Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18329
Название: Архетип Мойсея у музичному дискурсі: національне в рефлексіях універсалізму Івана Франка
Другие названия: Архетип Моисея в музыкальном дискурсе: национальное в рефлексиях универсализма Ивана Франко
THE MOSES ARCHETYPES IN A MUSICAL DISCOURSE: THE NATIONAL IN REFLECTIONS OF IVAN FRANKO’S UNIVERSALISM
Авторы: Драганчук, Вікторія
Библиографическое описание: Драганчук В. Архетип Мойсея у музичному дискурсі: національне в рефлексіях універсалізму Івана Франка // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2016. № 2 (вип. 35). C. 5–13.
Дата публикации: 2016
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: музичний дискурс
національне Еґо
універсалізм
музична франкіана
архетип
музыкальный дискурс
национальное Эго
универсализм
музыкальная франкиана
архетип
musical discourse
national ego
universalism
music frankiana
archetype
Краткий осмотр (реферат): У статті проаналізовано відображення українського національного Еґо у музичному дискурсі крізь призму універсалізму І. Франка. Досліджено інтерпретацію архетипу Мойсея С. Людкевичем і М. Скориком. Укладено висновки про творення універсального, “цілого чоловіка” в музичній франкіані.
В статье проанализировано отображение украинского национального Эго в музыкальном дискурсе сквозь призму универсализма И. Франко. Исследовано интерпретацию архетипа Моисея С. Людкевичем и М. Скориком. Заключено выводы о создании универсального, “целого человека” в музыкальной франкиане.
The theme of this study marks the problem of national Ego reflected in the musical discourse, the implementation of archetypal images and motifs in cultural artefacts. Why the category of “universalism” taken out as a key to understanding the philosophy of I. Franko’s works? What universalism by “giant spirit” as well as contemporary the art continuum is able to penetrate deep into the essence Franko’s words, to reflect the main ideas of the poet-philosopher? After all, what ideas are emphasized and which remain a mystery for future generations? The need to find the answers to these questions is determine the relevance of the topic. One of the specific features of I. Franko’s philosophy is universalism, which is manifested in the diversity of its scientific, artistic and critical work. Franko is the developer of the idea of macroand microcosm unity, spiritual and material, scholar and lexicographer, author of about three thousand works in various fields of knowledge, one of the main founders of the Ukrainian language and scientific theory and practice of intercultural communication. He was the “Renaissance” titanium, archetypal “Doctor universalis”. The Moses-prophet image has a musical history in Western culture. It's oratorio “Israel in Egypt” by G. F. Handel, opera “Moses in Egypt” by J. Rossini, musical drama “Moses and Aaron” by A. Schonberg and others. Symphonic poem and monologue for tenor and orchestra by S. Lyudkevych, “Prologue” to the poem for orchestra and chorus by M. Antonovych and opera “Moses” by M. Skoryk are in Ukrainian music. In the symphonic poem by S. Lyudkevych the Moses image-archetype is manifested two national mental traits, cardiocentrical and strong-willed, through the opposition of subjective and objective, Moses’s philosophical monologues and forceful, heroic overcoming of how people move. Philosophical opera “Moses” by M. Skoryk is a landmark work of composer. The most famous is the Prologue in which we see a continuing to Shevchenko’s testament to will. The composer reinterprets the Moses image. Prophet archetype differentiated into two different of their mental values images-archetypes. Moses is Prophet. He is the prophet of the Jewish people, who doubts master, who betrays his own people, but he leads his people to the Promised Land, that is, to “complete” nation. In the opera, defined as “opera-parable” (L. Kyyanovska), the Prophet Moses image-archetype depicted by using the motifs system and vivid monologues. Poet is a prophet too. He expresses the national idea and as a visionary predicts the process of national creation. Significantly, the Poet is voiced by famous prologue “My people...” that accompanies the choir, which is still reminiscent of the crowd. In the epilogue Poet repeats keywords “…But the time will come...” with personalized representatives of the formed nation. Thus, in the opera composer gives special mission to Poet. The prologue, which delivers a Poet, is begins from the “shackled shackles” leitmotif, in the epilogue this thematic education (second ascending sequence with chromatic passages) is remain only some shape. Shackles broken and the Poet proves it.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18329
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2016.№ 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Drahanchuk.pdf334,54 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.