subjectнауково-освітні школиuk_UA
dc.subjectшколи як дослідницькі колективиuk_UA
dc.titleКонцептуальні підходи до вивчення наукових шкіл суспільної географії в Україніuk_UA
dc.title.alternativeКонцептуальные подходы к изучению научных школ общественной географии в Украинеuk_UA
dc.title.alternativeConceptual approaches to the study of Human Geography scientific schools in Ukraineuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. 2017. № 1 (42)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Shevchuk.pdf228,63 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.