Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16436
Title: | Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи на засадах сталого розвитку |
Authors: | Чайковська, Ганна Богданівна |
Bibliographic description (Ukraine): | Чайковська Г. Б. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи на засадах сталого розвитку // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород, 2020. Вип. 1 (46). С. 138–142. |
Issue Date: | 2020 |
Keywords: | професійна підготовка; сталий розвиток; освіта для сталого розвитку; майбутні вчителі початкової школи; заклад вищої освіти, professional training; sustainability; education for sustainable development; future primary school teachers; institution of higher education |
Abstract: | У статті окреслено актуальні питання вдосконалення змісту професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи на засадах сталого розвитку. Мета цього дослідження полягає в окресленні шляхів імплементації ідей сталого розвитку в освітній процес закладів вищої освіти (ЗВО) загалом, у підготовці студентів спеціальності «Початкова освіта» зокрема. Основу наукової розвідки склали теоретичні методи: аналіз психолого-педагогічної, методичної та спеціальної літератури, інформаційних джерел із порушеного питання; узагальнення, зіставлення, осмислення відомостей про умови підготовки майбутніх учителів початкової школи на засадах сталого розвитку. У результаті проведеного дослідження встановлено організаційно-педагогічні умови професійної підготовки здобувачів вищої освіти на засадах сталого розвитку: єдність формальної, неформальної та інформальної освіти; міжпредметний характер освіти для сталого розвитку (ОСР), використання інтерактивних технологій та принципів емпауермент-педагогіки в підготовці майбутніх учителів початкової школи. The article outlines topical issues of improving the content of professional training of future primary school teachers on the basis of sustainable development. The purpose of this study is to outline ways to implement the ideas of sustainable development in the educational process of higher education institutions in general, in the training of students majoring in «Primary Education» in particular. The following theoretical methods provided the basis of scientific research: analysis of psychological and pedagogical, methodological and special literature, information sources on the issue; generalization, comparison, comprehension of information on the conditions of training future primary school teachers on the basis of sustainable development. As a result of research conducted the organizational and pedagogical conditions of professional training of applicants for higher education on the basis of sustainable development were established. We believe that the training of primary school professionals is effective if a system of real education practices for sustainable development is created, which combines formal, non-formal and informal education. It has been proved that the effective training of future primary school teachers on the basis of sustainable development within formal education should be interdisciplinary, as it is related to the global, comprehensiveness of sustainable development as a phenomenon. It was found that the condition for the organization of a successful educational environment of the university on the basis of sustainable development is the use of new pedagogical models, new pedagogical culture and thinking, new technologies and teaching methods. Among them is the pedagogy of empowerment (motivation and inspiration for action). An important condition for the training of modern applicants for higher education is the interactivity of the educational environment. It is established that education for sustainable development is an important area of training for higher pedagogical education, as the Concept of the New Ukrainian School declares the principles of sustainable development. The training of future primary school teachers in this area involves the acceptance of the values of sustainable development as personal qualities and determines the willingness of future primary education professionals to implement the ideas of sustainable development in the practice of modern primary school. |
URI: | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16436 |
Appears in Collections: | Статті |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chajkovska_46.pdf | 494,59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.