Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13399
Название: Preparation of future masters of elementary education to the formation of a successful personality of junior schoolchildren
Другие названия: Підготовка майбутніх магістрів початкової освіти до формування успішної особистості молодшого школяра
Авторы: Yankovych, O.
Binytska, K.
Библиографическое описание: Yankovych O., Binytska K. Preparation of future masters of elementary education to the formation of a successful personality of junior schoolchildren // Людинознавчі студії. Серія. Педагогіка. Дрогобич, 2019. № 8 (40). С. 43–56.
Дата публикации: 2019
Ключевые слова: успіх
успішна особистість учня молодшого шкільного віку
успішна діяльність
педагогіка успіху
школа першого ступеня
підготовка майбутніх магістрів
ключові компетентності
педагогіка серця
success
successful personality of junior school age pupils
successful activity
pedagogy of success
school of first degree
preparation of future masters
key competencies
pedagogy of heart
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): У статті на основі студіювання наукових джерел, аналізу емпіричних досліджень обґрунтовано теоретико-методичні засади підготовки майбутніх фахівців початкової освіти до формування успішної особистості молодшого школяра у контексті вимог нового Державного стандарту початкової освіти. Показано, що сформованість в учнів молодшого шкільного віку ключових компетентностей для життя є умовою виховання успішної дитини в основній школі. Акцентовано увагу на праксеологічному, технологічному, гуманістичному, системному підходах до підготовки фахівців початкової освіти. Доведено доцільність та ефективність вивчення у закладах вищої педагогічної освіти інтегрованого курсу «Організація успішної діяльності», у якому поєднано знання з педагогіки, психології, праксеології, філософії, біології, соціології, історії про особливості формування успішності особистості. Висвітлено досвід викладання курсу у магістратурі Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Обґрунтовано необхідність підготовки майбутніх учителів у двох напрямах: формування успішної особистості майбутнього фахівця початкової освіти та оволодіння методикою формування успішного учня. Висвітлено форми, методи, засоби виховання дитини, яка досягає цілей у вибраному виді діяльності (проведення циклу занять «Сходження до вершини успіху»; використання ігор, вправ, перегляд та аналіз фільмів про успішних людей з обмеженими можливостями; мультимедійних презентацій про успіх дітей з багатодітних родин, сиріт). Схематично відображено підготовку майбутніх магістрів початкової освіти до формування успішної особистості учня у школі першого ступеня. Показано проблеми такої підготовки. Проаналізовано результати педагогічних вимірювань готовності студентів до виховання успішного учня та рівня успішності майбутнього вчителя. Висвітлено позитивний досвід вивчення навчальної дисципліни «Організація успішної діяльності» (визначення студентами життєвих цілей згідно з вимогами до цілеутворення; оволодіння методиками й технологіями подолання перешкод, досягнення успіху; розвиток прагнення до саморозвитку, підвищення коефіцієнта успіху, творчого виконання роботи). Доведено необхідність досягнення внутрішньої гармонії у процесі реалізації цілей. Визначено перспективні напрями застосування позитивних ідей у сучасному освітньому просторі: упровадження спеціальних освітніх курсів з праксеологічної підготовки майбутніх учителів; оволодіння студентами технологією розвʼязування життєвих задач та її реалізації у закладах початкової освіти; упровадження педагогіки серця у процес підготовки фахівців початкової освіти та школу першого ступеня.
Based on the study of scientific sources, analysis of empirical researches, the article substantiates theoretical and methodological principles of the preparation of future specialists of elementary education to the formation of a successful personality of junior schoolchildren in the context of the requirements of the new State Standard of Elementary Education. It is shown that the formation of key competences for pupils of elementary school age is a prerequisite for the upbringing of a successful child in the primary school. The emphasis is on praxeological, technological, humanistic, systemic approaches to the training of primary education specialists. The integrated course «Organization of successful activity» taught at the institutions of higher pedagogical education has proved its expediency and effectiveness. It combines knowledge on pedagogy, psychology, praxeology, philosophy, biology, sociology, history of the peculiarities of the formation of the personality of progress. The article studies experience of teaching this course in the Master’s program of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University and substantiates the necessity of preparing future teachers in two directions: formation of a successful personality of the future specialist of elementary education and mastering the method of formation of a successful student. It also covers the forms, methods, and means of child upbringing that achieve the goals in the chosen activity (course of classes «Climb to the peak of success»; use of games, exercises, review and analysis of films about successful people with disabilities; multimedia presentations on the success of children from long families, orphans). The training of future masters of elementary education to the formation of a successful personality of a student in the first grade school is shown schematically as well as the related problems of such training. The authors analyze the results of pedagogical measurements of students’ readiness for upbringing of a successful student and the level of the future teacher’s success. Positive experience of studying the subject «Organization of successful activity» is elucidated (student’s definition of life goals in accordance with the requirements for goal-formation, mastering of methods and technologies for overcoming obstacles, achievement of success, development of a desire for self-development, increase of the coefficient of success, creative performance of one’s work). It is necessary to achieve internal harmony in the process of implementation of goals. The article also determines promising directions of application of positive ideas in the modern educational space: introduction of special educational courses on praxeological training of future teachers; mastering students’ technology in solving life problems and their implementation in primary education institutions; the introduction of cardiac pedagogy in the curriculum of elementary and primary school.
Описание: DOI : 10.24919/2413-2039.8/40.164490
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13399
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
yankov_Preparation.pdf615,31 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.