Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13493
Title: Ресурсна складова інклюзивної компетентності педагогічного працівника загальноосвітнього закладу
Other Titles: Resource component of inclusive competence of the teacher in general education establishment
Authors: Удич, Зоряна Ігорівна
Bibliographic description (Ukraine): Удич З. І. Ресурсна складова інклюзивної компетентності педагогічного працівника загальноосвітнього закладу // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Херсон : ХДУ : Гельветика, 2019. Випуск LXXХVIІI. С. 137-143.
Issue Date: 2019
Publisher: ХДУ : Гельветика
Keywords: педагогічний працівник загальноосвітнього закладу
інклюзивна компетентність
ресурсна компетентність педагога
ресурси освітнього середовища
інклюзивне середовище загальноосвітнього закладу
ресурси школи з інклюзивною формою навчання
pedagogical worker of the educational establishment
inclusive competence
resource competence of a teacher
resources of an inclusive environment
inclusive environment of the general educational institution
resources of school with inclusive form of education
Abstract: У статті визначено зміст поняття «інклюзивна компетентність учителя», яке передбачає його психолого-педагогічну, корекційну і реабілітаційну готовність (світоглядно-теоретичну підготовку) та здатність (сформованість мотивації і наявність практичного досвіду) здійснювати організацію інклюзивного середовища у класі, де навчаються учні з особливими потребами, що передбачає здійснення відповідного навчально-виховного процесу, взаємодію з усіма суб’єктами цього процесу Також проаналізовано поняття «ресурси», яке застосовується в освітній сфері у різних інтерпретаціях. Авторка обґрунтувала функції, які здійснюють ресурси в інклюзивному освітньому середовищі. Серед них: превентивна, світоглядна, розвивальна, орієнтувальна, мотиваційна, іміджева, споживча, здоров’язберігальна, організаційна, комунікативна, рекреаційна, тімбілдінгова. Розроблено класифікацію ресурсів, необхідних для функціонування загальноосвітнього закладу з інклюзивною формою навчання, за функціональним підходом. До її складу увійшли чотири основні групи ресурсів: ціннісноформувальні, людські, електронні та фізичні. У межах кожної із пропонованих груп виділено також внутрішні та зовнішні ресурси для більшої конкретизації та деталізації. Перші – це ресурси, якими може володіти загальноосвітній заклад, а другі – ті, які визначають, впливають на шкільну політику та можуть надавати підтримку, створити необхідні умови, доповнити чи розширити освітні послуги, що пропонує заклад. Як результат досліджуваної теми, запропоновано до науково-практичного застосування також поняття «ресурсна компетентність педагога» із наступним тлумаченням: це його здатність виявляти, продукувати, залучати та застосовувати ресурси, необхідні для ефективного функціонування інклюзивного освітнього середовища. При цьому у статті визначено зміст пропонованих у тлумаченні дієслів: виявляти, продукувати, залучати, застосовувати.
This article is a result of the study regarding the problem of training future teachers in Ukraine to work in conditions of inclusion. The article clarifies the concept of «inclusive competence» as a psychological, pedagogical, correctional and rehabilitative readiness and ability to organize an inclusive environment in the classroom, where pupils with special needs study, which involves the implementation of an appropriate educational process, and interaction with all the subjects of this process. Also, for the first time, there was proposed the content of the concept of «resource competence of a teacher» – it is his ability to identify, produce, attract and use resources necessary for the effective functioning of an inclusive educational environment. Therewith, this article defines in details the content of proposed verb interpretations: to identify, to produce, to attract, to apply. The main pedagogical workers of the educational establishment with an inclusive form of education are: school administrators (director, his deputies), teachers, a psychologist, a social pedagogue, teacher assistants and school children assistants. The concept of «resources», which is used in the educational sphere in various interpretations, was also analyzed. It was found that differences in the interpretation of this concept were still complicated by the general understanding and proper application of different types of resources in science and practice. The analysis of the resources necessary for the implementation and functioning of a general education establishment with an inclusive form of education was performed in the study. Their classification is proposed on the basis of the functional approach: spiritual, human, electronic and technical, which are divided into two groups – internal and external resources. There is also grounded a number of functions that perform the resources of an inclusive educational environment. They include: preventive, worldview, developmental, orientational, motivational, image, consumer, healthcare, organizational, communicative, recreational, teambuilding components. The classification of resources has been developed, which are necessary for the functioning of a comprehensive educational institution with an inclusive form of education, based on a functional approach. Further research problems are the development of a model for the formation of inclusive competencies in future teachers, in particular, the resource one; definition of a system of criteria and indicators, levels of readiness to carry out pedagogical activities in a general educational establishment with an inclusive form of education.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13493
ISSN: 2413-1865
2663-2772
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Udych_5.pdf13,54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.