Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16438
Название: Моделі психолого-педагогічної допомоги дітям з розладами спектру аутизму
Авторы: Олексюк, Вікторія Романівна
Библиографическое описание: Олексюк В. Р. Моделі психолого-педагогічної допомоги дітям з розладами спектру аутизму // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Сер. Педагогіка та психологія. Мукачево, 2019. Вип. 2 (2). С. 97-100.
Дата публикации: 2019
Ключевые слова: розлади спектру аутизму
ранній дитячий аутизм
синдром Каннера
синдром Аспергера
оперантне научіння
імітація
комунікативна психотерапія
групова психотерапія
аутические расстройства
ранний детский аутизм
синдром Каннера
синдром Аспергера
оперантное научение
имитация
коммуникативная психотерапия
групповая психотерапия
autism spectrum disorders
early childhood autism
Kanner's syndrome
Asperger's syndrome
operant learning
imitation
communicative psychotherapy
group psychotherapy
Серия/номер: Педагогіка та психологія;
Краткий осмотр (реферат): У статті висвітлено психологічні концепції походження, класифікації розладів спектру аутизму у дітей, проаналізовані критерії психодіагностики при РСА, а також труднощі в емоційно-особистісній сфері, які перешкоджають їх ефективній адаптації та соціалізації. Автором розглядаються підходи до навчання, корекції та соціалізації дітей з порушеннями спектру аутизму, які розроблені і впроваджені у сучасній культурі. Сформульовано психолого-педагогічні умови організації фахівцями інтеграційно-інклюзивного процесу навчання дітей з аутизмом.
В статье рассмотрены психологические концепции происхождения, классификации аутических расстройств у детей, критерии психологической диагностики, а также трудности эмоционально-личностной сферы, которые усложняют эффективную адаптацию и социализацию. Также анализируются подходы к обучению, коррекции, социализации детей с аутизмом, которые разработаны и практикуются в современной культуре. Сформулированы психолого-педагогические условия организации интеграционно-инклюзивного процесса обучения таких детей.
According to the results of modern medical and psychological research, the number of children with disorders of the autism spectrum is increasing, so the problem of in-depth study and search for new forms and methods of psychological and pedagogical correction with them becomes very relevant. The article deals with the psychological concepts of origin, classification of this group of disorders, analyzes the criteria of psychodiagnosis in ASD, difficulties in the emotional and personal sphere that impede effective adaptation and socialization. Approaches to the education, correction and socialization of children with autism spectrum disorders, developed and implemented in contemporary culture, are also considered. The psychological and pedagogical conditions of the organization of the integration-inclusive process of teaching children with autism are formulated. It is noted that the criteria for diagnosis in a child with autism spectrum disorders, adopted by the World Health Organization, are qualitative disorders in the field of social interaction; qualitative violations of ability to communicate; stereotypical patterns of behavior and activities; limited interest in the environment. The leading form of work with children is psychological and pedagogical correction, which includes the identification and development of children’s individual abilities, the development of speech and communication skills, as well as systematic work with parents.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16438
ISSN: 2413-3329
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Oleksyk_autism_spectrum_disorders.pdf1,68 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.