Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15767
Название: Педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних працівників
Другие названия: Педагогические условия формирования компетентности сохранения здоровья будущих социальных работников
PEDAGOGICAL CONDITIONS OF THE HEALTHCARE COMPETENCE FORMATION OF FUTURE SOCIAL WORKERS
Авторы: Ворохаєв, Олександр
Библиографическое описание: Ворохаєв О. Педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних працівників // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. № 1. С. 98-105
Дата публикации: 2020
Издательство: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключевые слова: здоров’язбережувальна компетентність
педагогічні умови
майбутні соціальні працівники
студенти
заклади вищої освіти
компетентность сохранения здоровья
педагогические условия
будущие социальные работники
студенты
высшие учебные заведения
health competence
pedagogical conditions
future social workers
students
higher education institutions
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): Проаналізовано педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних працівників. Вказано, що це сукупність заходів, реалізація яких забезпечує сформованість здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі професійної підготовки. Визначено стан дослідження проблеми в сучасній науковій вітчизняній літературі. Обгрунтовано, що здоров’язбережувальна компетентність – це комплекс знань, умінь, ставлень та цінностей, які спрямовані на збереження й зміцнення здоров’я. Виокремлено наступні педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі професійної підготовки: підвищення мотивації майбутніх соціальних працівників до здоров’язбережувальної діяльності; створення здоров’язбережувального середовища, що спрямоване на виховання свідомого та дбайливого ставлення до власного здоров’я; урізноманітнення форм здоров’язбережувальної діяльності майбутніх соціальних працівників у позааудиторній роботі.
Проанализированы педагогические условия формирования компетентности по сохранению здоровья будущих социальных работников. Указано, что это совокупность мероприятий, реализация которых обеспечивает сформированность компетентности по сохранению здоровья будущих социальных работников в процессе профессиональной подготовки. Определено состояние исследования проблемы в современной научной украинской литературе. Обосновано, что компетентность по сохранению здоровья – это комплекс знаний, умений, отношений и ценностей, направленных на сохранение и укрепление здоровья. Определены следующие педагогические условия формирования компетентности сохранения здоровья будущих социальных работников в процессе профессиональной подготовки: повышение мотивации будущих социальных работников к деятельности по сохранению здоровья; создание среды для сохранения здоровья, направленное на воспитание сознательного и бережного отношения к собственному здоровью; разнообразие форм деятельности по сохранению здоровья будущих социальных работников в внеаудиторной работе.
The article analyzes the pedagogical conditions of competence forming to preserve the future social workers’ health. It is determined that this is a set of measures, the implementation of which ensures that the competence of preserving the health of future social workers in the process of vocational training is formed. Purpose of the article: To analyze the pedagogical conditions of competence forming of preserving the health of students of the specialty «Social work». Research methods: theoretical analysis and generalization of scientific literature data to substantiate the essence of the concept of «competence to maintain health»; testing, valeological monitoring, pedagogical experiment of pedagogical conditions of formation of competence of preservation of future social workers’ health. Scientific novelty: the process of forming the competence of preserving the health of students of the specialty «Social work» during mastering the disciplines in the conditions of magistracy is analyzed. The state of research of the problem in modern scientific domestic and foreign literature is determined. The article complemented the methodology and tools for further empirical research on some aspects of health competency formation. Health competence is a set of knowledge, skills, attitudes and values that aim to preserve and promote health. The following pedagogical conditions of preserving health competence formation of future social workers in the course of vocational training are substantiated: increase of future social workers’ motivation for activity which preserves health; creating a health preservation environment that fosters a conscious and caring attitude to one's own health; diversification of the forms of health activities of future social workers in out-of-class work. Important components of student health are also: intensifying the health of teachers and students; the use of technologies that will help to shape the competence of students' health; organization of constructive interaction between the subjects of the educational process, aimed at forming the competence for preserving the future specialists’ health; conducting pedagogical diagnostics of students' education regarding health competence; the use of reflection in the educational process of higher education institutions.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15767
ISSN: 2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2020, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
14_VOROKHAEV.pdf149,62 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.