Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11496
Название: Особливості розвитку пасіонарних якостей дітей у закладах дошкільної освіти
Другие названия: Особенности развития пассионарных качеств детей в учреждениях дошкольного образования
PECULIARITIES OF THE DEVELOPMENT OF CHILDREN’S PASSIONARY QUALITIES AT PRE-SCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Авторы: Крутій, Катерина Леонідівна
Гавриш, Наталя
Янкович, Олександра
Библиографическое описание: Крутій К. Особливості розвитку пасіонарних якостей дітей у закладах дошкільної освіти / Катерина Крутій, Наталя Гавриш, Олександра Янкович // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. – 2018. – № 2. – С. 147–156. – Бібліогр. в кінці ст.
Дата публикации: 2018
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: пасіонарність
пасіонарні якості
пасіонарність дитини дошкільного віку
пасіонарна особистість
субпасіонарний дошкільник
персистентний дошкільник
пассионарность
пассионарные качества
пасcионарность ребенка дошкольного возраста
пассионарная личность
субпассионарный дошкольник
персистентный дошкольник
passionarity
passionary qualities
passionarity of preschooler
passionary personality
subpassionary preschooler
persistent preschooler
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): Визначено зміст поняття «пасіонарність дитини дошкільного віку» та обґрунтовано форми й методи розвитку пасіонарних якостей вихованців у закладах дошкільної освіти. Пасіонарність дитини дошкільного віку потрактовано як комплекс особистісних якостей (енергійність, ініціативність, упертість, внутрішнє непереборне прагнення до активності), які забезпечують їй домінування в групі, здатність до спілкування з позиції борця й переможця, до реалізації нестандартного стилю поведінки у грі, під час спеціально організованої або самостійної діяльності. Проаналізовано підходи класиків педагогіки С. Русової та А. Макаренка щодо виховання активних дітей з розвиненим войовничим інстинктом. Розроблено діагностичний інструментарій щодо з’ясування схильності до прояву пасіонарності дошкільника. Виявлено особливості розвитку пасіонарних якостей дітей у закладах дошкільної освіти: створення середовища любові, доброзичливості й довір’я; інтеграція зусиль батьків та працівників освітніх інституцій; спрямування дошкільників на творення добрих справ для найближчих людей; дотримання гармонії інтересів дошкільника та колективу групи; виховання в дитини поваги до правил і порядку, які ґрунтуються на принципах гуманізму, взаємоповаги, справедливості; організація різнобічної діяльності (навчальної, оздоровчої, мистецької тощо); втілення педагогіки забави та педагогіки переживань. Показано доцільність створення дитячої медіапродукції для пасіонарних дітей. Обґрунтовано необхідність партнерства з батьками у формуванні пасіонарної дитини; розроблено відповідні рекомендації для батьків.
Определено содержание понятия «пассионарность ребенка дошкольного возраста» и обоснованы формы и методы развития пассионарных качеств воспитанников в заведениях дошкольного образования. Пассионарность ребенка дошкольного возраста определена как комплекс личностных качеств (энергичность, инициативность, упрямство, внутреннее непреодолимое стремление, к активности), которые обеспечивают ей доминирование в группе, способность к общению на основании позиции борца и победителя, к реализации нестандартного стиля поведения в игре, во время специально организованной или самостоятельной деятельности. Проанализированы подходы классиков педагогики С. Русовой и А. Макаренко относительно воспитания активных детей с развитым воинственным инстинктом. Разработан диагностический инструментарий выявления склонности к проявлению пассионарности дошкольника. Обнаружены особенности развития пассионарных качеств детей в учреждениях дошкольного образования: создание среды любви, доброжелательности и доверия; интеграция усилий родителей и работников образовательных институций; направление дошкольников на творение хороших дел для ближайших людей; соблюдение гармонии интересов дошкольника и коллектива группы; воспитание у ребенка уважения к правилам и порядку, которые основываются на принципах гуманизма, взаимоуважения, справедливости; организация разносторонней деятельности (учебной, оздоровительной, художественной и тому подобное); воплощение педагогики забавы и педагогики переживаний. Показана целесообразность создания детской медиапродукции для пассионарных детей. Обосновано необходимость партнерства с родителями в формировании пассионарного ребенка; разработаны соответствующие рекомендации для родителей.
The meaning of the term “passionarity of preschooler” has been defined in the article. Forms and methods of the development of children’s passionary qualities at pre-school educational institutions have been determuned. Passionarity of preschooler has been explained as a complex of personal qualities (vitality, initiativeness, stubbornness, internal irresistible aspiration for activity) which provide the dominance in a preschooler group, the ability to communicate from the position of the fighter and the winner, to implement non-standard behavior in the game during the specially organized or independent activities. It has been proved that in the conditions of decrease of person’s activity, scientists and pedagogical workers pay more attention to the education of children who have passionary qualities and who are a vivid contrast to passive children. The pedagogy classics’ (such as S. Rusova and A. Makarenko) approaches concerning the education of active children with developed militant instinct have been analyzed. Whether a child will become a leader, guide, builder, or rebel, destroyer, radical; the creator of the system or its small screw, – it all depends on the direction of educational influences of pre-school education specialists, the integration of their efforts with parents. The diagnostic tools to define preschoolers’ inclination to manifest the passionarity have been developed. Based on the analysis of the speech content, such types of personality have been determined: passionary (too energetic), persistent (moderately energetic) and subpassionary (energy-deficient). Passionarity is diagnosed by determining in the speech frequent occurrence of great number of words corresponding to a passionary personality. The correctness of the result is checked and supported by the analysis of the game activity and the manifestations of the child’s emotions. Passionary children are active, cheerful, lively, energetic, inquisitive, emotional. The following peculiarities of the development of the children’s passionaty qualities at pre-school educational institutions have been found out: creation of environment of love, kindness and trust; integration of parents and education specialists’ efforts; directing preschoolers to do good things for the closest people; balancing the interests of the preschooler and the team; the respect for rules and order based on the principles of humanism, mutual respect, justice; organization of many-sided activities (educational, recreational, artistic, etc.); the implementation of game pedagogy and pedagogy of emotional experiences. The expediency of creating the children’s media products for the passionary children has been shown. The necessity of partnership with parents in the formation of a passionary child has been substantiated. The appropriate recommendations for parents have been developed.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11496
ISSN: 2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2018, № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
KRUTII,HAVRYSH,YANKOVYCH.pdf142,24 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.