Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12558
Название: Специфіка творів для гітари українських композиторів
Другие названия: Специфика произведений для гитары украинских композиторов
SPECIFIC OF GUITAR WORKS OF UKRAINIAN COMPOSERS
Авторы: Гриненко, Світлана
Библиографическое описание: Гриненко С. Специфіка творів для гітари українських композиторів // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2018. № 2 (Вип. 39). С. 12-17
Дата публикации: 2018
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: гітара
репертуар
українські композитори
твори
західноєвропейські традиції
гитара
репертуар
украинские композиторы
произведения
западноевропейские традиции
guitar
repertoire
Ukrainian composers
works
Western European traditions
Серия/номер: Мистецтвознавство;
Краткий осмотр (реферат): У статті визначено високий рівень розвитку гітарного репертуару, що створили українські композитори. Висвітлено основні тенденції у розвитку українського гітарного мистецтва. Виділено наслідування традицій, закладених в західноєвропейській гітарній музиці. Акцентовано увагу на відродженні елементів лютневої музики у творах українських композиторів-гітаристів. Підкреслено значну увагу до фольклору, в тому числі українського, що проявляється у широкому зверненні до жанру обробки.
В статье определен высокий уровень развития гитарного репертуара, созданного украинскими композиторами. Освещены основные тенденции в развитии украинского гитарного искусства. Выделено следование традициям, заложенным в западноевропейской гитарной музыке. Акцентировано внимание на возрождении элементов лютневой музыки в произведениях украинских композиторов-гитаристов. Подчеркнуто значительное внимание к фольклору, в том числе украинскому, что проявляется в широком обращении к жанру обработки.
Guitar art is an area based on the traditions of Western European music. Performing and composing practices from Spain, France, from the New Age era began to interest the guitar. In the 20th century, interest from the professional composers began to emerge, indicating a more serious attitude to the guitar and the revival of those traditions that began in the Western European space of the XVIII century. At the moment, there are many composers who can rightfully be called creators of guitar music, many of them composers-guitarists, combining writing of works with performing activities. Moreover, it is worthwhile to select several guitar schools, the most influential and significant of which are those that are localized in the capital and southern regions of Ukraine. Among the composers who take a leading place in their guitar work, one can mention the following: Konstantin Chechenia, Mykola Stetsun, Valery Antonyuk, Victor Vovk, Oleg Boyko, Alina Boyko, Viktoriya Kulikovskaya, Viсtor Prokopchuk, Oleksandr Khodakivsky, Oleg Selivanov. Many composers of the south of Ukraine create guitar works – these are Yuri Mogilyuk, Oleksandr Zatinchenko, Anatoliy Shevchenko. It is appropriate to mention separately Mykolaiv composers – it is Valentin Zadoyanov, Leonid Panteleymonov, Vladislav Korshunov, Alexander Fedotko. There are not only guitar schools, but also the whole creative artistic-composing dynasties. In the Ukrainian space, the family of Radzetsky from the city of Dnipro occupies a leading place in the development of guitar art. Also worth mentioning is the Ivannykov family (Paul is the father and sons of Timur and Volodymyr) who are engaged in composing, performing and educational activities in the field of the guitar. In their creative work there are many translations, guards for the guitar duo. It is possible to note the formation of a wide range of guitar repertoire, sponsored by Ukrainian composers, which is important for the professional skill of performers. In the works of domestic composers-guitarists one can distinguish several main tendencies. First of all, it is an imitation of the traditions embodied in guitar music by such Western composers as H. Rodrigo, H. Turin, F. Moreno-Torroba, R. Diennes, M. Castelnuovo-Tedesco, M. Ponce. The second direction of guitar creativity of domestic authors is the revival of ancient music, the creation of imagery, which corresponds to the ideals of the Middle Ages, the Renaissance, the Baroque. In addition, a number of composers can combine signs of the first and second directions, adding bright and recognizable elements of Ukrainian folk melody. At the moment, in the works of Ukrainian composers-guitarists, there are works for the child’s age and works, designed for a high professional performance level – processing folk songs, transcriptions for guitar, miniatures, concert works, ensemble (including for the ensemble of guitars). All of this is a prerequisite for the great prospects for the further development of domestic guitar performances.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12558
ISSN: 2411-3271
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2018. № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Grynenko.pdf94,49 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.