Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8686
Назва: Формування професійної ідентичності у студентів історичного факультету
Інші назви: Формирование профессиональной идентичности у студентов исторического факультета
Formation of Professional Identity Students of the Faculty of History
Автори: Романишина, Оксана Ярославівна
Островська, Н. Д.
Романишина, Л. М.
Бібліографічний опис: Романишина О. Я. Формування професійної ідентичності у студентів історичного факультету / Романишина О. Я., Островська Н. Д., Романишина Л. М. // Теорія і методика виховання : науково педагогічний вісник. – Херсон : Грінь Д. С., 2017. – Вип. 4. – С. 27-30.
Дата публікації: 2017
Видавництво: Грінь Д. С.
Ключові слова: студенти історичного факультету
ідентичність
професійна ідентичність
етапи
типи
рівні
студенты исторического факультета
идентичность
профессиональная идентичность
этапы
типы
уровни
students of the Faculty of History
identity
professional identity
stages
types
levels
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто питання про значення професійної ідентичності у фаховій підготовці майбутніх учителів історії. Нова освітня парадигма передбачає, що цей процес охоплює два рівня: розвиток професійної компетентності та особистісне становлення. Подано філософський та психолого-педагогічний аналізи понять «ідентичність» та «професійна ідентичність». Проаналізовано перехід основних понять за схемою: ідентифікація – ідентичність – самоідентичність – професійна ідентичність. Подано визначення поняття «професійна ідентичність». Виокремлено два основні етапи формування професійної ідентичності: перший –професійне становлення фахівця; другий – формування рівнів професійної ідентичності. Детально розглянуто соціальну ідентичність, як складову підготови майбутніх учителів історії.
В статье рассмотрен вопрос о значении профессиональной идентичности в профессиональной подготовке будущих учителей истории. Новая образовательная парадигма предполагает, что этот процесс охватывает два уровня: развитие профессиональной компетентности и личностное становление. Подано философский и психолого-педагогический анализы понятий «идентичность» и «профессиональная идентичность». Проанализированы переход основных понятий по схеме: идентификация - идентичность - самоидентичность - профессиональная идентичность. Дано определение понятия «профессиональная идентичность». Выделены два основных этапа формирования профессиональной идентичности: первый-профессиональное становление специалиста; второй - формирование уровней профессиональной идентичности. Детально рассмотрены социальную идентичность, как составляющую подготовит будущих учителей истории.
The article is devoted to the issue of the professional identity in professional training of future teachers of history. The new educational paradigm presupposes that this process includes two levels: the development of professional competence and personal development. Philosophical, psychological and pedagogical analysis of the concepts of "identity" and "professional identity" have been given. The transition of the basic concepts according to the scheme have been analyzed: identification - identity - self-identity - professional identity. The definition of "professional identity" has been given: an integrative concept that combines the components of personal and social identity, multi-layer dynamic structure that contains a "conscious and unconscious componentі, constituent part of self-consciousness, the result of professional self-determination, characteristics of personality in terms of professional interaction with environment, that presupposes attitude himself as a professional, attitude to the profession, to the members of the professional community." Two main stages of professional identity have been singled out: the first – professional formation of the specialist, the second – the formation of professional identity levels. Several concepts of professional identity have been overviewed. A social concept is considered The most recognized in psychologydue to which it viewed as a cognitive system that is equated to the self-conception and includes two subsystems: the personal and social professional identity. For the future teachers of history the social identity is the essential one, as it is closely related to the life of the society. Among the constituent parts of the professionalidentity we singled out: cognitive, emotional and behavioural. Levels of professional identity formedness have been chosen: indistinct identity, premature identity, moratorium, gained identity. Their determination is in the process of verification. The following conclusions have been made according to the research results: students of the Faculty of History have the insufficiently formed professional identity, which affects the formation of professional competence of future specialists.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8686
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
zbirnuk_Herson2017.pdf3,56 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.