Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13453
Название: Взаємопов’язане формування у майбутніх викладачів англійської мови професійно орієнтованої компетентності в говорінні та інформаційно-комунікаційної компетентності
Другие названия: Integrated building of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective teacher trainees majoring in English
Авторы: Бурак, Мар’яна Ігорівна
Burak, M. I.
Библиографическое описание: Бурак М. І. Взаємопов’язане формування у майбутніх викладачів англійської мови професійно орієнтованої компетентності в говорінні та інформаційно-комунікаційної компетентності : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2019. 247 с.
Дата публикации: 2019
Ключевые слова: майбутні викладачі англійської мови
професійно орієнтована компетентність в говорінні
інформаційно-комунікаційна компетентність
інформаційно-комунікаційні технології
вебквест
система вправ і завдань
презентація
ділова гра
prospective teacher trainees majoring in English
professionally oriented speaking competence
information-communicative competence
information and communication technologies
webquest
system of exercise and assignments
presentation
role play
Краткий осмотр (реферат): У роботі теоретично обґрунтовано та розроблено методику взаємопов’язаного формування у майбутніх викладачів англійської мови професійно орієнтованої компетентності в говорінні та інформаційно-комунікаційної компетентності. З’ясовано сутність та структуру ключових компетентностей; визначено психологічні, дидактичні та методичні передумови дослідження; обґрунтовано зміст відповідного навчання. Доведено доцільність використання веб-квестів, спрямованих на результат, який студенти отримують у процесі ділової гри чи демонструють шляхом презентації. Обґрунтовано критерії відбору навчального матеріалу, а також сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Виділено три етапи взаємопов’язаного формування у майбутніх викладачів англійської мови професійно орієнтованої компетентності в говорінні та інформаційно-комунікаційної компетентності: вступний, підготовчий та основний. Запропоновано систему вправ і завдань, яка співвідноситься з виділеними етапами і містить шість груп вправ і завдань. Сконструйовано лінгводидактичну модель в єдності цільового, методологічного, змістового, організаційно-процесуального, оцінювально-результативного компонентів. Проведено експеримент, у ході якого доведено ефективність запропонованої методики, та укладено методичні рекомендації для викладачів.
The dissertation is devoted to the problem of integrated formation of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective university teachers of English. The analysis of psychological and methodological prerequisites demonstrated the importance of developing divergent thinking and focusing on webquests with the use of presentations and role plays as an effective tool of this process. It has been found out that the integrated formation of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective university teachers of English should proceed on the ideas of communicative, socio-cognitive and integrated approaches. Within these approaches the following principles have been determined: communicative activity, authenticity, social context, reflection, implementation of interdisciplinary ties, dominant role of speaking, teaching with information and technology bias aimed at building professionally oriented speaking competence. The content of integrated formation of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective university teachers of English in unity of objective and procedural aspects has been clarified. The selection criteria of teaching materials (printed texts, phonograms and digital-video recording) have been grounded: authenticity, motivational value, relevance to the topics, novelty, variability, compliance with students’ level of English communicative competence, topicality, authoritative sources, potential for building information-communicative competence. On the basis of the defined selection criteria of information and communication technologies (general expediency, relative simplicity of application, accessibility, potential for the development of speaking skills, promising outlook) it has been concluded about suitability for the formation of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of the following services and programmes: YouTube, Google Hangouts, Google Classroom, Skype. The three stages of integrated formation of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective university teachers of English have been outlined: introductory (if necessary), aimed at teaching students to work with the service or programme which will be used at the preparatory and/or main stages; preparatory (implies two sub-stages - receptive-analytical and reproductive-synthetic), on which students mainly during individual work familiarize themselves with the material offered via a certain service, analyze, generalize and process it concerning the creation of signposts and development of the skills to produce argumentative utterance; the main stage aimed at developing monologue and dialogue skills. Along with the formation of speaking competence on the introductory and main stages a purposeful development of information-communicative competence takes place employing the latest information and communication technologies, encouragement of students to use the technologies in learning process and in simulated professional situations as well. The system of exercises and assignments, which corresponds to the outlined stages and has two subsystems (for the formation of professional oriented knowledge and skills, development of skills to analyze information, skills to reason utterances; for development of professionally oriented speaking skills) has been suggested. The linguo-didactic model of integrated formation of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective university teachers of English has been designed. The evaluation criteria of levels of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective university teachers of English and their quantitative indicators have been elaborated. The effectiveness of the developed methodological procedure has been verified experimentally.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13453
Располагается в коллекциях:Педагогічні науки

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Dis_Burak_M.pdf3,53 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.