Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8869
Название: Концептуальні основи формування професійного саморозвитку майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій
Другие названия: Концептуальные основы формирования профессионального саморазвития будущих специалистов в области информационных технологий
CONCEPTUAL BASES FOR FORMATION OF PROFESSIONAL SELF-DEVELOPMENT OF FUTURE FACTORS IN THE FIELD OF INFORMATION TECHNOLOGIES
Авторы: Карабін, Оксана Йосифівна
Библиографическое описание: Карабін, О. Й. Концептуальні основи формування професійного саморозвитку майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій / О. Й. Карабін // Науковий журнал «Молодий вчений». – Херсон: ТОВ «Видавничий дім «Гельветика», 2017. – № 9(49). – С. 368–372.
Дата публикации: 2017
Издательство: ТОВ «Видавничий дім «Гельветика»
Ключевые слова: інформатизація освіти
інформаційні технології
професійна діяльність
професійний саморозвиток
особистісний потенціал
методологічні підходи
професійна компетентність
професійне становлення
информатизация образования
информационные технологии
профессиональная деятельность
профессиональное саморазвитие
личностный потенциал
методологические подходы
профессиональная компетентность
профессиональное становление
informatization of education
information technologies
professional activity
professional self-development
personal potential
methodological approaches
professional competence
professional formation
Краткий осмотр (реферат): У статті визначено концептуальні основи формування професійного саморозвитку майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій, а саме: провідну концептуальну ідею, теоретичний концепт, науково- методологічний концепт, методико-технологічний концепт. Здійснено аналіз досвіду проектування, моде¬лювання й оцінювання освітніх систем, їх місце в сучасних наукових дослідженнях вищої школи. Уста¬новлено, що структуроутворювальними методичними підходами в процесі формування професійного саморозвитку майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій є: гносеологічний, особистісний, діяльнісний, творчий, системний, компетентнісний, синергетичний, акмеологічний підходи. Визначено зміст професійної діяльності в процесі формування професійного саморозвитку майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій відповідно до нинішніх потреб суспільства.
В статье определены концептуальные основы формирования профессионального саморазвития будущих специалистов в области информационных технологий, а именно: ведущую концептуальную идею, теоретический концепт, научно-методологический концепт, методико-технологический концепт. Осуществлен анализ опыта проектирования, моделирования и оценки образовательных систем, их место в современных научных исследованиях высшей школы. Установлено, что структурообразующих методическими подходами в процессе формирования профессионального саморазвития будущих специалистов в области информационных технологий являются: гносеологический, личностный, деятельностный, творческий, системный, компетентностный, синергетический, акмеологический подходы. Определено содержание профессиональной деятельности в процессе формирования профессионального саморазвития будущих специалистов в области информационных технологий в соответствии с нынешних потребностей общества.
The article defines the conceptual foundations for the formation of professional self-development of future specialists in the field of information technologies, namely: the leading conceptual idea, theoretical concept, scientific methodological concept, methodological and technological concept. The leading idea of the concept of the formation of professional development of future specialists in the field of information technology should be based on regulatory documents, educational paradigms, the content of modern education system aimed at modernization and ensuring the comprehensive development of future specialists with a phased formation of their readiness for professional development, in accordance with the latest achievements. World and domestic education system. The theoretical concept involves an analysis of the leading theories of self-development of the individual, ideas, and concepts that underlie understanding of the problem of formation of professional self-development of future specialists in the field of information technologies. The scientific-methodological concept reflects the interaction and interconnection of fundamental scientific approaches, philosophical substantiations, conceptual ideas, general scientific approaches, principles, methods, forms to the problem of formation of professional self-development of future specialists in the field of information technologies. The methodological and technological concept involves the development and experimental testing of technology for the formation of professional self-development of future specialists in the field of information technology, the introduction of modern methods of diagnosing the investigated quality and the methodology for determining the effectiveness of this process at its various stages of conducting. The analysis of the experience of designing, modeling and evaluation of educational systems, their place in modern scientific researches of higher education is carried out. It is established that structured methodological approaches in the process of formation of professional self-development of future specialists in the field of information technologies are: epistemological, personal, activity, creative, systemic, competence, synergetic, and acmeological approaches. The content of professional activity in the process of formation of professional self-development of future specialists in the field of information technologies in accordance with the current needs of society is determined.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8869
ISSN: 2304-5809
2313-2167
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
6__Karabin O.Y..pdf2,97 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.