Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6023
Назва: Детская тема в науке и искусстве ХХ века – на примере музыки “Детского уголка” Клода Дебюсси
Інші назви: Дитяча тема в науці та мистецтві ХХ століття – на прикладі музики “Дитячого куточка” Клода Дебюссі
Children’s theme in science and art in the twentieth century – the example of music “Children’s corner” Claude Debussy
Автори: Ченьдо, В.
Бібліографічний опис: Ченьдо В. етская тема в науке и искусстве ХХ века – на примере музыки “Детского уголка” Клода Дебюсси / Ван Ченьдо // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство / голов. ред. О. Смоляк ; редкол.: М. Станкевич, Н. Урсу, О. Біба [та ін.]. – Тернопіль : ТНПУ, 2015. – № 1 (Вип. 33). – С. 41–46. – Библиогр. в конце ст.
Дата публікації: 2015
Видавництво: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: детская музыка
стиль в музыке
детская тема в науке и искусстве
музыкальный жанр
музыкальная форма
Серія/номер: Мистецтвознавство;
Короткий огляд (реферат): В статье исследовано тенденции трактовки темы детства в науке и искусстве ХХ века с последующим анализом “Детского уголка” К. Дебюсси как одного из образцов этого рода музыки. Пьесы цикла Дебюсси рассмотрено в аспекте введения в мир образов новой музыки, представленной в структуре классической французской сюиты. Охарактеризовано эстетизм мировоззрения французского мастера, что делает его творчество чрезвычайно привлекательным для китайских музыкантов и слушателей.
У статті досліджено тенденції трактування теми дитинства в науці та мистецтві ХХ століття з наступним аналізом “Дитячого куточка” К. Дебюссі як одного зі зразків цього виду музики. П’єси циклу Дебюссі розглянуто в аспекті введення у світ образів нової музики, представленої в структурі класичної французької сюїти. Охарактеризовано естетизм світогляд французького майстра, що робить його творчість надзвичайно привабливою для китайських музикантів і слухачів.
This article summarizes the trends in interpretation of the theme of childhood in the science and art of the twentieth century, followed by the manifestation of them in the analysis of the “Children’s Corner” by Claude Debussy. And for China, and Europe has defined the twentieth century children’s completeness of the presentation theme in different directions for its solution – based on the development of the specifics in the scientific field. Child psychology as an autonomous education, as the under and the above of the psychology in relation to the “psychology of consciousness” of the traditional psychological approach focused on adult mental stereotypes of persons – it was property of the last century. The importance of children’s themes in the art of the twentieth century, the outputs identified in the paradoxical creative practice, demonstrating how to Dada signs in the method and the results of the creative act. Such specificity aleatory, happenings, as the direction of minimalism in general, technology, genre-typological and paradigmatic stylistic figures show that the denial of the artistic canon as such, since we are talking about removing the composition incorporated as a basic feature of mimesis. The literature on the works of Debussy is always celebrated “Children’s Corner”. It means not so much for children as for children: Special of the work is determined by the fact that it is technically relatively simple, but the overall image is not within the boundaries of dimensions of child psychology of perception and play this music. Playing the song series of the Debussy – an introduction to the world of images of new music, symbolizing the verge of art not seen in the previous century. The set of new ideas introduced in the structure of the classic French suites. The detailed presentation and sheer aestheticism French master makes his work very attractive for Chinese musicians and listeners.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6023
Розташовується у зібраннях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2015. № 1

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Chenduo.pdf221,94 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.