Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15753
Назва: Система підвищення кваліфікації викладачів аграрних закладів вищої освіти у Нідерландах: управління освітою
Інші назви: Система повышения квалификации преподавателей аграрных высших учебных заведений в Нидерландах: управление образованием
SYSTEM OF DEVELOPMENT OF TEACHERS` QUALIFICATION OF AGRICULTURAL INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION IN THE NETHERLANDS: MANAGEMENT OF EDUCATION
Автори: Журавська, Ніна
Бібліографічний опис: Журавська Н. Система підвищення кваліфікації викладачів аграрних закладів вищої освіти у Нідерландах: управління освітою // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. № 1. С. 20-26
Дата публікації: 2020
Видавництво: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключові слова: підвищення кваліфікації
вища аграрна школа
викладач
Нідерланди
повышение квалификации
высшая аграрная школа
преподаватель
Нидерланды
advanced training
higher agricultural school
teacher
Netherlands
Серія/номер: Педагогіка;
Короткий огляд (реферат): Проаналізовано систему підвищення кваліфікації викладачів аграрних дисциплін у закладах вищої освіти Нідерландів. Встановлено, що підвищення кваліфікації викладачів аграрних дисциплін у закладах вищої освіти цієї країни розвивається у напрямах підвищення фахових та педагогічних компетентностей. Акцентовано увагу на управлінні аграрною освітою: ви щою аграрною освітою Нідерландів, як і у Франції, опікується міністерство сільського господарства. Визначено компетентності викладачів аграрних дисциплін у закладах вищої освіти Нідерландів відповідно до європейських освітніх стандартів: володіння навиками письмової і усної комунікації; розуміння основ математики і природничих наук; володіння навиками роботи з інформаційних технологій; критичне мислення; потреба в безперервній освіті; уміння працювати в малих групах; творчість та ініціативність, само дисциплінованість, здатність до постійної роботи, що вимагає значних зусиль, і здатність отримувати задоволення від роботи в умовах здорової конкуренції; культура сприйнятливості, зокрема і на міжнародному рівні; орієнтованість на результат, здатність ухвалювати самостійні рішення. Показано, що професійні стандарти підготовки викладачів у Нідерландах визначаються на рівні аграрних закладів вищої освіти, міністерства сільського господарства, затверджуються міністерством освіти і науки та базуються на стандартах бакалавра чи магістра відповідної галузі, зокрема, Школа дипломованого фахівця соціальних і поведінкових наук університету Утрехт встановила на магістерські програми однорідний формат академічних вимог як для світових програм MSc.
Проанализирована система повышения квалификации преподавателей аграрных дисциплин в учреждениях высшего образования Нидерландов. Установлено, что повышение квалификации преподавателей аграрных дисциплин в учреждениях высшего образования этой страны развивается в направлениях повышения профессиональных и педагогических компетенций. Акцентировано внимание на управлении аграрным образованием: высшим аграрным образованием Нидерландов, как и во Франции, занимается министерство сельского хозяйства. Выделено компетентности преподавателей аграрных дисциплин в учреждениях высшего образования Нидерландов в соответствии с европейскими образовательными стандартами: владение навыками письменной и устной коммуникации; понимание основ математики и естественных наук; владение навыками работы в области информационных технологий; критическое мышление; потребность в непрерывном образовании; умение работать в малых группах; творчество и инициативность, само дисциплинированность, способность к постоянной работе, что требует значительных усилий, и способность получать удовольствие от работы в условиях здоровой конкуренции; культура восприимчивости, в том числе и на международном уровне; ориентированность на результат, способность принимать самостоятельные решения. Показано, что профессиональные стандарты подготовки преподавателей в Нидерландах определяются на уровне аграрных высших учебных заведений, министерства сельского хозяйства, утверждаются министерством образования и науки и базируются на стандартах бакалавра или магистра соответствующей отрасли, в частности, Школа дипломированного специалиста социальных и поведенческих наук университета Утрехт установвила на магистерские программы однородный формат академических требований как для мировых программ MSc.
The article deals with the system of development of teachers’ qualification of agricultural institutions of high edbcation in the Netherlans. The replenishment of teaching staff in the Netherlands is characterized by a significant rejuvenation of their staff as many university graduates having received the necessary pedagogical training moved to teaching in higher education in the late 90's of XX century and the beginning of the XXI century. The purpose of the article is learning the features of professional teachers` development of agricultural higher educational institutions in the Netherlands. The study is conducted using systematic and comparative approaches, using general scientific methods: analysis, synthesis, comparison, induction and deduction, as well as a descriptive method. The author highlights that the work of the Agrarian Center of the Wageningen Agrarian University (Netherlands) on the basis of a competency-based approach to the training of specialists is funded by the government, and further training for foreign specialists are paid. Emphasis is placed on the management of agricultural higher education institutions: Higher agricultural education in the Netherlands, as in France, is supervised by the Ministry of Agriculture. Professional Standards for the training of teachers of agricultural disciplines in the Netherlands are defined at the level of higher education institutions, the Ministry of Agriculture, approved by the Ministry of Education and Science and based on bachelor's or master's standards in the relevant field.Tthere is an opinion in European pedagogy that to create a system of professional development of teachers of higher education they need to have the development of: methodologies, theories and practices of harmonization of components of educational standards at different levels as a factor in improving education and personal development; methods of coordination of curricula in order to ensure continuity and unity of requirements for the content of educational programmes at different levels; comprehensive assessment of the quality of education, which ensures the continuity of requirements for the quality of professional pedagogical education at different stages; educational technologies that provide guaranteed quality of training in various areas at all stages; unified system of humanitarian training at different levels, etc. Thus, the system of professional development of teachers of agricultural disciplines in higher education institutions in the Netherlands can be characterized as two-component: professional-pedagogical and scientific-subject (research). Recent research has shown that coordinated systematic researches and activities in the field of teacher training and professional development are of paramount importance, in particular, cooperation between researchers at the international level and the exchange of research results. The author considers that professional development of teachers in agricultural institutions of higher education is the socio-cultural phenomenon, which is an autonomous whole, and an open pedagogical system.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15753
ISSN: 2311-6382
Розташовується у зібраннях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2020, № 1

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
3_ZHURAVSKA.pdf473,85 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.