Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/5571
Title: Формування міжкультурної комунікативної компетентності майбутніх фахівців зовнішньоекономічної діяльності
Other Titles: Формирования межкультурной коммуникативной компетентности будущих специалистов внешнеэкономической деятельности
Formation of Future Foreign Economic Activity Professionals’ Intercultural Communicative Competency
Authors: Кричківська, Оксана Василівна
Bibliographic description (Ukraine): Кричківська , О. В. Формування міжкультурної комунікативної компетентності майбутніх фахівців зовнішньоекономічної діяльності [Текст] : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. філол. наук : 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти / Кричківська Оксана Василівна; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2015. – 25 с.
Issue Date: 2015
Publisher: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Keywords: майбутні фахівці зовнішньоекономічної діяльності
міжкультурна комунікативна компетентність
організаційно-педагогічні умови
імерсійні методи навчання
модель формування міжкультурної комунікативної компетентності
Abstract: Дисертація присвячена теоретико-експериментальному дослідженню проблеми формування міжкультурної комунікативної компетентності майбутніх фахівців зовнішньоекономічної діяльності у процесі навчання у вищих економічних навчальних закладах. На основі функціонального підходу визначено структуру, з’ясовано сутність міжкультурної комунікативної компетентності, уточнено критерії оцінки та показники рівнів її сформованості, узагальнені в дескрипторах. Уперше на засадах середовищного підходу науково обґрунтовано й експериментально перевірено організаційно-педагогічні умови формування міжкультурної комунікативної компетентності, упроваджені комплексно у розробленій моделі. Представлено модель формування міжкультурної комунікативної компетентності, інноваційну за змістом і структурою, динамічну систему взаємопов’язаних педагогічних об’єктів, яка відображає найбільш сутнісні властивості процесу, окреслює умови його активізації та одночасно орієнтує на можливі шляхи досягнення кінцевої мети.
Диссертация посвящена теоретико-экспериментальному исследованию проблемы формирования межкультурной коммуникативной компетентности будущих специалистов внешнеэкономической деятельности в процессе обучения в высших экономических учебных заведениях. На основании функционального подхода определена структура, выяснена сущность межкультурной коммуникативной компетентности, уточнены критерии оценки и показатели уровней ее сформированности, обобщенные в дескрипторах. Впервые на основании средового подхода научно обоснованы и экспериментально проверены организационно-педагогические условия формирования межкультурной коммуникативной компетентности, внедренные комплексно в разработанной модели. Представленна модель формирования межкультурной коммуникативной компетентности, инновационную по содержанию и структуре, динамическую систему взаимосвязанных педагогических объектов, которая отражает наиболее сущностные свойства процесса, определяет условия его активизации и одновременно ориентирует на возможные пути достижения конечной цели.
The thesis is devoted to the theoretical and experimental study of the problems of intercultural communicative competency formation of the future foreign economic activity professionals in the process of education in the higher economic educational institutions. The structure of intercultural communicative competency is determined on the basis of the functional approach; the assessment criteria, indicators, and levels of its formation are specified; the essence of intercultural communicative competency of the future foreign economic activity professionals is determined. The complex of organizational and pedagogical conditions of intercultural communicative competency, implemented in the model on the basis of the environmental approach, is developed and scientifically grounded for the first time. The proposed model, innovative in its content and structure dynamic system of interrelated pedagogic objects reflects the most intrinsic properties of the process, determines the optimal conditions for its activation and simultaneously focuses on the possible ways of achieving the ultimate goal. The modelling of the process and practical application of the model of intercultural communicative competency formation of the future foreign economic activity professionals are considered as a complex and multidimensional phenomenon. Different approaches to the nature of the modelling process are analyzed. The main components of the model composition are determined. The author concludes that the model of intercultural communicative competency is an open, overarching system that combines all the components and is determined by the peculiarities of future professional duties. The model of intercultural communicative competency formation of the future foreign economic activity professionals is designed to meet the functional characteristics of their professional activity. Each component of the model is determined, taking into account modern requirements to the students’ training quality at the university level.
Description: Захист відбудеться 10 грудня 2015 року о 1400 годині на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 58.053.03 у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка (зала засідань, вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027). З дисертацією можна ознайомитись у бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027. Автореферат розіслано 10 листопада 2015 р.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/5571
Appears in Collections:13.00.04 - Теорія і методика професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kra4kivska.pdf409,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.