Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13888
Назва: Діджиталізація аграрної освіти і аналіз впровадження результатів міжнародних освітніх проєктів
Інші назви: Диджитализация аграрного образования и анализ внедрения результатов международных образовательных проектов
DIGITIZATION OF AGRICULTURAL EDUCATION AND ANALYSIS OF IMPLEMENTATION OF INTERNATIONAL EDUCATIONAL PROJECTS RESULTS
Автори: Євстрат’єв, Сергій
Бібліографічний опис: Євстрат’єв С. Діджиталізація аграрної освіти і аналіз впровадження результатів міжнародних освітніх проєктів // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. № 2. С. 133-142.
Дата публікації: 2019
Видавництво: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології
електронна платформа знань
рівень освітніх послуг
міжнародні освітні проєкти
підвищення кваліфікації
репозитарій
інформаційний ресурс
пошук інформації
информационно-коммуникационные технологии
электронная платформа знаний
уровень образовательных услуг
международные образовательные проекты
повышение квалификации
репозитарий
информационный ресурс
поиск информации
information and communication technologies
electronic platform of knowledge
level of educational services
international educational projects
advanced training
repository
, information resource
search for information
Серія/номер: Педагогіка;
Короткий огляд (реферат): Розглянуто процес діджиталізації сучасної аграрної освіти під впливом процесу глобальної комп’ютеризаціїї і вимог сучасного інформаційного суспільства. Наведено приклади сучасних комп’ютерних VR-технологій, які вже сьогодні використовують в агровиробництві. Наведено схему реалізації міжнародного досвіду в українських закладах вищої освіти (ЗВО) завдяки участі у міжнародних освітніх проєктах. Представлено опис міжнародних проєктів, що їх виконують ЗВО аграрного профілю, перераховано партнерів. Наведено елементи Е-навчання, які впроваджують в освітній процес за результатами роботи проєктів, зокрема заходи, спрямовані на підвищення якості освітніх послуг і кваліфікації викладачів: серії тренінгів, пов’язаних зі сучасними методиками викладання в аграрній освіті, практичні семінари для викладачів і студентів, навчальні поїздки за кордон для ознайомлення з системою аграрної освіти і базами практичного навчання. Представлено структурну модель функціонування електронної платформи знань з органічного виробницва, описано складові платформи для забезпечення освітньої діяльності в галузі органічного виробництва в Україні. Описано функціонал модулів платформи, взаємодію між ними, а також інструментарій для забезпечення підвищення кваліфікації викладацького складу аграрних ЗВО, формування цифрових компетенцій шляхом запровадження освітньої дисципліни «Діджиталізація у сільському господарстві», створення сучасних електронних навчальних матеріалів, електронних курсів.
Рассмотрен процесс диджитализации современного аграрного образования под влиянием процесса глобальной компьютеризации и требований современного информационного общества. Приведены примеры современных компьютерных VR-технологий, которые уже сегодня используют в агропроизводстве. Приведена схема реализации международного опыта в украинских вузах благодаря участию в международных образовательных проектах. Представлено описание международных проектов, которые выполняют вузы аграрного профиля, перечислены партнеры. Приведены элементы Е-обучения, которые внедряют в образовательный процесс по результатам работы проектов, в том числе меры, направленные на повышение качества образовательных услуг и квалификации преподавательского состава: серии тренингов, связанные с современными методиками преподавания в аграрном образовании, практические семинары для преподавателей и студентов, учебные поездки за границу для ознакомления с системой аграрного образования и базами практического обучения. Представлена структурная модель функционирования электронной платформы знаний по органическому производству, описаны елементы платформы для обеспечения образовательной деятельности в области органического производства в Украине. Описан функционал модулей платформы, взаимодействие между ними, а также инструментарий для обеспечения повышения квалификации преподавательского состава аграрных высших учебных заведений, формирование цифровых компетенций путем введения образовательной дисциплины «Диджитализация в сельском хозяйстве», создание современных электронных учебных материалов, электронных курсов.
The international community is actively involved in the problems of creating and using modern e-devices in agricultural education. A specialist has to use modern information technology in his or her practical activity to realize the benefits of technology in any system, It should be noted that digital competence of teachers is an essential prerequisite for effective implementation of modern information technologies into the educational process. The work of international educational projects in agrarian area is focused on improving the methods and content of practical training, teaching and advanced training of already trained specialists. Teachers of agricultural universities and colleges, who study aspects in the fields of agriculture and teach agrarian disciplines are the target groups of the projects. The active participation of educational institutions in the work of the projects contributes to the implementation of modern information and communication technologies, the creation of quality e-resources on its base and the support of training of agricultural specialties. At seminars, trainings organized by projects teachers gain some experience in creating and implementing training materials, also they are involved in the development of quality educational material and the filling of electronic resources. The article discusses the process of digitization of modern agrarian education under the influence of the process of global computerization and the requirements of the modern information society. Here are some examples of modern VR technology that is already being used in agro-industry. The scheme of realization of the international experience in Ukrainian educational institutions through participation in international educational projects is presented. There is a description of international projects implemented by agrarian higher education institutions, partners, and e-learning elements that are implemented in the educational process based on project results, including measures aimed at improving the quality of educational services and teacher qualifications, such as trainings related to modern methods of teaching in agrarian education, practical seminars for teachers and students, study visits abroad to get acquainted with the agrarian education system, practical training bases. The structural model of functioning of the e-platform of knowledge on organic production is presented, the constituents of the platforms for providing educational activity in the field of organic production in Ukraine are described. Functionality of platform modules, interaction between them is described. The toolkit for providing advanced training of the teaching staff of agrarian institutions of higher education, formation of digital competences by introduction of the educational discipline "Dititalization in agriculture", creation of modern electronic educational materials, e-courses are described.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13888
ISSN: 2311-6382
Розташовується у зібраннях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2019, № 2

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Yevstratyev.pdf879,47 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.