Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9704
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorНікітченко, Лілія-
dc.date.accessioned2018-08-07T10:50:55Z-
dc.date.available2018-08-07T10:50:55Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationНікітченко, Л. Підготовка майбутніх учителів природничих дисциплін з використанням мультимедійних засобів / Лілія Нікітченко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. - 2018. - № 1. - С. 63–70. - Бібліогр. в кінці ст.uk_UA
dc.identifier.issn2311-6382-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9704-
dc.description.abstractРозглянуто проблему підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін, діяльність яких передбачає професійну мобільність, творчу самореалізацію, вміння застосовувати сучасні технології, вирішувати творчі і практичні завдання. Вказано, що сучасній школі потрібні учителі, котрі здатні не тільки бачити проблеми, а й оперативно та продуктивно вирішувати їх. Показано, що в процесі підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін виникає необхідність формування у них професійних якостей, що забезпечують успішне виконання конкретних функцій, пов’язаних із фахом. Відзначено, що впровадження мультимедійних засобів сприяє формуванню у студентів потрібних професійних якостей: науково-педагогічних, особистісних дослідницьких. Визначено переваги застосування мультимедійних засобів і найбільш ефективних з них у процесі підготовки майбутніх вчителів природничих дисциплін. Зазначено на підставі дослідження, що використання мультимедійних засобів у навчальному процесі майбутніх учителів природничих дисциплін дієво формує професійні знання і вміння в майбутніх педагогів, зокрема дає наочне уявлення про результати виконаних дій, можливість створювати цікаві дослідницькі роботи і проекти, підвищує рівень і складність виконуваних завдань.uk_UA
dc.description.abstractРассмотрена проблеме подготовки будущих учителей естественных дисциплин, деятельность которых предусматривает профессиональную мобильность, творческую самореализацию, умение применять современные технологии, решать творческие и практические задания. Указано, что школе нужны учителя, способные не только видеть проблемы, но и оперативно и продуктивно решать их. Показано, что в процессе подготовки будущих учителей естественных дисциплин возникает необходимость формирования у них профессиональных качеств, обеспечивающих успешное выполнение конкретных функций, связанных с будущей профессией. Отмечено, что внедрение мультимедийных средств способствует формированию у студентов необходимых профессиональных качеств, а именно: научно-педагогических (профессионально-педагогическая подготовка, интерес к педагогической деятельности, работоспособность, стремление к научно-педагогическому творчеству, личностных (дисциплинированность, стремление к самосовершенствованию) исследовательских (творческий подход к обучению, изобретательность, целенаправленность). Определены преимущества мультимедийных средств и наиболее эффективных из них в процессе подготовки будущих учителей естественных дисциплин. Отмечено на основании исследования, что использование мультимедийных средств в учебном процессе формирует знания и умения будущих учителей естественных дисциплин, в частности эффективно дает наглядное представление о результатах выполненных действий, возможность создавать интересные исследовательские работ и проекты, повышает уровень и сложность выполняемых задач.uk_UA
dc.description.abstractThe problem of the preparation of future teachers of natural disciplines, the activity of which involves professional mobility, creative self-realization, the ability to apply modern technologies and to solve creative and practical tasks is considered in the article. It is indicated that the school needs teachers who are able not only to see problems, but also to solve them promptly and productively. It is shown that in the process of preparing future teachers of natural disciplines, there arises the need to develop professional skills that ensure the successful performance of specific functions related to the future profession. Modern school requires the teachers, who are able not only to identify problems, but also to solve them promptly and productively. In the process of preparing future teachers of natural sciences there is a need to form students with professional qualities that ensure the successful implementation of specific functions related to the future profession. The introduction of multimedia facilities, in our opinion, contributes to the formation of the necessary professional qualities of the students namely: scientific and pedagogical (vocational and pedagogical training, interest in pedagogical activity, ability to research and pedagogical creativity); personal (discipline, demanding, desire for self-improvement); research (creative approach to learning, resourcefulness, orientation). The introduction of multimedia technologies in education shows that they allow to replace almost all traditional technical means of teaching, enable the teacher to successfully combine different teaching aids, thus helping to deepen the learning material, saves lesson time, and, most importantly, enriches its information. Multimedia can intensify the process of preparing future teachers of natural sciences, stimulate the development of students' thinking and imagination, increase the amount of educational material for creative learning and use by the students, form research skills, ability to make optimal decisions, to cause interest and positive attitude to teaching and teaching subject matter. As the results of the research of the use of multimedia tools in the process of preparing future teachers of natural sciences contribute to the profound formation of the professional qualities of future teachers,it gives a visual representation of the result of the actions, the ability to create interesting research projects, increases the level and complexity of the tasks performed. It should not be disregarded that multimedia teaching aids are universal and are used by the teacher in all types of classes while maintaining the three-way goal.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка;-
dc.subjectучитель природничих дисциплінuk_UA
dc.subjectпрофесійна підготовкаuk_UA
dc.subjectмультимедійні засобиuk_UA
dc.subjectучитель естественных дисциплинuk_UA
dc.subjectпрофессиональная подготовкаuk_UA
dc.subjectмультимедийные средстваuk_UA
dc.subjectteacher of natural sciencesuk_UA
dc.subjectprofessional traininguk_UA
dc.subjectmultimediauk_UA
dc.titleПідготовка майбутніх учителів природничих дисциплін з використанням мультимедійних засобівuk_UA
dc.title.alternativeПодготовка будущих учителей естественных дисциплин с использованием мультимедийних средствuk_UA
dc.title.alternativeTRAINING OF FUTURE TEACHERS OF NATURAL SCIENCES USING MULTIMEDIAuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2018, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
9Nikitchenko.pdf340,27 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.