Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16541
Название: INTERACTION BETWEEN HIGHER EDUCATION AND THE LABOUR MARKET:EXPERIENCE AND PROSPECTS
Другие названия: Взаємодіїя вищої освіти і ринку праці: досвід та перспективи
INTERAKCJA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I RYNKU PRACY: DOŚWIADCZENIE I PERSPEKTYWY
Авторы: Boyko, Mariya
Библиографическое описание: Boyko M. INTERACTION BETWEEN HIGHER EDUCATION AND THE LABOUR MARKET:EXPERIENCE AND PROSPECTS // Knowledge, Education, Law, Management. 2020. № 2 (30). P. 10–17.
Дата публикации: 2020
Ключевые слова: interaction
labour market
higher education
training
specialist
competition
взаємодія
ринок праці
вища освіта
підготовка
фахівець
конкуренція
Краткий осмотр (реферат): The article analyses the current trends of interaction between higher education and the labour market, identifies the mechanisms of its functioning in the field of education. The main directions of realization of the model of interaction of Ternopil National Pedagogical University and the labour market are revealed. They are assistance in employment of students and graduates of higher education institution, creation of appropriate conditions for functioning and effective development of youth entrepreneurship; promotion of temporary employment of students in their free time; establishment of social partnership with enterprises, institutions and organizations (employers), etc. It is proved that the most relevant indicator of the interaction between higher education institutions (HEIs) and the labour market is the employment of graduates. It depends on many factors, such as: the quality of training in higher education institutions; improvement of training programs that take into account the prospects of the industry; structure and programmes of training specialists of higher education in the region, the compliance of the programmes with the needs of the labour market; training students' personal qualities demanded by the labour market; adaptation of young professionals to working conditions, development of mentoring, social programs to support them in the workplace; creating conditions for self-realization of youth. The factors that influence the training of a competitive specialist and contribute to the intensification of the interaction of the labour market and higher education are identified. The experience of interaction of Ternopil National Pedagogical University with employers is shared. TNPU has developed a clear mechanism for receiving feedback from the labour market about its graduates. In particular, relations with domestic and international employers are constantly maintained, consultations are held in order to timely review educational programs, to ensure the quality of training in conditions of fierce competition in the labour market. It is proved that the development of new approaches to the effective interaction of higher education and the labour market in modern conditions is the key to successful functioning of the higher education system.
У статті проаналізовано cучасні тенденції взаємодії вищої освіти та ринку праці, визначено механізми її функціонування в освітній галузі. Розкрито основні напрями реалізації моделі взаємодії Тернопільського національного педагогічного університету і ринку праці: сприяння працевлаштуванню студентів та випускників закладу вищої освіти, створення відповідних умов функціонування та ефективного розвитку молодіжного підприємництва; сприяння тимчасовому працевлаштуванню студентів у вільний від навчання час; встановлення соціального партнерства з підприємствами, установами та організаціями (роботодавцями) тощо. Доведено, що найбільш актуальним показником взаємодії ЗВО і ринку праці є працевлаштування випускників, а розв’язання цієї проблеми залежить від багатьох чинників, таких як: якість підготовки фахівців у закладах вищої освіти; вдосконалення програм підготовки, що враховують перспективи розвитку галузі; структура та обсяг підготовки фахівців з вищою освітою в регіоні, їх відповідність потребам ринку праці; виховання у студентів затребуваних ринком праці особистісних якостей; адаптація молодих фахівців до умов праці, розвиток наставництва, соціальних програм їх підтримки на робочому місці; створення умов для самореалізації молоді. Виокремлено чинники, які впливають на підготовку конкурентноспроможного фахівця та сприяють активізації взаємодії ринку праці та вищої освіти. Наведено досвід взаємодії Тернопільського національного педагогічного університету з роботодавцями. В ТНПУ розроблено чіткий механізм отримання зворотного зв’язку від ринку праці про його випускників. Зокрема, постійно підтримуються відносини з внутрішніми і міжнародними роботодавцями, проводяться консультації з метою своєчасного перегляду освітніх програм, для забезпечення якості підготовки в умовах жорсткої конкуренції на ринку праці.
W artykule przeanalizowano współczesne tendencje współdziałania szkolnictwa wyższego i rynku pracy, określono mechanizmy funkcjonowania w oświatowej branży. Opisano główne kierunki realizacji modelu współdziałania Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego i rynku pracy: pomoc w zatrudnieniu studentów i absolwentów uniwersytetu, stworzenie odpowiednich warunków działania oraz efektywnego rozwoju młodzieżowej przedsiębiorczości; pomoc w tymczasowym zatrudnieniu studentów w czasie wolnym od zajęć; ustalenie socjalnego partnerstwa z przedsiębiorstwami, instytucjami, organizacjami ( pracodawcami) itp. Udowodniono,że najbardziej aktualnym wskaźnikiem współpracy między uczelnią a rynkiem pracy jest zatrudnienie absolwentów, więc rozwikłanie tego problemu zależy od wielu czynników, takich jak: jakość przygotowania fachowców na uczelniach wyższych; udoskonalenie programów przygotowania, które uwzględniają perspektywy rozwoju branży; struktura i zakres przygotowania specjalistów w regionie,posiadających wykształcenie wyższe, ich zgodność z potrzebami rynku pracy; kształtowanie indywidualnych cech studentów niezbędnych na rynku pracy; adaptacja młodych fachowców do warunków pracy, rozwój programów społecznych oraz wsparcie w miejscu pracy; stworzenie warunków do samorealizacji młodzieży. Szczególną uwagę zwrócono na kluczowe czynniki mające wpływ na przygotowanie fachowców posiadających zdolność konkurencyjną oraz popierają współdziałanie szkolnictwa wyższego a rynku pracy. Przytoczono doświadczenie współpracy między Tarnopolskim Narodowym Uniwersytetem Pedagogicznym a pracodawcami. W TNPU opracowano skuteczny mechanizm otrzymania informacji zwrotnej udzielanej przez rynek pracy. W szczególności, ciągle podtrzymują się relacje wzajemnie korzystne z wewnętrznymi i międzynarodowymi pracodawcami, przeprowadza się konsultacje w celu dostosowania programów edukacyjnych, dążeniem których jest wykształcenie fachowców wysokiej klasy, którzy potrafią wytrzymać konkurencję na rynku pracy. Udowodniono, że rozwój nowych podejść efektywnego współdziałania szkolnictwa wyższego i rynku pracy we współczesnych warunkach zapewnia skuteczne funkcjonowanie systemu szkolnictwa wyższego.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16541
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
interaction.pdf1,31 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.