Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37522
Title: Інтеграція безбар'єрності в освітні стандарти: виклики та перспективи підготовки фахівців
Other Titles: INTEGRATION OF BARRIER FREENESS ACCESSIBILITY INTO EDUCATIONAL STANDARDS: CHALLENGES AND PROSPECTS OF PROFESSIONAL TRAINING
Authors: Гуріч, В.
Bibliographic description (Ukraine): Гуріч В. Інтеграція безбар'єрності в освітні стандарти: виклики та перспективи підготовки фахівців // Social Work and Education. Ternopil : Vector, 2025. Vol. 12. No. 3. P. 486-498. DOI : 10.25128/2520-6230.25.3.18
Issue Date: 2025
Publisher: Vektor
Keywords: доступність
безбар'єрність
стандарти вищої освіти
інклюзивне середовище
освітні програми
компетенції
accessibility
barrier-freeness
higher education standards
inclusive environment
educational programs
competencies
Abstract: У статті розглянуто та обґрунтовано важливість розуміння принципів безбар'єрності майбутніми фахівцями різних галузей. Представлено теоретичний аналіз змістових характеристик поняття «безбар'єрність» у контексті сучасної соціальної політики та професійної діяльності. Досліджено, що у багатьох державних стандартах спеціальностей різних галузей відсутні прямі згадки про принцип безбар’єрності, інклюзію або універсальний дизайн. Компетентності та результати навчання зосереджені переважно на технічних аспектах, без врахування, зокрема, потреб користувачів з обмеженими можливостями. Розглянуто необхідність інтеграції принципів безбар'єрності в освітні програми різних спеціальностей РВО «Бакалавр» вищої освіти. Проаналізовано практичні аспекти застосування вимог політики безбар'єрності у професійній діяльності, що сприяє створенню інклюзивного середовища та розширенню доступу для всіх категорій населення. Виокремлено та обґрунтовано ключові компетенції, які дозволяють майбутнім фахівцям різних галузей ефективно впроваджувати безбар'єрні рішення у своїй щоденній практиці. Аналіз отриманих результатів дослідження дозволяє рекомендувати переглянути та оновити державні стандарти вищої освіти , включивши положення, що сприятимуть формуванню у здобувачів розуміння принципів безбар’єрності і навичок забезпечення доступності у професійній сфері.
The article examines and substantiates the importance of understanding the principles of barrier-freeness by future specialists in various fields. A theoretical analysis of the content characteristics of the concept of «barrier-free» in the context of modern social policy and professional activity is presented. The study reveals that many state standards for specialties in various fields do not contain direct references to the principles of accessibility, inclusion, or universal design. Competencies and learning outcomes are often focused primarily on technical aspects, without adequately addressing the needs of users with disabilities. The necessity of integrating accessibility principles into higher education Bachelor's degree programs across various specialties is also addressed. The practical aspects of applying the requirements of the accessibility policy in professional activity are analysed, which contributes to the creation of an inclusive environment and expanding access for all categories of the population. Key competencies that allow future specialists in various fields to effectively implement barrier-free solutions in their daily practice are identified and substantiated. Based on the research, recommendations are provided for revising and updating state higher education standards. These revisions should incorporate provisions that cultivate an understanding of accessibility principles and practical skills for ensuring accessibility in professional contexts among students.
URI: https://journals.uran.ua/swe/issue/view/19826
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37522
ISSN: 2520-6230
2520-6451
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 12. No. 3 (2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4_Gurits.pdf955,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.