Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/36769
Название: Підходи до оновлення підготовки майбутніх графічних дизайнерів до проєктування об’єктів дизайну засобами цифрових технологій
Другие названия: Approaches to updating the training of future graphic designers for the design of design objects by means of digital technologies
Авторы: Борисова, Світлана
Гевко, Ігор Васильович
Библиографическое описание: Борисова С., Гевко І. Підходи до оновлення підготовки майбутніх графічних дизайнерів до проєктування об’єктів дизайну засобами цифрових технологій // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка = Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series : Pedagogy. Тернопіль : Гельветика, 2025. № 1. С. 21-30. DOI : https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.1.3
Дата публикации: 2025
Издательство: Гельветика
Ключевые слова: методологія
методологічні підходи
рівні методології
оновлення підготовки
підготовка графічних дизайнерів,
цифрові технології
methodology
methodological approaches
levels of methodology
updating of training
training of graphic designers
digital technologies
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): У статті, на підставі аналізу досліджень методологічних підходів до підготовки майбутніх фахівців як філософських засад, сукупності ідей, що визначають загальну наукову світоглядну позицію в дослідженні, окреслено застосування множини підходів філософсько-світоглядного, загальнонаукового та конкретно-наукового рівнів методології. Запропоновано розмежування методологічних підходів за сферою застосування (методологічні підходи до оновлення підготовки графічних дизайнерів і методологічні підходи до навчання майбутніх графічних дизайнерів). Окреслено застосування цивілізаційного, глобалізаційного, транснаціонального, культурологічного, аксіологічного, гносеологічного та комунікативного підходів як таких, що сприяють урахуванню впливів суспільних процесів, глобальних, міжнародних і транскордонних чинників у розгляді проблем технічного розвитку, освіти, свободи особистості, різноманіття культур, адаптивності до різних контекстів і міжкультурних ситуацій, стратегічних і технологічних аспектів комунікації у сфері графічного дизайну. Значну увагу приділено системному, інтегративному, комплексному, синергетичному та фреймовому підходам, які закладають основу подання концептуальної інформації через її зіставлення, узагальнення, структурування та систематизацію. Підкреслено значущість компетентнісного, діяльнісного, практико-орієнтованого, особистісно орієнтованого, диференційованого, рефлексивного та креативного підходів у підготовці майбутніх графічних дизайнерів до опанування засобів цифрових технологій для професійно спрямованої проєктної діяльності. Зважаючи на соціальний і технологічний розвиток суспільства, зазначено зростання визнання stakeholder-based approach як для підвищення якості вищої освіти, так і для оновлення змісту підготовки.
The actuality. The article, based on the analysis of research on methodological approaches to the training of future specialists as philosophical foundations, a set of ideas that determine the general scientific worldview in the study, outlines the application of a set of approaches of the philosophical worldview, general scientific and specific scientific levels of methodology. The article aims to analyze methodological approaches to the training of future graphic designers, taking into account the application of selected approaches to update the training and training of students in the design of design objects using digital technologies. Methods of the study: theoretical analysis, systematization, comparison, and generalization of data from scientific methodological and special literature. The choice of methodological approaches depends on the field of research and determines the strategies of cognition and theorizing, which are means of identifying the object of research. Therefore, it is worth distinguishing approaches both by levels of methodology and by scope (methodological approaches to updating the training of graphic designers and methodological approaches to training future graphic designers). To prepare future graphic designers for designing design objects using digital technologies, the use of civilizational, globalization, transnational, cultural, axiological, epistemological, and communicative approaches contributes to taking into account the influences of social processes, global, international, and cross-border factors when considering the problems of technical development, education, personal freedom, cultural diversity, adaptability to different contexts and intercultural situations, and strategic and technological aspects of communication in the field of graphic design. Systemic, integrative, complex, synergistic, and frame approaches lay the foundation for presenting conceptual information through its comparison, generalization, structuring, and systematization. Competency-based, activity-based, practice-oriented, personality-oriented, differentiated, reflective, and creative approaches are significant in preparing future graphic designers for mastering digital technologies for professionally directed design activities. Given the social and technological development of society, the growing recognition of the stakeholder-based approach is noted both for improving the quality of higher education and for updating the content of training. Results. A set of methodological approaches to training future graphic designers to design objects using digital technologies is summarized, systematized, and presented in the form of a graphic structure, taking into account the differentiation of approaches by levels of methodology and by the scope of their application (to updating the professional training of graphic designers and to training future graphic designers).
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://journals.tnpu.ternopil.ua/index.php/pedagogy/issue/view/156
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/36769
ISSN: 2415-3605
2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2025, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
3_BORYSOVA_HEVKO.pdf407,5 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.