Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15059
Title: Мистецтвознавча наука в Україні періоду незалежності (1991–2010 років): аналіз дисертаційних праць (візуальні мистецтва)
Other Titles: Искусствоведческая наука в Украине периода независимости (1991–2010 годов): анализ диссертационных работ (визуальные искусства)
ART SCIENCE IN UKRAINE DURING THE PERIOD OF INDEPENDENCE (1991–2010): ANALYSIS OF DISSERTATION WORKS (VISUAL ARTS)
Authors: Матоліч, Ірина
Bibliographic description (Ukraine): Матоліч І. Мистецтвознавча наука в Україні періоду незалежності (1991–2010 років): аналіз дисертаційних праць (візуальні мистецтва) // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. Вип. 2(41). С. 112–120.
Issue Date: 2019
Publisher: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Keywords: мистецтвознавство
наукове дослідження
автореферат
теорія та історія культури
образотворче мистецтво
декоративно-прикладне мистецтво
бібліометричний аналіз
искусствоведение
научное исследование
автореферат
теория и история культуры
изобразительное искусство
декоративно-прикладное искусство
библиометрический анализ
art studies
scientific research
abstract
theory and history of culture
fine art
decorative and applied art
bibliometric analysis
Series/Report no.: Мистецтвознавство;
Abstract: У статті проведено бібліометричний та бібліографічний аналіз наукових робіт за напрямом “мистецтвознавство”, захищених в Україні й поза її межами, насамперед тих, що безпосередньо стосуються української культури. Досліджено й проаналізовано дисертації на здобуття наукового ступеня доктора і кандидата наук за мистецтвознавчими спеціальностями (візуальні мистецтва). Наведено статистичні результати стосовно динаміки, розподілу досліджень за спеціальностями та об’єктами досліджень.
В статье проведен библиометрический и библиографический анализ научных работ по направлению “искусствоведение”, защищенных в Украине и за ее пределами, прежде всего тех, которые непосредственно касаются украинской культуры. Исследовано и проанализировано диссертации на соискание ученой степени доктора и кандидата наук по искусствоведческим специальностям (визуальные искусства), защищены в течение 1991–2010 гг. Приведены статистические результаты относительно динамики, распределения исследований по специальностям и объектами исследований.
The thesis work is one of the results of scientific activities. The topics of thesis works demonstrate the current problems in the scientific and practical activities of Ukrainian art experts the most vividly. In the course of the research, the bibliometric and bibliographic analyses of scientific works in the field of “art history”, defended in Ukraine and abroad, first of all those, that directly relate to the Ukrainian culture, were performed. To determine the trends of art history search and problematic issues of scientific studies, theses for the scholastic degree of doctor and candidate of sciences in the art studies specialties (visual arts), 17.00.05, 17.00.06 and 17.00.01, 26.00.01, which were defended within 1991–2010, were analysed. The statistical results regarding the dynamics, distribution of researches according to the specialties and objects of research are given. This allows identifying groups of the problematic and promising trends of scientific inquiries and the level of their solution. After analysing the distribution of thesis works in the specialties, certain disproportions were detected. The greatest number of works is defended in the specialty “Fine Arts”, in the second place is “Decorative and Applied Arts”, in the last place is “Theory and History of Culture”. Of all the specialties, the doctoral theses were defended much less – in 5 times (specialty “Theory and History of Culture”) and in 9 times (specialty “Fine Arts”) than the candidates’ theses. The largest scientific centres, where art experts of Ukraine gather, are Lviv which accounts for 48.70% of all defended theses, most of which are in the specialty 17.00.06 – “Decorative and Applied Arts”, as well as Kyiv (29.32%), Kharkiv (15.18%), Ivano-Frankivsk (4.19%) and Simferopol (0.52%). The greatest number of defences in Ukraine from 1991 to 2010 took place in Lviv – 93 theses, whereas in Kyiv – 56 (all three specialties), Kharkiv – 29, Ivano-Frankivsk – 8, Simferopol – 1 thesis. Thus, the structural-dynamic classification of the thesis works, which were defended in Ukraine within 1991–2010 for the scholastic degrees of candidate and doctor of the art history (visual arts), showed a certain fragmentary nature in this area. The bibliometric analysis of scientific studies in the art history specialties gives grounds to assert that the indicated problem is widely represented and was considered by scientists according to the overwhelming majority of the specialty 17.00.05 “Fine Arts”. The consideration of geography of scientific publications of the period of 199–2010 for the defence of art history theses (visual arts) provides an opportunity to highlight the biggest centres of Ukraine. These are Lviv, Kyiv, Kharkiv and Ivano-Frankivsk. So, the analysis of dynamics of the researches conducted in Ukraine points to the periodic increase in the number of defended theses. However, there are many gaps in the topics of scientific works. Mostly, these are theses in the contemporary art and somewhat less than the “new” period and extremely few of the periods of the Middle Ages and the old time (from one to three works). In particular, it was revealed that in the Ukrainian art history of the period under study there were no thesis works where the sculpture would be studied. Also, the artistic processing of bone and horn still remains unresearched.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15059
ISSN: 2411-3271
Appears in Collections:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2019. № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Matolich.pdf170,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.