Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27798
Назва: Формування фахових компетентностей майбутніх бакалаврів професійної освіти в умовах дуальної підготовки
Інші назви: Formation of Professional Competences of Future Bachelors of Vocational Education in the Process of Dual Training
Автори: Федорейко, Валерій Степанович
Горбатюк, Роман Михайлович
Замора, Ярослав Петрович
Загородній, Роман Іванович
Бібліографічний опис: Федорейко В. С., Горбатюк Р. М., Замора Я. П., Загородній Р. І. Формування фахових компетентностей майбутніх бакалаврів професійної освіти в умовах дуальної підготовки // Professional Education : Methodology, Theory and Technologies. 2022. Vol. 15. С. 246-261. DOI : https://doi.org/10.31470/2415-3729-2022-15-246-261
Дата публікації: 2022
Ключові слова: educational program
bachelor
transportation organizer
professional activity
professional competences
research and production association
logistics infrastructure
освітня програма
бакалавр
організатор перевезень
професійна діяльність
фахові компетентності
науково-виробниче об’єднання
логістична інфраструктура
Короткий огляд (реферат): The creation of logistics infrastructure is closely related to the problem of competence-oriented training of future logisticians. This process is implemented in accordance with the theory of contextual teaching. The methodological basis for preparing bachelors for competitive professional activity is the integration of education with science, professional activity and business. The purpose of the article is the investigation the professional competences of future bachelors in vocational education in the process of their dual training. Research methods: theoretical analysis of scientific sources, normative documents, conceptual principles of logistics; systematization, modelling, observation and testing. Results. The article examines such problem situation: the representatives of higher schools and industrial enterprises agree that the list of professional competences should be formed for the graduates of educational institutions, but there are some professional difficulties in «postgraduate » activities of young professionals. Managing the educational process, the research and teaching staff guide students to achieve the goals formulated in educational programs and obtain appropriate results, which are specific competences. The basic employers’ requirements to the specific knowledge and skills of applicants for the position of logistician are established. The authors have shared the experience of cooperation between the Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University and the private enterprise «Scientific and Production Association «Energy Saving Technologies»«. On the example of «Energy Saving Technologies» the technological process of heat generation, which has several variable components (cyclic loading of fuel into the storage hopper, calorific value of fuel, its humidity and particle size distribution), is established; it is determined that for timely fuel supply it is necessary to take into account the internal logistics infrastructure of the enterprise. In the process of training specialists in specialty 015.38 Vocational Education (Transport) according to the educational program «Logistics» students study the discipline «Organization of Transportation», do practical work and develop the threedimensional graphic dependence, which will contribute to the formation of professional competences. It is also determined that the development of professional competences of future bachelors of vocational education is the unity of their theoretical and practical training. Conclusions. The authors concluded that the theoretical and practical classes with the use of active teaching methods for progressive and optimal students’ understanding of the main provisions on the organization of freight transportation, which plays a large role in the development of professional competences of future teachers of vocational training, organizers of transportation services. The use of active learning methods in the educational process arouses the interest of students and allows them to develop analytical, research, communicative, professional skills and abilities.
Створення логістичної інфраструктури тісно пов’язано з вирішенням проблеми компетентнісно-орієнтованої підготовки майбутніх логістів, яка реалізується відповідно до теорії контекстного навчання. Методологічною основою підготовки бакалаврів до конкурентоспроможної професійної діяльності є інтеграція освіти з наукою, професійною діяльністю та бізнесом. У статті розглядається проблемна ситуація: представники закладів вищої освіти та виробничих підприємств спільно узгоджують список професійних компетенцій, який має бути сформований у випускників навчальних закладів але існують певні фахові труднощі у «післянавчальній» професійній діяльності молодих фахівців. Науково-педагогічні працівники, керуючи навчальним процесом, орієнтують студентів на досягнення сформульованих в освітніх програмах цілей та отримання відповідних результатів – конкретних компетенцій. Встановлено основні вимоги роботодавців до конкретних знань та вмінь претендентів на посаду логіста. На прикладі науково-виробничого об’єднання «Енергоощадні технології» показано технологічний процес генерації теплової енергії який має декілька змінних складових (циклічність завантаження палива у накопичувальний бункер, теплотворної здатності палива, його вологості та гранулометричного складу), встановлено що для своєчасності подачі палива необхідно враховувати внутрішню логістичну інфраструктуру підприємства. При підготовці фахівців спеціальності 015.38 Професійна Освіта (Транспорт) за освітньою програмою «Логістика» у процесі вивчення дисципліни «Організація перевезень» запропоновано виконання практичної роботи, де студентами розробляється тривимірна графічна залежність, що, в свою чергу сприятиме формуванню фахових компетентностей у процесі підготовки логістів. Визначено, що розвиток фахових компетентностей майбутніх бакалаврів професійної освіти полягає в єдності їх підготовки на теоретичних та практичних заняттях.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27798
ISSN: 2415-3729
2415-3737
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Fedoreiko_Formation_Professional.pdf344,11 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.