Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8541
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorБойко, Зоя-
dc.date.accessioned2017-12-11T08:31:21Z-
dc.date.available2017-12-11T08:31:21Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationБойко, З. Територіальна структура та регіональні особливості залізничного транспорту України / Зоя Бойко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. – 2017. – Вип. 1 (42). – С. 49–55. – Бібліогр. в кінці ст.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8541-
dc.description.abstractУ статті обґрунтовано алгоритм дослідження залізничного транспорту України на рівні держави; з′ясовані особливості розвитку, проаналізована територіальна структура та регіональні відмінності залізничного транспорту України. Встановлено, що більшість регіонів України, за виключенням Волинської, Рівненської, Чернігівської та Миколаївської областей, характеризуються достатньо розвиненою залізничною мережею, середніми та високими показниками обсягів перевезення вантажів та пасажирів, значною рухливістю мешканців. Зазначено, що компактність території, сприятливі природно-географічні умови, значний потенціал транзитності, висока транспортна доступність всіх регіонів, наявність міжнародних транспортних коридорів — головні чинники, що обумовлюють успішний розвиток залізничного транспорту в Україні.uk_UA
dc.description.abstractВ статье обоснован алгоритм исследования железнодорожного транспорта Украины на уровне государства; выделены особенности развития, проанализирована территориальная структура и региональные отличия железнодорожного транспорта Украины. В настоящее время функционируют 21619,4 км. железных дорог, из каких 47% - электрифицированы (10242,2 км.) с 144047 единицами подвижного состава. Анализ динамики показателей грузо- и пассажирооборота показал, что уровень грузовых перевозок железными дорогами Украины уменьшился на 8,2% до 457454,5 тыс. тон. За коэффициентом передвижения населения и объемами пассажирских перевозок лидируют Киевщина (191 поездка, 92,8 млн. лиц) и высокоурбанизированные области (30-35 поездки 30-40 млн. лиц). Установлено, что большинство регионов Украины, за исключением Волынской, Ровенской, Черниговской и Николаевской областей, характеризуются достаточно развитой железнодорожной сетью, средними и высокими показателями объемов перевозки грузов и пассажиров, значительной подвижностью жителей. Отмечено, что компактность территории, благоприятные природно-географические условия, значительный потенциал транзитности, высокая транспортная доступность всех регионов, наличие международных транспортных коридоров - главные факторы, которые обусловливают успешное развитие железнодорожного транспорта в Украине.uk_UA
dc.description.abstractIn modern conditions of Ukraine's integration into the European and world economy, the need for more highly developed transport system increases, it becomes the basis for the effective integration of the country into the world community and occupying a location that corresponds to the highly developed state. An important factor in the economic development of Ukraine is the use of its advantages of transport and geographical position as a transit area. Providing the movement of people and goods transport, including rail, makes a significant contribution to the socio-economic, scientific-technical, cultural, domestic and international bonds, therefore improving the territorial organization of transport is of great social and economic importance, and requires thorough social -heohrafichnoho study. The need for Ukraine in the highly developed transport system is increasingly growing, because it is the basis for effective integration of the country into European and world community and occupying a location that corresponds to the highly developed state. In article the algorithm of researches of railway transport of Ukraine at the state level; the features of the development, the analysis of the territorial structure and regional differences of railway transport of Ukraine. Currently, there are 21619,4 km Railways, of which 47% is electrified (10242,2 km) 144047 units of rolling stock. The analysis of indicators of freight and passenger traffic showed that the level of freight Railways of Ukraine decreased by 8.2% to 457454,5 thousand tons. For factor mobility and the volume of passenger traffic lead the Kiev region (191 trip 92.8 million persons) and vysokoobrazovannym region (30-35 travel 30-40 million persons). Found that most regions of Ukraine, except Volyn, Rivne, Chernihiv and Mykolaiv regions, characterized by well-developed railway network, medium, and high indicators of volumes of cargo and passengers, a significant mobility of residents. It is noted that the compactness of the territory, favorable natural and geographical conditions, the considerable potential of transit, high transport accessibility of all regions, the availability of international transport corridors are the main factors that determine the successful development of rail transport in Ukraine.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesГеографія;-
dc.subjectтранспортuk_UA
dc.subjectтранспортна системаuk_UA
dc.subjectзалізничний транспортuk_UA
dc.subjectтранспортні вузлиuk_UA
dc.subjectміжнародні транспортні коридориuk_UA
dc.subjectвантажні та пасажирські перевезенняuk_UA
dc.titleТериторіальна структура та регіональні особливості залізничного транспорту Україниuk_UA
dc.title.alternativeТерриториальная структура и региональные особенности железнодорожного транспорта Украиныuk_UA
dc.title.alternativeTerritorial structure and regional features of railway transport of Ukraineuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. 2017. № 1 (42)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Boikо.pdf520,32 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.