Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18303
Название: Типи релігійної особистості у психологічних дослідженнях
Другие названия: Types of religious personality in psychological researches
Авторы: Савелюк, Наталія Михайлівна
Библиографическое описание: Савелюк Н. М. Типи релігійної особистості у психологічних дослідженнях // Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2016. Вип. 32. С. 465-476.
Дата публикации: 2016
Издательство: Аксіома
Ключевые слова: особистість
релігійність
релігійна особистість
релігійні цінності
мотивація
зовнішня і внутрішня релігійність
personality
religiosity
religious personality
religious values
motivation
external and internal religiosity
Краткий осмотр (реферат): У статті досліджено актуальну проблему індивідуального ставлення людини до конкретних релігійних цінностей в аспекті мето- дології особистісного підходу. Аналізуються традиційні типології осо- бистостей загалом і релігійних особистостей, зокрема: Е. Шпрангера, О. Лазурського, Г. Оллпорта, Ю. Макселона, а також новітні досліджен- ня – в контексті моделі «великої п’ятірки» (В. Сароглоу) та ін. Описуються й узагальнюються результати емпіричного досліджен- ня, проведеного на вибірці західноукраїнської студентської молоді за допомогою питальника «Шкала релігійної орієнтації» Г. Оллпорта і Д. Росс. Найбільший відсоток – приблизно половину продіагностованої вибірки – склала підгрупа молоді, котра так чи інакше тяжіє до вну- трішньої релігійності, другою за величиною стала підгрупа зі «зміша- ним» типом релігійності, а третьою і найменшою – особистості із зо- внішньою релігійністю. Отримані істотні розбіжності з класичною пропорцією релігійних особистостей за Г. Оллпортом пояснюються, насамперед, такими ймовір- ними чинниками: етнічно-культурною специфікою дослідженої молоді, котра представляє західний регіон України, відомий своїми сильними релігійними традиціями; віковими особливостями респондентів, схиль- ними до юнацького «максималізму» та «ідеалізму», пошуку інтимності у спілкуванні, що нерідко знаходить своє вираження саме у релігійній сфері. За результатами поглибленого якісного аналізу відповідей загалом констатовано, що більшість досліджуваної молоді репрезентує не стільки власне «внутрішню релігійність», скільки більшою мірою «афективну» і «модерну» релігійну особистість, котра приймає і переживає позитивний факт впливу Бога та релігії на своє життя, але водночас не бачить у цьому реальних засобів для свого соціального зростання, і тому значною мірою відособлюється від колективних форм релігійності.
The article deals with the topical problem of person’s individual attitude to the specific religious values in the terms of methodology of the personal approach. The author analyzes traditional typology of personalities and religious personalities in particular E. Spranger, O. Lazurskyi, G. Allport, Y. Makselon, and that of the latest researches, that are in the context of the «big five» model (V. Saroglow) and others. The author describes and summarizes the results of the empirical research conducted among the Western Ukrainian students with the help of a questionnaire «The Religious Orientation scale» by G. Allport and D. Ross. The largest percentage (about the half of the sample) is represented by young people who somehow tend to internal religiosity; the second subgroup represents a «mixed» type of religiosity, and third and the smallest one is the subgroup possessing external religiosity. The obtained significant differences with the classic proportion of religious personalities proposed by G. Allport can be explained, mainly by such factors: ethnic and cultural specifics of the youth representing the western region of Ukraine, which is known for its strong religious traditions; age characteristics of the respondents who tend to youth «extremism» and «idealism» while searching the intimacy in communication, that is often revealed in the religious sphere. The results of the thorough qualitative analysis of the responses show that most of young people represent not only their own «internal religiosity», but also an «affective» and «modern» religious personality, that accepts and experiences the positive fact of the influence of God or religion on their lives. At the same time this personality does not see in it any real means for own social growth and therefore ignores collective forms of religiosity.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18303
ISSN: 2227-6246
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Saveluk6.pdf293,28 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.