Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25638
Title: Social research on manipulative manifestations in inter-social relationships between schoolchildren
Other Titles: СОЦІАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МАНІПУЛЯТИВНИХ ПРОЯВІВ У МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКАХ УЧНІВ ШКІЛ
Authors: Riabinina, Maryna
Bibliographic description (Ukraine): Riabinina M. Social research on manipulative manifestations in inter-social relationships between schoolchildren // Social Work and Education. 2022. Vol. 9, No. 1. P. 100-112
Issue Date: 2022
Keywords: manipulative influence
destructive manipulation
counter-manipulation
communicative manipulation
маніпулятивний вплив
деструктивні маніпуляції
контрманіпуляції
комунікативні маніпуляції
Abstract: The author devotes attention to the problem of communicative manipulation in the educational process and tries to investigate the attitude to the problem of manipulation of information of schoolchildren. In addition, the author analyzes the feasibility of using manipulation in the educational sphere, examines different scientific points of view, and considers the attitude of school students to the implementation of manipulative influence. The aim of the research was to find out the social and psychological reasons for education teachers' attitude to manipulation; to analyze the mechanisms of protection against manipulation; to systematize the methods of prevention and prevention of manipulation in education. The growing interest to the problem of manipulative influence in social activity is due to the desire of scientists to analyze the issues related to the admissibility of manipulative influence on participants in the educational process, as well as to find ways to prevent and protect against manipulation. School practice shows that older pupils often use manipulative strategies in interpersonal communication. Destructive ways of manipulation are aimed at exerting external influence, rigidly structuring pupils' behaviors and disrupting the inner freedom of the pre-adolescent child. From a socio-pedagogical point of view, the consolidation of manipulation as the main communicative influence as a way to build inter-relationships among children of adolescence is not a favorable option for the development of inter-relationships. In the first case, children may develop a lack of trust and confidence, a lack of social mobility, and a lack of adequate self-presentation in the educational environment. In the other case, rationalism, cynicism, covetousness, non-naturalness in relations may be initiated. In the author's opinion, under conditions of dynamical changes in today's educational environment negatively spun manifestations of manipulative communication are inadequate and maladaptive in the students' team. The students' understanding of the essence of the strategy of manipulation and the formation of a protective mechanism against such a way of interaction is an urgent problem of the holistic social and pedagogical process of the secondary (vocational) school.
Автор привертає увагу до проблеми комунікативних маніпуляцій в освітньому процесі та здійснює спробу дослідити ставлення до проблеми маніпуляції свідомістю учнів шкіл. Крім цього, автор аналізує доцільність використання маніпуляцій в освітній сфері, досліджує різні наукові точки зору, з’ясовує ставлення учнів шкіл до реалізації маніпулятивного впливу. Завданням дослідження було виявити соціально-психологічні причини, що зумовлюють вдавання здобувачів освіти до маніпуляцій; проаналізувати механізми захисту від маніпулювання; систематизувати способи профілактики та попередження маніпулювання у сфері освіти. Зростаючий інтерес до проблеми маніпулятивного впливу в соціальній діяльності обумовлений прагненням учених аналізувати питання, пов’язані з допустимістю маніпулятивного впливу на учасників освітнього процесу, а також з пошуком способів профілактики та захисту від маніпуляцій. Шкільна практика показує, що старші учні часто використовують маніпулятивну стратегію в міжособистісному спілкуванні. Деструктивні способи маніпуляцій спрямовані на зовнішній вплив, жорстке структурування поведінки учнів, на нівелювання внутрішньої свободи дитини підліткового віку. З соціально-педагогічної точки зору, закріплення маніпуляції в якості основного комунікативного впливу способу побудови міжособистісних відносин серед дітей підліткового віку несприятливий варіант розвитку міжособистісних відносин. У першому випадку у дитини можуть сформуватися безпідставна довірливість, відсутність соціальної мобільності, нездатність адекватної самопрезентації в освітньому середовищі. У другому випадку можливе започаткування раціоналізму, цинізму, корисливості, неприродність у стосунках. На думку автора, в умовах динамічних змін у сучасному освітньому середовищі негативно спрямовані прояви маніпулятивного спілкування є неадекватними та неадаптивними в учнівському колективі. Розуміння учнівством сутності стратегії маніпуляцій та формування захисного механізму від подібного способу спілкування стає актуальною проблемою цілісного соціально-педагогічного процесу загальноосвітньої (профільної) школи.
Description: DOI: 10.25128/2520-6230.22.1.8
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25638
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 9 No. 1 (2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Riabinina.pdf634,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.