Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/14139
Назва: Особливості розвитку туризму в Тернопільській області
Інші назви: Особенности развития туризма в Тернопольской области
FEATURES OF DEVELOPMENT OF TOURISM OF TERNOPIL REGION
Автори: Мариняк, Ярослав Омелянович
Бібліографічний опис: Мариняк Я. Особливості розвитку туризму в Тернопільській області // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. № 1 (Вип. 46). С. 138-147.
Дата публікації: 2019
Видавництво: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: статистика туризму
основні статистичні джерела в туризмі
суб’єкти туристичної діяльності
показники розвитку туризму
Україна
Тернопільська область
статистика туризма
основные статистические источники в туризме
субъекты туристической деятельности
показатели развития туризма
Украина
Тернопольская область
tourism statistics
main statistical sources in tourism
subjects of tourism activity
indicators of tourism development
Ukraine
Ternopil region
Серія/номер: Географія;
Короткий огляд (реферат): У статті висвітлено основні складові розвитку туристичної індустрії регіону. Розглянуто основні питання пов’язані з формуванням статистичної бази досліджень. Характерною рисою якої є відображання об’єктивної реальності стану статистики туризму в Україні. Розглянуто поняття «відвідувач», «турист», «одноденний відвідувач» та засоби обчислення їх кількості. З’ясовано, що розрахунок доходів від туризму є дуже складним, оскільки туризм у реальному секторі економіки, залучає багато супутніх сфер. У Тернопільській області є всі наявні об’єктивні та суб’єктивні чинники для подальшого розгортання туристичної сфери. Проаналізовано діяльність суб’єктів, що забезпечують туристичну діяльність від початку 1991 р. і по 2017 р. Автором вперше виділено у процесі формування туристичних підприємств шість періодів (етапів) їх формування. Для кожного етапу подано розгорну характеристику впливу на них чинників. Встановлено місце туристичного сектору Тернопільської області в Україні за кількістю суб’єктів туристичної діяльності, що надавали послуги. Розглянуто основні показники фінансово-економічні діяльності туристичної сфери Тернопільської області.
В статье отражены основные составляющие развития туристической индустрии региона. Рассмотрены основные вопросы, связанные с формированием статистической базы исследований, характерной чертой которой является дисплеи объективной реальности состояния статистики туризма в Украине. Рассмотрены понятие «посетитель», «турист», «однодневный посетитель» и средства вычисления их количества. Установлено, что расчет доходов от туризма является очень сложным, поскольку туризм в реальном секторе экономики, привлекает много сопутствующих сфер. В Тернопольской области есть все имеющиеся объективные и субъективные факторы для дальнейшего развития туристической сферы. Проанализирована деятельность субъектов, обеспечивающих туристическую деятельность от начала 1991г. И по 2017 Автором впервые выделено в процессе формирования туристических предприятий шесть периодов (этапов) их формирования. Для каждого этапа подано открытую характеристику воздействия на них этих факторов. Установлено место туристического сектора Тернопольской области в Украине по количеству субъектов туристической деятельности, предоставляющих услуги. Рассмотрены основные показатели финансово-экономические деятельности туристической сферы Тернопольской области.
The article covers the main components of the development of the tourism industry in the region. The main issues related to the formation of the statistical base of the research are considered. A characteristic feature of this is the reflection of the objective reality of the state of tourism statistics in Ukraine. The concept of "visitor", "tourist", "one day visitor" and means of calculating their number are considered. It is found that the calculation of income from tourism is very difficult, since tourism in the real sector of the economy, involves many related spheres. In Ternopil region there are all available objective and subjective factors for the further development of the tourism industry. The activity of subjects providing tourism activity from the beginning of 1991 and till 2017 is analyzed. The author for the first time allocated six stages (stages) of their formation during the formation of tourist enterprises. For each stage, an expanded description of the factors influencing them is given. The place of the tourist sector of Ternopil region in Ukraine according to the number of tourists providing services was established. The main indicators of financial and economic activity of the tourist sphere of Ternopil region are considered. In the structure of expenditures of tourists involved in the production of tourist services in the Ternopil region in 2017 (legal entities-tour operators), the cost of accommodation and accommodation prevails: in hotels and similar means of placement 216.6 thousand UAH, or 38.3%, on the second on food 202.4 thousand UAH. and 35.9%, in the third on transport service 123.7 thousand UAH. and 21.9% respectively. During 2017 4812 vouchers worth 76145.8 thousand UAH were sold. (in 2016 - 3933 trips worth 52494,2 thousand UAH). The services of tourist enterprises in 2017 reduced 9,6 thousand people (in 2016 - 7,5 thousand people). The number of citizens of the oblast who traveled abroad, as compared with 2016, increased by 34.4% and amounted to 7.5 thousand people, the bulk of them (99.5%) went on vacation. Among citizens of the oblast who traveled abroad, 1108 people (14.7%) were 0-17 years old. The inhabitants of our region have visited fifty countries of the world. The most popular destinations for the population were Turkey (2731), Egypt (2467), Bulgaria (392) people. Domestic tourism covered 2,0 thousand people, or 21,3% of the total number of tourists (in 2016 - 1,9 thousand people, or 25,7%). The number of children under the age of 0017 traveling within Ukraine amounted to 718 people (in 2016 - 720 people). Consequently, it follows from the analysis that tourism in the Ternopil region has all the potential to become an important source of funds for the region, expansion of the employment of local population, improvement of the level of service and improvement of infrastructure. However, a number of problems that hinder the development of tourism in the region remain unsolved.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/14139
ISSN: 2311-3383
Розташовується у зібраннях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. 2019. № 1 (46)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
MARYNYAK.pdf358,94 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.