Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8932
Title: Управлінська компетентність фахівців соціальної сфери: до питання термінології
Other Titles: MANAGEMENT COMPETENCE OF THE SOCIAL SPHERE SPECIALISTS. ON THE QUESTION OF TERMINOLOGY
Authors: Сорока, Ольга Вікторівна
Bibliographic description (Ukraine): Сорока О. Управлінська компетентність фахівців соціальної сфери: до питання термінології // Social Work and Education.Ternopi ; Aberdeen. 2017. Vol. 4, No 1. P. 82–92.
Issue Date: 2017
Keywords: управлінська компетентність
фахівці соціальної сфери
managerial competence
social sphere specialists
Abstract: У статті висвітлено проблему управлінської компетентності фахівців соціальної сфери. Охарактеризовано функціональний спектр професійної діяльності соціальних працівників / соціальних педагогів, серед яких основними є організаційна, прогностична, управлінська функції, пов’язані з управлінською компетентністю. Розкрито зміст поняття «управління», що передбачає наявність умінь керівника добиватися поставлених цілей, застосовуючи працю, інтелект і мотиви поведінки інших людей. Встановлено, управлінська компетентність спрямована на оволодіння методологією ефективного управління, базується на принципах і соціально-психологічних методах соціального управління. Проаналізовано різні підходи до визначення управлінської компетентності – як ознаки особистості, наявності управлінських здібностей, досвіду, знань, умінь, поведінкових реакцій. Представлено професійну компетентність фахівця соціальної сфери як багатоаспектне поняття, до складу якого входить управлінська компетентність. Уточнено поняття «управлінська компетентність фахівців соціальної сфери», що передбачає наявність управлінських знань і відповідного комплексу управлінських умінь.
It is highlighted in the article the problem of management competence of social sphere specialists. It is established that modern social worker is simultaneously a manager who can carry out the professional activity in different educational, health care, welfare institutions and committees in the affairs of family and youth that belong to the systems of internal affairs and justice bodies. It is characterized the functional spectrum of professional activity of social workers / social pedagogues where there are organizational, prognostic, intermediary, communicative, managerial functions related to managerial competence. It is revelaed the concept content of “management”, which involves the ability of the manager to achieve their goals, using the work, intelligence and motives of other people’s behavior. It is established the managerial competence that is aimed at mastering the methodology of effective management, based on the principles and socio-psychological methods of social management. It is analyzed different approaches to the definition of managerial competence – as signs of personality, availability of managerial abilities, behavioral reactions of experience, knowledge, skills and abilities. The professional competence of the social sphere specialist is presented as a multifaceted concept, which includes management competence. The lack of managerial competence in the social sphere specialist negatively affects the choice of effective management style, labor overload, mistakes in making responsible decisions, inability to prevent and resolve conflicts, breach of adaptation to new working conditions. The concept of “managerial competence of the social sphere specialits” is specified that involves the availability of managerial knowledge and the corresponding complex of managerial skills.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8932
ISSN: 2520-6230
2520-6451
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 4 No. 1 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SoroKa.pdf454,76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.