Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32879
Title: Структурно-функціональна модель формування фахової компетентності майбутніх офіцерів військової розвідки в умовах інформаційно-освітнього середовища ВВНЗ
Other Titles: STRUCTURAL-FUNCTIONAL MODEL OF PROFESSIONAL COMPETENCE FORMATION OF FUTURE MILITARY INTELLIGENCE OFFICERS IN THE CONDITIONS OF THE INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF HMEI
Authors: Шумков, І.
Bibliographic description (Ukraine): Шумков І.Структурно-функціональна модель формування фахової компетентності майбутніх офіцерів військової розвідки в умовах інформаційно-освітнього середовища ВВНЗ // Social Work and Education. Ternopil : Vector, 2024. Vol. 11. No. 1. P. 84-93. DOI : 10.25128/2520-6230.24.1.7
Issue Date: 2024
Keywords: вищий військовий навчальний заклад
освітній процес
інформаційно-освітнє середовище
фахова компетентність
структурно-функціональна модель
майбутні офіцери військової розвідки
higher military educational institution
educational process
informational and educational environment
professional competence
structural-functional model
future military intelligence officers
Abstract: У статті актуалізовано проблему формування фахової компетентності майбутніх офіцерів військової розвідки в умовах інформаційно-освітнього середовища вищого військового навчального закладу, обґрунтовано теоретичні основи професійної підготовки майбутніх офіцерів. Проаналізовано необхідність захисту територіальної цілісності нашої держави, що зумовило важливість викликів висунутих до трансформації військової освіти на професійну підготовку українських офіцерів. Зазначено, що одним з напрямів розвитку ефективної системи військової освіти є модернізація системи підготовки офіцерських кадрів, посилення цілісності професійної підготовки військових фахівців. Простежено, що військово-професійна освіта в межах якої здійснюється професійна підготовка майбутніх офіцерів військової розвідки ґрунтується на освітньо-професійній програмі, сучасній моделі підготовки компетентнісних фахівців із урахуванням методик підготовки країн-членів НАТО. З’ясовано, що соціальне замовлення суспільства для забезпечення інтересів національної безпеки і оборони держави на підготовку військових фахівців у вищого військового навчального закладу, відповідно до сучасних вимог, обумовлює важливу проблему формування фахової компетентності майбутніх офіцерів військової розвідки та розробку структурно-функціональної моделі такого процесу в умовах інформаційно-освітнього середовища. Встановлено, що моделювання дозволяє проаналізувати реальний зміст, установити цілепокладання, виділити основні компоненти структури, суттєві ознаки, взаємозв’язки, графічно відобразити функціональну специфіку та обумовити формування фахової компетентності майбутніх офіцерів військової розвідки. Розроблено структурно-функціональну модель на формування фахової компетентності майбутніх офіцерів військової розвідки в інформаційно-освітньому середовищі вищого військового навчального закладу, яка містить блоки: концептуально-цільовий, процесуально-технологічний, результативний.
The article updates the problem of the formation of professional competence of future military intelligence officers in the information and educational environment of a higher military educational institution, substantiates the theoretical foundations of professional training of future officers. The need to protect the territorial integrity of our state was analyzed, which determined the importance of the challenges posed to the transformation of military education into the professional training of Ukrainian officers. It is noted that one of the directions of the development of an effective system of military education, with the aim of gaining full membership of Ukraine in NATO, is the modernization of the officer training system, strengthening the integrity of the professional training of military specialists. It has been observed that military-professional education in accordance with the principles of the military doctrine of the state, target instructions of military policy and science, state educational standards, within which the professional training of future military intelligence officers is carried out, is based on the educational-professional program, the modern model of training competent specialists taking into account the methods preparation of NATO member countries. It has been found that the social order of society to ensure the interests of national security and defense of the state for the training of military specialists in higher military educational institutions, in accordance with modern requirements, determines the important problem of forming the professional competence of future military intelligence officers and the development of a structural and functional model of such a process in conditions of the informational and educational environment. It was found that modeling allows to analyze the real content, establish goals, highlight the main components of the structure, essential features, relationships, graphically display the functional specificity and determine the formation of professional competence of future military intelligence officers. A structural-functional model for the formation of professional competence of future military intelligence officers in the information and educational environment of higher military educational institutions has been developed, which contains blocks: conceptual-target (social order, goal, task, conceptual and methodological approaches, principles, functions), procedural- technological (informational and educational environment at higher military educational institutions, organizational and pedagogical conditions, stages, components, methods, forms, means, technologies, educational disciplines), effective (criteria, level indicators, result).
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32879
ISSN: 2520-6230
2520-6451
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 11. No. 1 (2024)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7_Shumkov.pdf442,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.