Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9711
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorЛисенко, Олена-
dc.date.accessioned2018-08-08T07:16:21Z-
dc.date.available2018-08-08T07:16:21Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationЛисенко, О. Особливості професійного розвитку ірландських педагогів шкільних закладів освіти / Олена Лисенко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. - 2018. - № 1. - С. 111–117. - Бібліогр. в кінці ст.uk_UA
dc.identifier.issn2311-6382-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9711-
dc.description.abstractВизначено особливості системи післядипломної педагогічної освіти Ірландії та висвітлено участь педагогів країни у безперервному професійному розвитку. Проаналізовано основні документи Ради вчителів − «Основоположні принципи стратегії безперервного професійного розвитку вчителів» і програму педагогічної освіти «Шлях», що визначають фахове зростання педагогів Ірландії. Показано, що міністерство освіти країни відіграє головну роль у забезпеченні ірландських вчителів шкіл програмами, курсами професійного розвитку належного кваліфікаційного рівня, і виконання цього важливого завдання покладено на відділ педагогічної освіти. Вказано, що необхідну фахову підтримку педагогам надає також крос-секторальний Центр професійного розвитку вчителів. Головними партнерами міністерства освіти Ірландії в забезпеченні програм і заходів фахового зростання є центри педагогічної освіти. Виявлено, що найбільш вагомі стимули, які спонукають педагогів брати участь у заходах фахового розвитку, − це просування кар’єрними сходами, отримання доплат, задоволення своїх професійних потреб, опанування передових методик навчання, вдосконалення професійних умінь. Відзначено, що нині Ірландія перебуває на стадії визначення обов’язкового обсягу участі педагогів (у кредитах) в заходах професійного зростання відповідно до реєстраційних вимог Ради вчителів.uk_UA
dc.description.abstractОсвещены особенности системы последипломного педагогического образования Ирландии и исследовано участие педагогов школьных учебных заведений страны в программах и мероприятиях непрерывного профессионального развития. Проанализированы основные документы Совета учителей – «Основоположные принципы стратегии непрерывного профессионального развития учителей» и программа педагогического образования «Путь», которые являются фундаментальными в определении профессионального развития педагогов Ирландии. Отмечено, что министерство образования Ирландии играет основную роль в обеспечении учителей школ программами, курсами профессионального развития надлежащего квалификационного уровня, и ответственен за реализацию этого задания первостепенной важности отдел педагогического образования. Указано, что крос-секторальный Центр профессионального развития учителей также обеспечивает педагогов школ необходимой профессиональной поддержкой. Основными партнерами министерства образования Ирландии в реализации программ профессионального развития являются центры педагогического образования. Определено, что продвижение по карьерной лестнице, получение надбавок, удовлетворение профессиональных потребностей, овладение передовыми методиками обучения, усовершенствование профессиональных умений − это наиболее весомые стимулы, способствующие активному участию педагогов школ в профессиональном развитии. Выявлено, что на сегодня Ирландия находится на стадии определения объема обязательного участия педагогов (в кредитах) в мероприятиях и программах профессионального развития в соответствии с регистрационными требованиями Совета учителей.uk_UA
dc.description.abstractThe features of Irish post-graduate teacher education system have been revealed and participation of school teachers in continuous professional development has been highlighted. The strategy papers of Teaching Council, defining professional development of Irish teachers, – «Policy on the Continuum of Teacher Education» and Cosán Framework for Teachers’ Learning have been analyzed. The Department of Education of Ireland plays the leading part in the provision of school teachers with professional and in-service development programmes of appropriate quality level. Teacher Education Section (TES) is responsible for the implementation of this urgent task. TES was founded in 2004 to reflect the Department’s point of view on teacher education as a continuum. TES embraces direction and management of wide range teacher education services. Moreover, it provides quality control, enabling the supply of education support for teachers and school leaders. In 2010 the Department of Education re-conceptualized its provision of school support and teacher professional development. As a result, in September 2010 it founded the Professional Development Service for Teachers (PDST). The PDST is a modern integrated cross-sectoral teacher professional development assistance service. It operates on the regional and national levels. Multi-disciplinary regional teams of mentors, trainers and facilitators give their assistance to school teachers according to their needs. They work in close cooperation with the Education Centre Network. On the national level, the Service provides teacher professional development assistance in a wide range of education areas. The national network of Education Centres comprises 21 full-time and 9 part-time teacher training centres. They are considered to be the main partners of the Department of Education in the provision of continuous professional development for teachers. Irish school teachers are active participators of professional development programmes and events. The strongest motivations for their engagement in continuous professional development are advancement of their career, meeting professional needs, improvement of their teaching and learning, mastering innovative teaching technologies. According to the primary teachers’ points of view, the most effective forms of continuous professional development are face-to-face programmes, courses and events; school-based collaborative professional discussions, informal dialogues with colleagues, peer observation, mentoring newly-qualified teachers. Nowadays in Ireland there are going on the consultation processes dealing with the ascertaining the amount of continuous professional development (in credits) teachers will have to take in order to renew their registration in the Teaching Council.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка;-
dc.subjectпіслядипломна педагогічна освітаuk_UA
dc.subjectбезперервний професійний розвитокuk_UA
dc.subjectфахове вдосконаленняuk_UA
dc.subjectпоследипломное педагогическое образованиеuk_UA
dc.subjectнепрерывное профессиональное развитиеuk_UA
dc.subjectпрофессиональное усовершенствованиеuk_UA
dc.subjectpost-graduate teacher educationuk_UA
dc.subjectcontinuous professional developmentuk_UA
dc.subjectin-service developmentuk_UA
dc.titleОсобливості професійного розвитку ірландських педагогів шкільних закладів освітиuk_UA
dc.title.alternativeОсобенности профессионального развития ирландских педагогов школьних учебных заведенийuk_UA
dc.title.alternativeTHE FEATURES OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF IRISH PEDAGOGICAL STAFF OF SCHOOL INSTITUTIONSuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2018, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
16Lusenko.pdf282,13 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.