Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11481
Title: | TRAINING MOTIVATION COMPONENT OF COMPETITIVENESS FOR FUTURE PROFESSIONALS OF IN MUNICIPAL ECONOMY |
Other Titles: | Формування мотиваційного компонента конкурентоспроможності майбутнього фахівця муніципальної економіки Формирование мотивационного компонента конкурентоспособности будущего специалиста муниципальной экономики |
Authors: | Ilienko, Olena Ільєнко, Олена |
Bibliographic description (Ukraine): | Ilienko, O. TRAINING MOTIVATION COMPONENT OF COMPETITIVENESS FOR FUTURE PROFESSIONALS OF IN MUNICIPAL ECONOMY / Olena Ilienko // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. – 2018. – № 2. – С. 36–43. – Бібліогр. в кінці ст. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка |
Keywords: | motivation professional training competitive professional professional in municipal economy scientific and methodic system needs-motivation component мотивація професійна підготовка конкурентоспроможній фахівець фахівець муніципальної економіки науково-методична система потребово-мотиваційний компонент мотивация профессиональная подготовка конкурентоспособный специалист специалист муниципальной экономики научно-методическая система потребностно-мотивационный компонент |
Series/Report no.: | Педагогіка; |
Abstract: | The article focuses on the role of motivation in developing competitiveness of future professionals of municipal economy. On the basis of literature analysis, the role of motivation for developing the needs-and-motivation component of future professionals of municipal economy is substantiated, the scientific and methodical system used for its improvement is described. The analysis of the scientific literature is used to prove that the majority of the authors register motivation as a precondition for a successful professional realization, in particular, the motivation for achievement. This type of motivation involves a desire to get a success, high results in the activity that organizes an integral behavior, increases the proactive attitude of the individual, and affects the formation of the goal and the choice of the ways to achieve it. It is demonstrated that professional orientation of the personality, which is displayed mainly by a developed approach for professional fulfillment and awareness of its value, is also significant for training of the competitiveness of a future professional. The needs-and-motivation component of competitiveness is defined, which involves a high motivation of students as for the professional activity, motivation for achievement, an adequate level of accomplishment; shapes the need for a successful work and recognition of performance. The pilot survey conducted for the students majoring in the field of municipal economy demonstrates that the needs-and-motivation component is insufficiently formed and should be trained using a specially designed scientific and methodical system. The following reasons are defined for the lack of a developed competitiveness: 1) insufficient motivation for training in order to have a professional fulfillment; 2) insufficient motivation to be successful in the profession; 3) lack of awareness of the students about the significance of acquiring professional experience; 4) lack of awareness of the need to acquire a high level of professionally relevant competencies and personal qualities. Trainings for enhancing the motivation potential of the students, in particular, work with a motivational dictionary, a gradual training on setting goals and their successful achievement as well as trainings on stimulating motivation for educational activities were conducted. The results of the control testing register a significant increase in the motivation criterion of professional achievement, in particular, in the indexes of motivation for professional training, motivation for success and need for achievement, which proves the effectiveness of the types and forms of the scientific and methodical system for training competitiveness of the future professionals of municipal economy. Проаналізовано роль мотивації в формуванні конкурентоспроможності майбутнього фахівця муніципальної економіки, зокрема, формування її потребово-мотиваційного компоненту. Доведено, що потребово-мотиваційний компонент конкурентоспроможності передбачає високу мотивацію студентів щодо професійної діяльності, мотивацію досягнення, адекватний рівень домагань; формує потребу в успішній діяльності та визнанні досягнень. Представлена науково-методична система, що використовується для конкурентоспроможності майбутнього фахівця муніципальної економіки. Описано пілотажне дослідження спрямоване на виявлення самооцінки студентами особистої готовності до конкурентної боротьби за робоче місце. Результати дослідження довели необхідність упровадження в навчальний процес наукової системи формування конкурентоспроможності майбутніх фахівців муніципальної економіки, яка дозволяла б сформувати потребово-мотиваційний, когнітивно-операційний та рефлексивно-оцінний компоненти зазначеного утворення. Вказано, що ефективне формування потребово-мотиваційного компонента конкурентоспроможності майбутнього фахівця проводилось за допомогою алгоритмічних тренінгів щодо постановки цілей та їх успішного досягнення, роботи з мотиваційним словником, стимулювання мотивації до навчальної діяльності. Відзначено, що головним результатом реалізації зазначеної програми стало значне підвищення мотивації до реалізації у професії за показниками мотивації до професійного навчання, мотивації на успіх/невдачу та потреби у досягненнях, що доводить ефективність типів та форм науково-методичної системи формування конкурентоспроможності майбутніх фахівців муніципальної економіки. Проанализована роль мотивации в формировании конкурентоспособности будущего специалиста муниципальной экономики, в частности, в формировании ее потребностно-мотивационного компонента. Доказано, что потребностно-мотивационный компонент конкурентоспособности предполагает высокую мотивацию студентов к профессиональной деятельности, мотивацию достижений, адекватный уровень притязаний; формирует потребность в успешной деятельности и признании достижений. Представлена научно-методическая система, используемая для формирования конкурентоспособности будущего специалиста муниципальной экономики. Описано пилотное исследование, направленное на выявление самооценки студентами личной готовности к конкурентной борьбе за рабочее место. Результаты исследования доказали необходимость внедрения в учебный процесс научно-методической системы формирования конкурентоспособности будущих специалистов муниципальной экономики, которая позволила бы сформировать потребностно-мотивационный, когнитивно-операционный и рефлексивно-оценочный компоненты указанного образования. Указано, что эффективное формирование потребностно-мотивационного компонента конкурентоспособности будущего специалиста проводилось с помощью алгоритмических тренингов по постановке целей и их успешного достижения, работы с мотивационным словарем, стимулирования мотивации к учебной деятельности. Отмечено, что главным результатом реализации указанной программы стало значительное повышение мотивации к реализации в профессии по показателям мотивации к профессиональному обучению, мотивации на успех/неудачу и потребности в достижениях, что доказывает эффективность типов и форм научно-методической системы формирования конкурентоспособности будущих специалистов муниципальной экономики. |
URI: | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11481 |
ISSN: | 2311-6382 |
Appears in Collections: | Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2018, № 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ILIENKO.pdf | 117,84 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.