Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16657
Title: Strategies of the Effective Conflict Management in the Educational Environment
Other Titles: Стратегії ефективного управління конфліктними ситуаціями в освітньому середовищі
Стратегии эффективного управления конфликтными ситуациями в образовательной среде
Authors: Papoutsi, Vasiliki
Bibliographic description (Ukraine): Papoutsi V. Strategies of the Effective Conflict Management in the Educational Environment // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. № 2. С. 204-212
Issue Date: 2020
Publisher: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Keywords: educational environment
conflict management strategies
organizational communication
decision-making process
conflict resolution framework
освітнє середовище
конфліктна ситуація
стратегії управління конфліктами
організаційне спілкування
процес прийняття рішень
вирішення конфлікту
образовательная среда
конфликтная ситуация
стратегии управления конфликтами
организационное общение
процесс принятия решений
решение конфликта
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: The problem of communication among the participants of the educational environment occupies one of the leading places in modern pedagogical science. A natural possibility in an educational organization is the existence of conflict. This article presents the essential role of effective communication in the proper management of conflict within the school environment. It has been proved that dealing with conflicts in educational organizations executives tend to apply different styles of administrative behavior. These mainly include the integration of objectives, concession, enforcement, avoidance and compromise. The choice of conflict management-settlement style depends on organizational communication, the interdependence of individual objectives and the ability of individuals and groups to work together. The article analyses the specific type of communication the educational managers must rely on in order to achieve the collection of information, rational decision making and even the control of the expected results. Organizational communication is an important tool of effective management as executives manage to persuade, motivate and do what their subordinates want. It has been grounded that the crucial factor in effective conflict management through organizational communication is decision making. The article highlights the fact that the value of a conflict is assessed as favorable or not, depending on the participants in the conflict, the means used and the subjective criteria of the participants. The positive causes or constructive actions for the rational management of the conflict phenomenon must arise as a result of the dialectical way of dealing with disagreements, crises and conflicts. Their effective resolution is a positive potential for experience, as it provides an opportunity for stakeholders to get to know the problem, plan and implement positive changes in challenge outdated ways of thinking and develop new ways of working effectively together.
Проблема спілкування між учасниками освітнього середовища займає одне з провідних місць в сучасній педагогічній науці. Природно, що в освітніх організаціях поширені конфліктні ситуації. Метою статті є аналіз сутності ефективної комунікації у врегулюванні конфліктної ситуації в шкільному середовищі. Доведено, що для вирішення конфлікту в освітніх організаціях керівники, як правило, застосовують різні стилі адміністративної поведінки. Сюди входять об’єднання цілей, поступка працівникові, настоювання на виконанні вказівки керівника, уникнення реакції та досягнення компромісу. Вибір стилю управління конфліктною ситуацією та її врегулювання залежить від організаційного спілкування, взаємозалежності індивідуальних цілей, здатності окремих людей і груп співпрацювати разом. Проаналізовано конкретний тип спілкування, на який повинні покладатися освітні керівники, щоб досягти збору інформації, раціонального прийняття рішень і навіть контролю очікуваних результатів. Організаційне спілкування є важливим інструментом ефективного управління, оскільки керівникам вдається переконувати, мотивувати чи йти назустріч бажанням підлеглих. Обґрунтовано, що вирішальним фактором ефективного управління конфліктними ситуаціями є прийняття рішень у процесі організаційного спілкування. Цей демократичний прийом доводить, що працівники беруть активну участь у прийнятті рішень. Успіх рішення, прийнятого за допомогою цієї стратегії, значною мірою залежить від того, чи виконавчий директор враховує якомога більше точок зору, спокійно контролюючи будь-які суперечки, і не настоює на прийнятті рішення заздалегідь, починаючи обговорення зі свого власного бачення вирішення проблеми. Відзначено, що позитивні наслідки раціонального виходу з конфліктної ситуації закладені у вирішенні розбіжностей, кризових ситуацій та конфліктів. Їх ефективне вирішення має позитивний потенціал для майбутньої роботи освітнього закладу, оскільки це дає можливість зацікавленим сторонам виявити проблему, спланувати і здійснити позитивні зміни у підході до її вирішення, що, відповідно, вимагатиме боротьби зі застарілим способом мислення і розробки нових способів ефективної співпраці в освітньому колективі.
Проблема общения между участниками образовательного процесса занимает одно из ведущих мест в современной педагогической науке. Распространенным явлением в образовательной организации бывает наличие конфликтных ситуаций. Целью статьи является анализ сущности эффективной коммуникации в урегулировании конфликтной ситуации в школьной среде. Доказано, что для разрешения конфликта в образовательных организациях руководители, как правило, применяют разные стили административного поведения. Сюда входят объединение вокруг целей, уступка противоположной стороне, настаивание на выполнении указания руководителя, отсутствие реакции руководителя на конфликт или достижение компромисса между участниками конфликта. Выбор стиля управления конфликтной ситуацией и ее урегулирования зависит от организационного общения, взаимозависимости индивидуальных целей и способности отдельных людей и групп сотрудничать вместе. Проанализирован тип общения, на который должны полагаться образовательные руководители, чтобы достичь сбора информации, рационального принятия решений а также контроль ожидаемых результатов. Организационное общение является важным инструментом эффективного управления, поскольку руководителям удается убеждать, мотивировать, идти навстречу желанию подчиненных. Обосновано, что решающим фактором эффективного управления конфликтными ситуациями является принятие решений в процессе организационного общения. Этот демократический прием доказывает, что работники принимают активное участие в принятии решений. Успех решения, принятого с. помощью этой стратегии, в значительной степени зависит от того, учитывает ли исполнительный директор как можно больше точек зрения его подчиненных, спокойно контролируя любые споры и не настаивает на принятии решения заранее, начиная обсуждение со своего собственного видения решения проблемы. Отмечается, что положительные последствия рационального выхода из конфликтной ситуации заложены в решении разногласий, кризисных ситуаций и конфликтов. Их эффективное решение имеет положительный потенциал для будущей работы образовательного учреждения, поскольку это дает возможность заинтересованным сторонам выявить проблему, спланировать и осуществить позитивные изменения в подходе к ее решению, что, соответственно, потребует борьбы с. устаревшим способом мышления и разработки новых способов эффективного сотрудничества в образовательном коллективе.
Description: DOI : 10.25128/2415-3605.20.27
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16657
ISSN: 2311-6382
Appears in Collections:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2020, № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
27_PAPOUTSI.pdf162,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.