Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13882
Title: Психолого-педагогічні умови підготовки майбутніх вчителів географії до професійної діяльності
Other Titles: Психолого-педагогические условия подготовки будущих учителей географии к профессиональной деятельности
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF PROFESSIONAL ACTIVITY PREPARATION FOR FUTURE TEACHERS OF GEOGRAPHY
Authors: Шоробура, Інна
Чубрей, Олександр
Bibliographic description (Ukraine): Шоробура І., Чубрей О. Психолого-педагогічні умови підготовки майбутніх вчителів географії до професійної діяльності // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. № 2. С. 87-94.
Issue Date: 2019
Publisher: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Keywords: психолого-педагогічні умови
майбутні вчителі географії
компетентнісний підхід
професійна складова
змішане навчання
вміння
навички
психолого-педагогические условия
будущие учителя географии
компетентностный подход
профессиональная составляющая
смешанное обучение
умения
навыки
psychological and pedagogical conditions
future teachers of geography
competence approach
professional component
blended learning
soft skills
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: Визначено та обґрунтовано психолого-педагогічні умови підготовки майбутніх вчителів географії до професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу. До них віднесено: формування в майбутніх вчителів географії системи ціннісних орієнтацій; оновлення змісту професійної підготовки майбутніх вчителів географії; використання змішаного навчання у процесі підготовки майбутніх вчителів географії; формування й розвиток алгоритмічного мислення. Завдяки формуванню системи ціннісних орієнтацій, спрямованих на ефективну професійну діяльність й саморозвиток, майбутні вчителі географії будуть більш активно навчатися, здобувати знання, формувати вміння і навички, які важливі для подальшої професійної діяльності. Реалізація другої психолого-педагогічної умови сприятиме формуванню належної теоретичної і практичної бази підготовки майбутніх вчителів географії до професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу. Реалізація третьої психолого-педагогічної умови сприятиме підвищенню ефективності підготовки майбутніх вчителів географії за рахунок забезпечення доступності, гнучкості та врахування індивідуальних освітніх потреб і можливостей кожного студента. Крім цього, використання змішаного навчання сприятиме підвищенню мотивації, самостійності, активності та активізації самоаналізу, а також забезпечить формування в них тих компетентностей, які необхідні для ефективної професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу. Реалізація четвертої психолого-педагогічної умови забезпечить ефективне формування підготовленості майбутніх вчителів географії до професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу за визначеними складовими, зокрема: самоорганізаційною, самоосвітньою, організаційною та технологічною.
Определены и обоснованы психолого-педагогические условия подготовки будущих учителей географии к профессиональной деятельности на основе компетентностного подхода. К ним отнесены: формирование у будущих учителей географии системы ценностных ориентаций; обновление содержания профессиональной подготовки будущих учителей географии; использование смешанного обучения в процессе подготовки будущих учителей географии; формирование и развитие алгоритмического мышления. Благодаря формированию системы ценностных ориентаций, направленных на профессиональную деятельность и саморазвитие, будущие учителя географии будут более активно учиться, приобретать знания, формировать умения и навыки, которые важны для дальнейшей профессиональной деятельности. Реализация второй психолого-педагогического условия способствовать формированию надлежащей теоретической и практической базы подготовки будущих учителей географии к профессиональной деятельности на основе компетентностного подхода. Реализация третьей психолого-педагогического условия способствовать повышению эффективности подготовки будущих учителей географии за счет обеспечения доступности, гибкости и учета индивидуальных образовательных потребностей и возможностей каждого студента. Кроме этого, использование смешанного обучения будет способствовать повышению мотивации, самостоятельности, активности и активизации самоанализа, а также обеспечит формирование у них тех компетенций, которые необходимы для эффективной профессиональной деятельности на основе компетентностного подхода. Реализация четвертой психолого-педагогического условия обеспечит эффективное формирование подготовленности будущих учителей географии к профессиональной деятельности на основе компетентностного подхода по определенным составляющими, в частности: сознательная, самообразовательную, организационной и технологической.
The article defines psychological and pedagogical conditions of preparation of future teachers of geography for professional activity on the basis of competence approach. These features are: the formation of a system of value orientations aimed at effective professional activity and self-development in future teachers of geography; updating the content of vocational training for future teachers of geography in accordance with the requirements of the information society and education reform; the use of blended learning in the preparation of future teachers of geography; formation and development of algorithmic thinking of future teachers of geography. Values orientations determine the vector of activity of the future teacher of geography and determine the efforts that the teacher can make to its implementation. An important role in this structure is given to the motives, aspirations and values of the future teacher of geography. Due to the formation of a system of value orientations aimed at effective professional activity and self-development for future teachers of geography, future teachers of geography will be more active in learning, acquiring knowledge, forming skills that are important for further professional activity. The implementation of the second psychological and pedagogical condition will help to form an independent theoretical and practical base for the preparation of future teachers of geography for professional activity on the basis of a compensatory approach. The implementation of the third psychological and pedagogical condition will increase the efficiency of training of future teachers of geography by providing accessibility, flexibility and taking into account the individual educational needs and capabilities of each student. In addition, the use of blended learning will enhance the motivation, independence and intensification of future teachers of geography, as well as provide them with the skills necessary for effective professional activity. The main tool that can be used to deliver blended learning to future teachers of geography is a content management system that provides an online (distance) component of learning. Information technologies may also be useful for creating visual aids (presentations, diagrams, maps, etc.), teaching materials for students (instructions, manuals, guidelines, etc.), as well as electronic diagnostic tools (electronic testing and on-line systems, online testing. The implementation of the fourth psychological and pedagogical condition will provide an effective process of formation of future geography teachers' readiness for professional activity on the basis of a competent approach on certain roadmaps.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13882
ISSN: 2311-6382
Appears in Collections:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2019, № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shorobura_Chubrei.pdf194,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.