Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18312
Назва: Психологічні особливості метафоричного розуміння базових релігійних концептів суб’єктами з різними рівнями релігійної активності
Інші назви: Психологические особенности метафорического понимания базовых религиозных концептов субъектами с разными уровнями религиозной активност
psychological pecularities of metaphoric comprehension of basic religious conceps by subjects with different levels of religious activity
Автори: Савелюк, Наталія Михайлівна
Бібліографічний опис: Савелюк Н. М. Психологічні особливості метафоричного розуміння базових релігійних концептів суб’єктами з різними рівнями релігійної активності // Психологічний часопис : збірник наукових праць. Київ, 2017. № 4(8). С. 111-133.
Дата публікації: 2017
Ключові слова: метафора
метафоризація
символ
архетип
розуміння
релігійна картина світу
релігійний концепт
релігійна активність
metaphor
metaphorization
symbol
archetype
comprehension
religious image of the world
religious concept
religious activity
метафора
метафоризация
символ
архетип
понимание
религиозная картина мира
религиозный концепт
религиозная активность.
Короткий огляд (реферат): У статті здійснюється теоретичне обґрунтування і психологічний опис результатів емпіричного дослідження процесів метафоризації у розумінні базових релігійних концептів (таких як «Бог», «душа», «віра» й ін.) суб’єктами з різними рівнями релігійної активності. В контексті теоретичного аналізу стисло оглядаються найвідоміші підходи до вивчення метафори, остання порівнюється з іншими науковими поняттями – «метонімією», «символом», «архетипом». При цьому метафора розглядається як внутрішній психологічний аспект розуміння, зокрема, релігійного концепту, а символ – як його зовнішній, більш соціалізований аспект. Через застосування й обробку результатів модифікованої за змістом методики «Піктограма» експліковані графічні символи базових метафоричних категорій та окремих їх образів, які опосередковують осмислення зазначених концептів. Психологічна інтерпретація та порівняння відповідних результатів дали змогу описати окремі якісні й кількісні відмінності в такому осмисленні українцями з різними рівнями релігійної активності.
The article provides a theoretical substantiation and a psychological description of the empirical study of the peculiarities of metaphoric comprehension of basic religious concepts (such as «God», «soul», «faith», etc.) by subjects with different levels of religious activity. On one hand, contemporary science has developed a number of theories of metaphor, which in total make it possible to treat metaphorology as a relatively autonomous branch of knowledge, or at least view the metaphoric approach as an essential component of the linguistic turn of cognitive-oriented research. On the other hand, despite the considerable potential of the corresponding approach, it has not been researched in the study of the psychological aspects of Ukrainian’s religious image of the world. Therefore, author’s work becomes one of the first scientific researches in this area. The results of the theoretical and empirical research help to state the following: firstly, in the context of the psychological analysis, the metaphor and the symbol are two in extricably interrelated aspects (internal and external) of the integrated process of comprehension, including religious concepts, with basic metaphors (for example, the metaphor of «fire» or the metaphor of «water») of one or an other culture corresponding to the archetypal structures of its carrier’s mentality; secondly, the «Pictogram» method can be used as a valid empirical tool for studying the process and results of metaphorization and as a means of explication through the graphic-symbolic expression of complex metaphoric images in theirs emanticintegrity; thirdly, the associativemetaphoric structure of religious image of the world of subjects with different levels of religious activity is characterized by a number of qualitative differences, represented and formalized in our study by comparingrelative frequency of the manifestation of fundamental symbolic categories and their separate components. Among such global categories that manifest themselves in the pictorial reproduction of the results of metaphoric comprehension of most religious concepts we find «heavenly» (astrological) and «earthly» (phytomorphic and zoomorphic) symbols, affectively charged «somatic» images («heart», «smile», etc.), attributes of religious culture («cross», «icon», etc.), as well as abstract (in particular, geometric) symbols. Their combination embodies the subjective complexity of the metaphoric religious image of the world, which, at the same time, becomes extremely abstract and visually concrete, affective-irrational and, at least, partly verbalized-rational.
В статье осуществляется теоретическое обоснование и психологиче- ское описание эмпирического исследования особенностей метафоричности в понимании базовых религиозных концептов (таких как «Бог», «душа», «вера» и др.) субъектами с раз- ными уровнями религиозной активности. С одной стороны, современная наука наработала ряд теорий метафоры, которые в своей сово- купности позволяют говорить про метафоро- логию как про относительно автономную от- расль знания или, как минимум, про метафо- рический подход как про существенную сос- тавляющую лингвистического поворота ког- нитивно ориентированных исследований. С другой стороны, несмотря на большой потен- циал соответствующего подхода, при изуче- нии собственно психологических аспектов религиозной картины мира украинцев он практически не разрабатывался. А потому ав- торские наработки одни из первых в данном направлении научных поисков. На основе результатов проведенного теоретического и эмпирического исследова- ния в целом констатируется: во-первых, в кон- тексте психологического анализа метафора и символ выступают двумя неразрывно взаимо- связанными аспектами (внутренним и внеш- ним) целостного процесса понимания, в том числе, и религиозных концептов, причем базо- вые метафоры (например, метафора «огня» или метафора «воды») той или иной культуры соответствуют архетипическим структурам психики ее носителей; во-вторых, в качестве валидного эмпирического инструмента изуче- ния процесса и результатов метафоризации может использоваться методика «Пиктограмма» – как средство экспликации через графически-символическое выражение сложных метафорических образов в их смыс- ловой целостности; в-третьих, ассоциативно- метафорическая структура религиозной кар- тины мира у субъектов с разными уровнями религиозной активности характеризируется рядом качественных своих особенностей, ре- презентированных и формализированных в нашем исследовании через сравнение относи- тельной частоты появления фундаментальных символических категорий и их отдельных со- ставляющих.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18312
ISSN: 2414-0023 (Print)
2414-004X (Online)
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Sevekuk13.pdf1,83 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.