Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13911
Title: Стратегії формування пристосувальних реакцій в організмі студентів із різним характером навчального навантаження
Other Titles: Strategies forming of adaptive reactions in the students’ organisms with different character of educational load
Authors: Гулька, Ольга Василівна
Bibliographic description (Ukraine): Гулька О. В. Стратегії формування пристосувальних реакцій в організмі студентів із різним характером навчального навантаження // Science and Education a New Dimension. Natural and Technical Science. Budapest, 2019. Feb. VII (23), Issue: 193. P. 20-24
Issue Date: 2019
Keywords: закономірності
пристосувальні реакції
серцевий ритм
центральна гемодинаміка
психофізіологічні функції
студенти
regularities
adaptive reactions
cardiac rhythm
central hemodynamics
psychophysiological functions
students
Abstract: У статті представлені узагальнені результати дослідження психофізіологічних функцій (уваги, пам’яті, мислення), центральної гемодинаміки та варіабельності серцевого ритму студентів різних спеціальностей. Встановлено, що відмінні за змістом та обсягом навчальні завантаження зумовлюють розвиток адаптивних змін в організмі, які базуються на таких закономірностях як: здатність, швидкість та гетерохроність формування пристосувальних реакцій. Запропоновано за оцінкою вихідного рівня та динамікою психофізіологічних та фізіологічних показників виділяти характер, тип та механізм формування пристосувальних реакцій.
The article presents the generalized results of the study of psychophysiological functions (attention, memory, cognition), central hemodynamics and variability heart rate of students of different specialties. It has been established that the different content and capacity of educational load predetermine the development of adaptive changes in the organism, which are based on laws: ability, speed and heterochronic of adaptive reactions. It is suggested to select the character, type and mechanism of the formation of adaptive reactions by the estimation of the initial level and the dynamics of psychophysiological and physiological indicators.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13911
ISSN: 2308-5258
2308-1996
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hulka_Strategies_forming.pdf1,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.