Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12642
Title: Рецепція «Мазурки» Фридерика Шопена у поетичному слові Богдана Лепкого
Other Titles: Rezepture «MASURKI» Frederic Chopin in a poetic word Bogdan Lepky
Authors: Журба, С. С.
Bibliographic description (Ukraine): Журба С. С. Рецепція «Мазурки» Фридерика Шопена у поетичному слові Богдана Лепкого // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Літературознавство. Тернопіль : ТНПУ, 2018. Вип. 49. C. 25-36
Issue Date: 2018
Publisher: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Keywords: музика
поезія
мазурка
темпоритм
повтор
настроєвість
music
poetry
mazurka
temporism
repetition
mood
Series/Report no.: Літературознавство;
Abstract: У статті проаналізовано перекодування «Мазурки» Фридерика Шопена вербальними засобами у поетичному циклі Богдана Лепкого «Desperato». Особливу увагу приділено художньо-виражальним засобам, які сприяють інтерпретації поетичного твору через музичний, через асоціації, викликані музикою. Акцентовано на спорідненості художньо-образного мислення митців, суголосності темпоритму та смислової настроєвості музики та поетичного слова.
The article analyzes Frederic Chopin “Mazurka” transcripts by verbal means in the poetry cycle of Bogdan Lepky's “Desperato". Particular attention is given to artistic and expressive means that contribute to the interpretation of a poetic work through music and association that caused by music. The emphasis is on the affinity of artistic-thinking of artists, the consistency of temporithm, semantic mood of music and poetic words: the content level is based on the motives of sadness and regret, joy and grief; formal similarities are realized on the principle of repeatability. The tempo of each poetry of this cycle corresponds to the rhythmometric structure of the mazurka melody uch as the slow pace changes rapidly, repeats the fragments. The poems are in the form of a monologue-confession of the lyrical subject, an appeal to the beloved. The romantic motives of the music of the Polish composer are echoed in the verses of the cycle: expressiveness of the feelings of the lyrical, anxiety, interpretation of the essence of being of the person. The musicology code of the cycle “Desperato” is actualized by the author: the motive of love and tension is compared with the state of nature, alternating with the understanding of the hero of the meaning of human life.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12642
ISSN: 2617-3247
Appears in Collections:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Літературознавство. 2018. Вип. 49

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3Zhurba.pdf93,14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.