Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16341
Название: Інформаційна модель ґрунту як базова одиниця інформаційного ґрунтознавства
Другие названия: Информационная модель почвы как базовая единица информационного почвоведения
SOIL INFORMATION MODEL AS A BASIC UNIT OF INFORMATION SOIL SCIENCE
Авторы: Ямелинець, Тарас
Библиографическое описание: Ямелинець Т. Інформаційна модель ґрунту як базова одиниця інформаційного ґрунтознавства // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. Тернопіль : Тайп, 2020. № 2 (49). С. 58–64.
Дата публикации: 2020
Издательство: Тайп
Ключевые слова: ґрунтова інформація
ґрунт-пам’ять
ґрунт-момент
інформаційне ґрунтознавство
почвенная информация
почва-память
почва-момент
информационное почвоведение
soil information
soil-memory
soil-moment
information soil science
Серия/номер: Географія;
Краткий осмотр (реферат): Встановлено, що в процесі свого виникнення і розвитку, ґрунт формує так звану внутрішню інформаційну модель, яка є цілісною багатоступінчастою організованою інформаційною системою і містить інформацію про всі стадії розвитку матерії - від космічної до соціальної. Висвітлено нерозривний взаємозв’язок ґрунтового покриву із умовами та історією формування фізико-географічного середовища. Встановлено, що ці зв’язки між ґрунтом і умовами ґрунтоутворення є закономірними, а ґрунт є інтегрованим відображенням такої взаємодії, або іншими словами "дзеркалом" ландшафту. Подано поділ ґрунтової інформації на три різні типи: абіотичну, біотичну і соціогенну.
Установлено, что в процессе своего возникновения и развития, почва формирует так называемую внутреннюю информационную модель, которая является целостной многоступенчатой организованной информационной системой и содержит информацию обо всех стадиях развития материи - от космической до социальной. Освещены неразрывную взаимосвязь почвенного покрова с условиями и историей формирования физико-географической среды, в частности исследовано, что почва находится в постоянном взаимодействии с литосферой, атмосферой, гидросферой и рельефом местности, организмами. Установлено, что эти связи между почвой и условиями почвообразования закономерны, а почва является интегрированным отражением такого взаимодействия, или другими словами "зеркалом" ландшафта. Подано разделение почвенной информации на три различных типа: абиотические, биотические и социогенных. К абиотической информации относят ту информацию, которая унаследована и сохранена от космической стадии истории атомов в природе, а биотический тип информации связан непосредственно с процессом почвообразования под влиянием живых организмов. Есть еще социогенных тип информации, который связан с хозяйственной деятельностью человека. Кроме вышеперечисленных в природе существует еще один самостоятельный класс информации о почве - идеальная информация. Речь идет о идеальное отражение материального, тоесть отделения информации от ее материального носителя. В таком случае информация приобретает идеальной формы и существует по своим определенным законам. Субстанциональную носителем четвертого класса информации является мозг человека, а также определенным образом его сознание.
It is established that in the process of its origin and development, the soil forms the so-called internal information model, which is a holistic multi-stage organized information system and contains information about all stages of development of soil matter - from space to social. The inseparable interrelation of the soil cover with the conditions and history of the formation of the physical-geographical environment is highlighted, in particular, it is investigated that the soil is in constant interaction with the lithosphere, atmosphere, hydrosphere and terrain, organisms etc. It is established that these connections between the soil and the conditions of soil formation are natural, and the soil is an integrated reflection of such interaction, or in other words a "mirror" of the landscape. The division of soil information into three different types is given: abiotic, biotic and sociogenic. Abiotic information includes information that is inherited and preserved from the cosmic stage of the history of atoms in nature, and the biotic type of information is directly related to the process of soil formation under the influence of alive organisms. There is also a sociogenic type of information that is related to human economic activity. In addition to the above, there is another independent class of information about the soil in nature - the ideal information. We are talking about the perfect reflection of the material, i.e. the separation of information from its material carrier. In this case, the information takes an ideal form and exists according to its own defined laws. The substantial carrier of the fourth class of information is the human brain, as well as in some way its consciousness. The type of imperial information can be divided into types: (1) popular empirical-agricultural. This type includes folk skills and knowledge of the soil, which arose as a result of the emergence and development of agriculture and are passed down from generation to generation; (2) experimental soil science. This is scientific knowledge about the soil, obtained as a result of field and laboratory research; (3) theoretical soil science. This is the highest type of information of this type, which synthesizes experimental data, creates a general theoretical basis and predictions of soil science, its relationships with other components of nature, biosphere and noosphere role. Such information is accumulated, stored, analyzed and in whole or in part reproduced again, i.e. its circulation takes place according to its own laws, regardless of its material carrier or a specific researcher. From generation to generation, the share of the ideal accumulates and grows, which, in our opinion, is due not so much to population growth, but primarily to increasing the level of education (secondary, secondary special, higher), the number of scientists and creative workers. The amount of this type of information is growing rapidly, leading to so-called information explosions. Only the last century has given about 70% of scientific knowledge and more than 90% of accumulated scientific and technical information. There are currently at least 2,000 different scientific disciplines, each of which is divided into separate scientific fields.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16341
ISSN: 2519-4577
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. 2020. № 2 (49)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Yamelynets.pdf197,6 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.