Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16997
Title: Формування професійної стресостійкості майбутніх керівників закладів освіти на етапі магістерської підготовки
Authors: Мешко, Галина Михайлівна
Мешко, Олександр Іванович
Meshko, Halyna
Meshko, Oleksandr
Bibliographic description (Ukraine): Мешко Г. І., Мешко О. І. Формування професійної стресостійкості майбутніх керівників закладів освіти на етапі магістерської підготовки // Humanitarium. 2019. Том. 43, вип. 1: Психологія. С. 103–112.
Issue Date: 2019
Keywords: професійне здоров’я
магістерська підготовка
стресостійкість
професійний стрес
майбутні керівники закладу освіти
occupational health
stress resistance
professional stress
Master’s training
future educational institutions principals
Abstract: Статтю присвячено дослідженню проблеми формування професійної стресостійкості майбутніх керівників закладів освіти в умовах магістратури. Представлено результати вивчення рівня професійної стресостійкості майбутніх керівників закладів освіти з використанням методики Дж. Дженкінсона для визначення схильності до стресу та опитувальника SACS-стратегії і моделі поведінки подолання. Проаналізовано стан розробленості означеної проблеми у психолого-педагогічній науці та практиці закладів вищої освіти. Розкрито сутність стресостійкості, виявлено та проаналізовано можливості щодо запобігання професійному стресу, формування ресурсів стресостійкості; шляхи підвищення рівня стресостійкості на етапі навчання в магістратурі. Обґрунтовано, розроблено та впроваджено комплексну програму підвищення рівня професійної стресостійкості майбутніх керівників закладів освіти, яка спрямована, насамперед, на усунення потенційних джерел стресу в їх внутрішньому світі, передбачає: формування навичок продуктивної взаємодії та навичок конструктивного вирішення конфліктів, конструктивного подолання професійних труднощів; навчання методам аналізу, інтерпретації та реалістичної оцінки стресогенних ситуацій, оволодіння конструктивними копінг-стратегіями; формування стратегій захисту від стресу; навчання способам і прийомам саморегуляції; формування саногенного мислення. Виділено основні шляхи реалізації комплексної програми: навчальна діяльність (лекційно-просвітницька робота, практичні заняття, виконання творчої роботи (індивідуального навчально-дослідницького завдання)), самостійна та науково-дослідницька робота магістрантів, функціонування студентської проблемної групи, індивідуально-консультативна робота, виконання спеціально розроблених завдань під час управлінської практики, тренінгова практика. Визначено роль психолого-педагогічних дисциплін і, зокрема, розроблених автором курсу «Професійне здоров’я педагога» та психолого-педагогічного тренінгу у формуванні професійної стресостійкості майбутніх керівників закладів освіти. Окреслено коло питань, що потребують дослідження: обґрунтування та упровадження антистресових саногенних психотехнологій, технологій формування резільєнтності керівників закладів освіти в системі післядипломної педагогічної освіти.
The article deals with the problem of professional stress resistance of future principals at the stage of master’s training. The results of studying the level of professional resistance of future principals using the Jenkinson technique for determining stress susceptibility and the SACS-strategy questionnaire and coping behavior model are presented. The state of development of the identified problem in the psychological and pedagogical science and practice of higher education institutions is analyzed. The essence of stress resistance is revealed, opportunities for preventing professional stress, the resources of stress resistance formation and ways to increase the level of stress resistance at the stage of Master’s training are identified and analyzed. The complex program of increasing the level of professional stress resistance of future principals which is aimed, first of all, at eliminating potential sources of stress in their inner world, which includes: formation of skills of productive interaction and skills of constructive conflict resolution, constructive difficulties; teaching methods of analysis, interpretation and realistic assessment of stressful situations, mastering constructive coping strategies; formulation of stress protection strategies; teaching self-regulation methods and techniques; formation of sanogenic thinking is justified, developed and implemented. The main ways of realization of the complex program are: educational activity (lecture-educational work, practical classes, performance of creative work (individual educational-research task), independent and research work of undergraduates, functioning of student problem group, individual-advisory work tasks during management practice, training practice. The role of psychological and pedagogical disciplines and, in particular, of the course “Occupational health of the teacher”, developed by the author and psychological and pedagogical training in the formation of professional stress resistance of future educational institutions principals is identified. The matters require amplification are defined. They are substantiation and implementation of antistress sanogenic psychotechnologies, technologies of the resilience formation among educational institutions principals in the system of postgraduate pedagogical education
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16997
ISSN: 2308-5126
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Meshko_Humanitarium.pdf808,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.