Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13625
Назва: Потенціал арт-терапії у процесі формування позитивного інклюзивного освітнього середовища дошкільних навчальних закладів
Інші назви: Потенциал арт-терапии в процессе формирова- ния позитивной инклюзивной среды дошкольных учебных заведений
The Art Therapy’s Potential in the Process of Forming a Positive Inclusive Educational Environment for Preschool Educational Institutions
Автори: Сорока, Ольга Вікторівна
Калаур, Світлана Миколаївна
Бібліографічний опис: Сорока О. В., Калаур С. М. Потенціал арт-терапії у процесі формування позитивного інклюзивного освітнього середовища дошкільних навчальних закладів // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : збірник наукових праць. Запоріжжя : КПУ, 2018. Вип. № 58–59 (111–112). С. 207–216.
Дата публікації: 2018
Видавництво: КПУ
Ключові слова: позитивне інклюзивне освітнє середовище
арт-терапія
інклюзія
діти з особливими потребами
дошкільні навчальні заклади
положительная инклюзивная образовательная среда
арт-терапия
инклюзия
дети с особыми потребностями
дошкольные учебные заведения
positive inclusive educational environment
art therapy
inclusiveness
children with special needs
pre-school educational institutions
Короткий огляд (реферат): У статті охарактеризовано потенціал арт-терапії в процесі формування позитивного інклюзивного освітнього середовища в дошкільному навчальному закладі для дітей, які мають особливі потреби. Висвітлено загальні методологічні аспекти професійної діяльності соціального педагога в дошкільній установі. Основну увагу зосереджено на характеристиці соціально-педагогічної роботи з дітьми цієї категорії на основі використання арт-терапії. Розкрито найперспективніші арт-терапевтичні техніки, які доцільно використовувати соціальному педагогу та вихователям у роботі з дошкільнятами, які мають особливі потреби.
В статье охарактеризован потенциал арт-терапии в процессе формирования положительной инклюзивной образовательной среды в дошкольном учебном заведении для детей, имеющих особые потребности. Освещены общие методологические аспекты профессиональной деятельности социального педагога в дошкольном учреждении. Основное внимание сосредоточено на характеристике социально-педагогической работы с детьми этой категории на основе использования арт-терапии. Представлены перспективные арт-терапевтические техники, которые целесообразно использовать социальному педагогу в работе с дошкольниками, имеющими особые потребности.
The article describes the art therapy’s potential in the process of forming a positive inclusive educational environment in a preschool educational institution for children with special needs. There are presented different scientific approaches to the interpretation of the term «positive inclusive educational environment». That is understood as a system, a complex of conditions, multicultural education, which enables to form a value-added attitude to the education, nurture and personal development of children with special needs. We understand a positive inclusive environment as the space of an educational institution that provides comfortable conditions for children with special needs requiring correction and rehabilitation of psycho-physical development. There are highlighted the general methodological aspects of the professional activity of a social teacher at a preschool institution, aimed at development and education, and strengthening the health of children with special needs. Also there are highlighted the study of the dynamics of the state of their psychophysical development. The main focus is on the characterization of social and pedagogical work with children of this category on the basis of the use of art therapy. The are therapy is one of the most modern approaches to the correction and rehabilitation of children with special needs. It is a method of psychological work using the possibilities of fine arts to achieve positive changes in intellectual, emotional and personal development of the child. There are presented the most promising art-therapeutic techniques. It is expedient to use social pedagogue in work with preschool children with special needs. It is about «free», «communicative» or «group», «joint» drawing with non-traditional materials. The arttherapeutic classes with such children should be conducted in a specific structure (entrance, main and final parts), taking into account their condition, capabilities, abilities and needs.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13625
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kalaur_Zb10(2018).pdf254,81 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.