Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11477
Название: Якість підготовки педагогів у системі післядипломної освіти для сталого розвитку
Другие названия: Качество подготовки педагогов в системе последипломного образования для устойчивого развития
THE QUALITY OF TEACHER TRAINING IN THE SYSTEM OF POSTGRADUATE EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
Авторы: Толочко, Світлана
Библиографическое описание: Толочко, С. Якість підготовки педагогів у системі післядипломної освіти для сталого розвитку / Світлана Толочко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. – 2018. – № 2. – С. 6–13. – Бібліогр. в кінці ст.
Дата публикации: 2018
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: якість
підготовка педагогів
критерії
складові
функції
подготовка педагогов
качество
критерии
составляющие
функции
teacher training quality
criteria and components of quality determination process
target functions
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): Визначено фактори, які зумовили необхідність забезпечення якості освітньої діяльності педагогів у системі післядипломної освіти. Уточнено зміст термінів «якість освіти», «якість освітньої діяльності», «якість підготовки педагогів» з метою визначення категоріального апарату й термінологічної бази дослідження. Розглянуто критерії і складові якості підготовки педагогів, визначено внутрішню й зовнішню системи забезпечення вказаного процесу, а також види цільових функцій. Означено можливі шляхи забезпечення якості освітніх послуг і відповідно якості підготовки педагогів на трьох рівнях: системи освіти, закладів вищої освіти (факультетів), кафедр. Досліджено складові процесу визначення якості: якісний контингент студентів; контроль навчальної роботи; гнучкість побудови освітнього процесу, його технологічність та інноваційність; методичне консультування; організаційна динамічність підготовки фахівців; усвідомлена перспектива; стимулювання й ініціювання мотивації щодо поліпшення якісних показників успішності; збереження, генерація та акумулювання науково-педагогічної еліти закладу вищої освіти. Зазначено, що для здійснення процедури визначення якості підготовки педагогів діють чинні нормативні документи, зокрема Кваліфікаційні характеристики професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників і Національна рамка кваліфікацій, українські вчені розробили методики групового експертного оцінювання діяльності закладів вищої освіти та оцінювання компетентності експертів з питань вищої освіти, а також національну модель підготовки метрологів вищої кваліфікації
Определены факторы, которые обусловили необходимость обеспечения качества образовательной деятельности педагогов в системе последипломного образования. Уточнено содержание термино «качество образования», «качество образовательной деятельности», «качество подготовки педагогов». Рассмотрены критерии и составляющие качества подготовки педагогов, определены внутренняя и внешняя системы обеспечения данного процесса, а также виды целевых функций. Отмечены возможные пути обеспечения качества образовательных услуг и соответственно качества подготовки педагогов на трех уровнях: системы образования, учреждений высшего образования (факультетов), кафедр. Исследовано составляющие процесса определения качества: качественный контингент студентов; контроль учебной работы; гибкость построения образовательного процесса, его технологичность и инновационность; методическое консультирование; организационная динамичность подготовки специалистов; осознанная перспектива; стимулирование и инициирование мотивации по улучшению качественных показателей успеваемости; сохранение, генерация и аккумулирования научно-педагогической элиты учреждения высшего образования. Отмечено, что для осуществления процедуры определения качества подготовки педагогов действуют нормативные документы, в частности Квалификационные характеристики профессий (должностей) педагогических и научно-педагогических работников и Национальная рамка квалификаций. Украинские ученые разработали методики группового экспертного оценивания деятельности высших учебных заведений и оценки компетентности экспертов по вопросам высшего образования, а также национальную модель подготовки метрологов высшей квалификации.
The modern reform of domestic educational system requires of higher education institutions observing the quality of learning activity and ensuring the quality of teachers’ professional activity. The purpose of this article is to study and analyze scientific research on the problem of ensuring teachers’ training quality, and determine the criteria for their evaluation in the system of postgraduate education for sustainable development. To reach the purpose, the following tasks were set: to analyze psychological and pedagogical domestic scientists’ works on the researched subject; to clarify the meaning of the term «teacher training quality»; to determine the categorical apparatus and terminological basis of the study; to consider domestic practice of solving educational problems related to the subject of this study. In the process of carrying out the research, the following methods were used: theoretical and methodological analysis of literary sources to identify the factors influencing social and educational environment for teacher training and professional development; system and structural; comparative in the definition of general and special laws, trends of development, spheres of mutual influence of educational systems, science, cultures. The work analyzes domestic scientists’ psychological and pedagogical works on the subject. The factors that determined the need to ensure the quality of teachers’ educational work in the system of postgraduate education were determined. The content of the terms «the quality of education», «the quality of educational work», «teacher training quality» is specified. The criteria and components of teachers’ training are considered, the internal and external systems of providing this process, types of target functions through formation, transmission and dissemination of knowledge are determined. The possible ways of ensuring the quality of educational services and teacher training quality at three levels are identified: education system, higher educational institutions (faculties), departments. The components of quality determination process are investigated: qualitative student contingent; the control of educational work; flexibility of building the educational process, its technological and innovative character; methodical counseling; organizational dynamics of training specialists; acknowledged prospect; stimulation and initiation of motivation for enhancement of students’ progress; preservation, generation and accumulation of scientific and educational elite of higher educational institutions. It is noted that in order to implement the procedure for determining teacher training quality, normative documents are valid, especially Qualification characteristics of professions (positions) of pedagogical academic staff and National qualification framework. Methods of group expert evaluation of higher education institutions’ activity and experts’ professional assessment of higher education issues, the national model of training of methodologists of higher qualification are developed by domestic scientists. The urgency of this problem is confirmed by conclusion on direct dependence of teacher training quality and on the quality of educational services provided by the NGO.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11477
ISSN: 2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2018, № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
TOLOCHKO.pdf128,5 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.