Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15397
Title: Использование коммуникативных и лингводидактических стратегий при обучении языкам
Authors: Дидук-Ступьяк, Галина
Bibliographic description (Ukraine): Дидук-Ступьяк Г. Использование коммуникативных и лингводидактических стратегий при обучении языкам // Studia Methodologica. Тернопіль ; Кєльце : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. Вип. 48. С. 23-31.
Issue Date: 2019
Publisher: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Keywords: learning strategies
macrotechnique
innovative technologies
different ap-proaches interaction
autochthonous text
cognitive psychology
навчальні стратегії
макротехнологій
інноваційні технології
інтеракція різновидових підходів
автохтонний текст
когнітивна психологія
strategie edukacyjne
makrotechnologia
innowacyjne technologie
interakcja różnych rodzajów podejść
tekst autochtoniczny
psychologia poznawcza
Abstract: The article deals with the theoretical basis of the strategic methods of Ukrainian learning in the process of the innovative technology realisation “Different approaches interaction”. The position of the strategy in linguodidactics and linguomethods paying attention to the investigations in the branch of cognitive psychology is found out. The aim of the strategy in the process of the linguistic material studying at the basic school is stated. The work of the linguodidactic system at the fifth form using the investigated strategies and technolo-gies “Different approaches interaction” is described. The approaches to the understanding of learning strategies in language acquisition are analyzed in the article. The author high-lights a range of features of the studied phenomenon, and gives a list оf factors that influ-ence the formation of effective learning strategies in the process of mastering a language communicative competence by the students.
У статті розглядаються методологічні аспекти комунікативно-лінгводидактичних стратегій вивчення української мови при використанні інноваційної макротехноло-гії «Інтеракція рзновидових підходів». Розкрито положення навчальної стратегії в лінгводидактиці на базі досліджень когнітивної психології, а також мета навчаль-ної стратегії в процесі вивчення мовного матеріалу в основній школі. В роботі за-пропонована лінгводидактична система, в якій використовуються аналізовані нав-чальні стратегії в процесі використання лінгвометодичної макротехнології «Інте-ракція різновиідових підходів до вивчення української мови».
Artykuł omawia aspekty metodologiczne strategii komunikacyjno-językowo-dydaktycznych do nauki języka ukraińskiego przy użyciu innowacyjnej makro-technologii „Interakcja różnych rodzajów podejść”. Ujawniono zapisy strategii edukacyjnej w zakresie lingwistyki opartej na badaniach psychologii poznawczej, a także cel strategii edukacyjnej w procesie studiowania materiałów językowych w szkole podstawowej. Proponowany jest system językowo-dydaktyczny, w którym analizowane strategie edukacyjne są wykorzystywane w procesie stosowania makro-technologii lingwistyczno-metodologicznej „Interakcja różnych podejść do nauki języka ukraińskiego”.
Description: DOI : 10.25128/2304-1222.19.48.03
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15397
ISSN: 2307-1222
Appears in Collections:Studia Methodologica. Вип. 48

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DYDUK-STUPYaK.pdf107,24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.