Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16647
Название: Формування лінгвістичних та екстралінгвістичних компетентностей здобувачів вищої освіти в рамках курсу академічного письма
Другие названия: Формирование лингвистических и экстралингвистических компетентностей соискателей высшего образования в рамках курса академического письма
The Formation of Linguistic and Extra-Linguistic Competences for Higher Education Students in Academic Writing Course
Авторы: Юлінецька, Юлія
Бабій, Оксана
Библиографическое описание: Юлінецька Ю., Бабій О. Формування лінгвістичних та екстралінгвістичних компетентностей здобувачів вищої освіти в рамках курсу академічного письма // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. № 2. С. 125-133
Дата публикации: 2020
Издательство: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ключевые слова: академічна доброчесність
академічне письмо
лінгвістична компетентність
екстралінгвістична компетентність
навчальний посібник
академическая честность
академическое письмо
лингвистическая компетентность
экстралингвистическая компетентность
учебное пособие
academic integrity
academic writing
linguistic competence
extra-linguistic competence
educational manual
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): Проаналізовано науковий фонд з проблеми оновлення методів організації освітніх процесів, що передбачає отримання здобувачами вищої освіти певних лінгвістичних та екстралінгвістичних компетентностей. Передумови і можливості формування компетентностей випливають із орієнтації освіти на загальний розвиток особистості майбутнього фахівця та підтримки принципів академічної доброчесності, приділяючи увагу опануванню навичок якісного академічного письма. Встановлено, що академічне письмо є елементом академічної культури і становить систему, в якій мова є засобом формування багатоаспектного комплексу умінь, що включає не лише лінгвістичні (синтаксичні, стилістичні тощо), а й екстралінгвістичні компетентності: логіка, аналіз, повага до інших ідей та текстів. Визначено суть необхідності дотримання етичних норм та навчання формулювати й доводити власні гіпотези й висновки, оформлювати академічний текст відповідно до властивостивих для англійської мови норм. Розкрито сутність понять «академічна доброчесність», «академічне письмо», «лінгвістична, екстралінгвістична компетентність». Дослідження доповнено структуровано розробленим навчальним посібником, що враховує досвід авторів зарубіжної лінгвістичної літератури, де серед навичок і вмінь, які вимагає англомовне академічне середовище, вказано вміння ефективно використовувати різні способи ведення конспектів, описувати графічну інформацію, писати наукові статті. Наголошено, що саме це зумовлює найбільші труднощі у здобувачів освіти та потребує такого підходу до навчання, в якому письмова компетентність є ключовою і загальний процес навчання будується на активному використанні письмової мовленнєвої діяльності.
Проведен анализ научного фонда по проблеме обновления методов организации образовательного процесса, что предполагает приобретение соискателями высшего образования определенных лингвистических и экстралингвистических компетентностей. Предпосылки и возможности формирования таких компетентностей вытекают из ориентации образования на общее развитие личности будущего специалиста и поддержки принципов академической честности, уделяя внимание освоению навыков качественного академического письма. Установлено, что академическое письмо является элементом академической культуры и представляет собой систему, в которой язык является средством формирования многоаспектного комплекса умений, включая не только лингвистические (синтаксические, стилистические и др.), но и экстралингвистические компетентности: логика, анализ, уважение к идеям и текстам других. Определена суть необходимости соблюдения этических норм и обучения формулировать и доказывать собственные гипотезы и выводы, оформлять академический текст в соответствии с характерными для английского языка нормами. Раскрыта сущность понятий «академическая честность», «академическое письмо», «лингвистическая и экстралингвистическая компетентность». Исследование дополнено структурированным учебным пособием, учитывающим опыт авторов зарубежной лингвистической литературы, где среди навыков и умений, которые требует англоязычная академическая среда, указано умение эффективно использовать различные способы ведения конспектов, описывать графическую информацию, писать научные статьи. Отмечено, что именно это вызывает наибольшие трудности у соискателей и требует такого подхода к обучению, в котором письменная компетентность является ключевой и общий процесс обучения строится на активном использовании письменной речевой деятельности.
The acquisition of competencies (knowledge and skills) necessary for a modern professional is impossible according to known models in the context of the formation of a new humanistic paradigm of higher education. The purpose of the study is to highlight the problems of introducing academic writing as an element of academic integrity and as a basic component of academic culture in a modern university, as well as to propose a model for the development of linguistic and extra-linguistic competences while working on the writing of scientific texts in English on the basis of the textbook “Introduction to academic writing” as a way of solving the above-mentioned problems. The article contains an analysis of the scientific fund for updating the methods and forms of organizing the educational process, which involves the acquisition of certain linguistic and extra-linguistic competences by the applicants for higher education. The prerequisites and possibilities for the development of such competences derive from the orientation of education towards the full development of the personality of the future specialist and the support of the principles of academic integrity, paying attention to the mastery of high-quality academic writing skills. It has been established in the study that academic writing is an element of academic culture and is a system in which language is a means of forming a multidimensional set of skills, including both linguistic (syntax, stylistic, etc.) and extralinguistic competences such as logic, objectivity, analysis and synthesis, respect for the ideas and texts of others. The study also identified the essence of the need to observe ethical standards in the institution of higher education and to learn how to formulate and prove one’s own hypotheses and conclusions, to structure the academic text according to the norms of the English language. The essence of the concepts of academic integrity, and academic writing as well as the concepts of linguistic and extra-linguistic competences is also defined. The study provided is supplemented by a structured teaching manual which was developed taking into account the experience of authors of foreign linguistic literature, where among the skills and abilities required by the English-speaking academic environment, the competence to effectively use the various methods of writing essays, describing graphic information, writing scientific article and thesis is indicated. It is noted in the article that the mentioned skills and abilities are within the most challenging area for applicants and require an approach to learning in which written competence is a key one and the overall learning process is based on the active use of written speech.
Описание: DOI : 10.25128/2415-3605.20.2.17.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16647
ISSN: 2311-6382
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2020, № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
17_YULINETSKA_BABII.pdf161,34 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.