Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13696
Title: | Патріотичне виховання молоді як соціально-педагогічний процес |
Other Titles: | PATRIOTIC EDUCATION OF YOUTH AS A SOCIO-PEDAGOGICAL PROCESS |
Authors: | Кульчицький, Віталій Петришин, Людмила Йосипівна |
Bibliographic description (Ukraine): | Кульчицький В., Петришин Л. Патріотичне виховання молоді як соціально-педагогічний процес // Social work and education. Ternopil, 2019. Vol. 6, No.1. P. 87–94. |
Issue Date: | 2019 |
Keywords: | патріотичне виховання соціально-педагогічний процес особистість молодь соціалізація patriotic education socio-pedagogical process personality youth socialization |
Abstract: | Статтю присвячено дослідженню особливостей патріотичного виховання молоді як соціально-педагогічного процесу. Висвітлюється особлива роль соціально-педагогічних основ патріотичного виховання в становленні особи як громадянина. Зосереджена увага на патріотичному вихованні молоді, як на організованому, планомірному та цілеспрямованому процесі засвоєння особистістю національних цінностей і норм культури, спрямованому на формування у неї громадянської самосвідомості.
Розкрито суть соціально-педагогічного процесу, головною метою якого є раціональна організація навчально-виховної роботи, спрямованої на всебічний розвиток дитини в умовах конкретного соціуму. У силу того, що соціально-педагогічний процес здійснюється з метою вирішення проблем соціалізації, в його змісті відбивається специфіка цього явища. Соціалізація може носити безпосередній (менш осмислений, більш некерований) і опосередкований (осмислений, більш керований) характер. З’ясовано, що соціально-педагогічна складова патріотичного виховання молоді допомагає досягати двох цілей: успішності соціалізації підростаючих поколінь як громадян-патріотів і саморозвитку людини як суб’єкта діяльності і як особистості. The article is devoted to the study of peculiarities of patriotic education of youth as a social-pedagogical process. The special role of socio-pedagogical foundations of patriotic education in the formation of a person as a citizen is highlighted. The focus is on patriotic education of young people, as in the organized, planned and purposeful process of assimilating the personality of national values and norms of culture aimed at the formation of her civic consciousness. The essence of the socio-pedagogical process, the main purpose of which is the rational organization of educational work aimed at the comprehensive development of the child in the context of a specific society, is revealed. Due to the fact that the socio-pedagogical process is carried out in order to solve the problems of socialization, in its content reflects the specificity of this phenomenon. Socialization can be directly (less meaningful, more uncontrollable) and indirect (meaningful, more manageable) character. It has been found out that the social and pedagogical component of patriotic education of young people helps achieve two goals: the success of socialization of younger generations as patriots and self-development as a subject of activity and as an individual. |
Description: | DOI : 10.25128/2520-6230.19.1.9 |
URI: | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13696 |
Appears in Collections: | Social Work and Education Vol. 6 No. 1 (2019) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
реtrysun_2.pdf | 412,07 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.